پاسخ هشت کاندیدا به سوالات بخش دوم مناظره سیاسی

خبرگزاری شبستان: هشت کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره انتخاباتی سیاسی امروز به سوالات مجری برنامه پاسخ دادند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بخش دوم مناظره سیاسی ساعت 19 و 30 دقیقه آغاز شد.

محسن رضایی در پاسخ به این سوال که دولت شما برای حمایت از نهضت بیداری اسلامی چه برنامه‌ای دارد، گفت: بیداری اسلامی از دستاوردهای انقلاب است. در حوزه سیاست خارجی و بحث بیداری اسلامی ما موضوع سوریه را جدی می‌گیریم و تلاش داریم از طریق ارتباط با بیداری اسلامی فرصتی مناسب از کانال سوریه برای کشور ایجاد کنیم. اعتقاد دارم باید از نظر فرهنگی و اقتصادی ارتباطمان را با بیداری اسلامی پیش ببریم چرا که شاید در حال حاضر ارتباط یک‌سویه از بعد سیاسی دیگر کارآمدی مناسبی نداشته باشد.

سیدمحمد غرضی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها به خاطر برنامه هسته‌ای کشور است تحریم‌های اعلام‌شده قبل از چالش هسته‌ای چگونه قابل توجیه است، گفت: به تحریم‌ها اهمیت نمی‌دهم، دولت آقای موسوی 15 میلیارد، آقای هاشمی 18 میلیارد، آقای خاتمی 28 میلیارد و الان 40 میلیارد دلار درآمد نیاز داریم و ما می‌توانیم این را تأمین کنیم، این تصور که تحریم‌ها کشور را از پا انداخته، صحیح نیست؛ سعی‌ام بر این است که مجموعه استعدادهای داخلی را طوری ارتقا دهم که درآمد کشور تأمین شود.

محمدرضا عارف در پاسخ به این سوال که برنامه عملی دولت شما برای مقابله با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی چیست، گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و ظرفیت فرهنگی زیادی داریم که باید از آن استفاده کنیم. از طریق روابط دیپلماسی با سایر کشورها می‌توانیم پیام صلح‌مان را به دنیا ارسال کنیم، ما در حال حاضر 4 میلیون ایرانی داریم که خارج از کشور زندگی می‌کنند، اگر ارتباط مناسبی با آنها داشته باشیم می‌توانیم از آنها به عنوان سفرای فرهنگی خودمان استفاده کنیم.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که از نظر شما مرز بین سیاه‌نمایی و نقد چیست، گفت: موضوع نقد این است که اشکالات موجود را تبیین کنیم، گاهی در تصویرسازی زمانی در تصمیم‌گیری و گاهی در عمل اشکالاتی وجود دارد که باید آن اشکالات را دیده و چگونگی حل آنها را ارایه دهیم، نقد یک نوع ارزیابی است و در این ارزیابی سیکل تسهیل امور در اختیارمان قرار می‌گیرد در حالی که در سیاه‌نمایی ما یک نقص کوچک را چند برابر می‌کنیم و واقعیت را به مردم معرفی نمی‌کنیم.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به این سوال که آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند، این سخن امام در باور شما چگونه است، گفت: امام به سه چیز باور داشت؛ خدا، مردم و خود. ما هم اگر همین مشی را در پیش بگیریم می‌توانیم موفق باشیم یعنی خداباور باشیم و به نیروی مردمی اتکا کنیم. در این صورت است که در اداره کشور می‌توانیم موفق باشیم، نکته مهم این است که قول و فعل‌مان یکی باشد.

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اختلاف بین قوا شخصی، ساختاری یا حقوقی است و چه اندازه به وحدت قوا پایبند هستید و تبعیت را از قانون در هر شرایطی بر خود فرض می‌دانید، گفت: همکاری بین قوای سه‌گانه از مواردی است که باید رعایت شود و بخصوص قوه مجریه باید پایبند به آن باشد. متأسفانه آنچه در طی سال‌های اخیر شاهد بودیم اختلاف بین دولت و مجلس بود.

وی ادامه داد: مردم این مسئولان را انتخاب می‌کنند و وقتی می‌بینند علی‌رغم وجود مشکلاتی که در کشور وجود دارد در حوزه گرانی، بیکاری، مسئولان به جان یکدیگر می‌افتند این امر باعث ناراحتی آنهاست، شعار من در دولت آینده اخلاق‌مداری است و تاکید می‌کنم که اگر به این امر پایبند نباشیم مردم از انتخاب خودشان پشیمان می‌شوند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که در طول یک سال گذشته 18 بار شبکه‌های برون‌مرزی از سوی آمریکا قطع شد، فکر می‌کنید دلیل این اقدام چیست، گفت: قدرت‌های یکجانبه‌نگر فکر می‌کنند حق دارند و می‌توانند هر کاری که مطابق منافع آنهاست انجام دهند، این امر نشان‌دهنده آن است که آنها که دم از دموکراسی و آزادی بیان می‌زنند اعتقادی به حرف‌های خودشان ندارند.

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که راه‌حل آمریکا برای مناقشات منطقه توسل به زور است در حالی که راه‌حل ایران مراجعه به آرای عمومی است، این رفتار آمریکا ناشی از چیست، گفت: سوال خوبی مطرح کردید، سیاست خارجی یک کشور به مثابه یک پارادایم است که دو وجه دارد، نقاط اشتراک موجب فرصت و افترا موجب تهدید می‌شود، اصول سیاست خارجی ایران و آمریکا دارای تفاوت بنیادی است و همین امر است که باعث می‌شود در خصوص اتفاقات منطقه راه‌حل‌های متناقضی از سوی این دو کشور اعمال شود.

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به اینکه آیا شعارها و وعده‌های وی با اختیارات رییس‌جمهور در قانون اساسی مطابق است، گفت: بعضی معتقدند اختیارات رییس‌جمهور کافی نیست اما به نظر من اختیارات رییس‌جمهور بر اساس قانون اساسی کافی است و در چهارچوب این اختیارات می‌توان قوه مجریه را اداره کرده کشور را نیز مدیریت کرد و اگر کسی ادعا می‌کند که اختیارات رییس‌جمهور در قانون اساسی کافی نیست می‌خواهد کم‌کاری‌هایش را توجیه کند.

وی افزود: آنچه در قانون اساسی قبلی داشتیم تغییر کرده است و در حال حاضر اختیارات رییس‌جمهور ترکیبی از اختیارات ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری سابق است.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد اختیارات، سیاست‌ها، پول و تسهیلات در دست دولت است و در زمانی که قوانین کافی نیز نباشد دولت می‌تواند به صورت لایحه از مجلس بخواهد که اقداماتی انجام دهد، وعده‌های من نیز بر اساس آگاهی نسبت به همین حقوق است و من معتقدم برای تعامل بیشتر بین قوا باید از ابتدا هماهنگ با مجلس حرکت کرد تا مشکلات حل شود.

حدادعادل در پاسخ به اینکه استقلال در جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه و جلوگیری از هرگونه دخالت خارجی در اداره کشور است و اگر در صورت تداوم فشار به کشور این مرزها تا چقدر حفظ می‌شوند، گفت: ایران کشور کهنی است و هزاران سال است که مردم در این قطعه از جهان برای استقلا‌ل‌شان غیرتمند جنگیده‌اند.

وی افزود: در 100 سال اخیر نهضت مشروطه نهضت نفت و انقلاب نشان داد که استقلال برای مردم مهم است و اولین کلمه شعار ملت در انقلاب نیز استقلال بوده وقتی همه این شعار را دادند یعنی ملت ایران نسبت به استقلال حساس‌اند و این استقلال را در بیرون‌راندن مزدوران از کشور نشان داده‌اند. مردم نشان داده‌اند که سر استقلال‌شان با هیچ قدرتی معامله نمی‌کنند و اگر فشارها زیاد شود مردم در کنار مدیریت با ایمان و اعتقاد دست به دست هم می‌دهند تا این کشور را با استقلال حفظ کنند.

محمدرضا عارف در پاسخ به این سؤال که اگر رییس‌جمهور شود برای بکارگیری تجربیات و استفاده از دستاوردهای دولت قبل چگونه عمل می‌کند، گفت: من همیشه شایسته‌سالاری را مطرح کرده‌ام و اگر به این اصل پایبند باشیم به طور طبیعی باید به سراغ دولت‌های قبلی برویم و دستاوردهای آنها را نیز مدنظر قرار دهیم تا دچار تکرار نشویم.

عارف گفت: با استفاده از تجربیات دولت آقای هاشمی دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی‌نژاد در اموری مانند سازندگی، اصلاح‌طلبی و پشتکار سعی می‌کنم از تجربیات آنها استفاده کنم.

وی تصریح کرد: شاید این موضوع به معنای انتخاب آنها در کابینه نباشد اما به نظر من باید شورای مشاوران تشکیل دهیم. من در دولت اصلاحات این کار را انجام دادم و اگر به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شوم از نظرات هفت نامزد فعلی و حتی کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند اما برنامه‌هایی دارند، استفاده می‌کنم.

در ادامه این مناظره، سعید جلیلی در پاسخ به این سؤال که حماسه 9 دی را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: به نظر من 22 خرداد 88 اوجی برای کشور بود زیرا جمهوریت نظام به رخ جهانیان کشیده شد و مشارکت گسترده مردم در سازوکار بسیار عالی بود.

وی افزود: عده‌ای می‌خواستند اوج پیشرفت کشور را تخریب کنند، به همین دلیل کارهایی انجام دادند که دشمنان از آن بهره‌مند شدند. متأسفانه عده‌ای فتنه‌ای بزرگ برپا کردند و به نظام ظلم کردند در صورتی که می‌توانستند دیدگاه‌های خود را مطرح کرده در عرصه سیاسی بحث کنند.

جلیلی گفت: یکی از ویژگی‌های ما این است که امنیت را بر اساس پشتوانه مردمی و ایمان و عدالت داریم نه اقدامات پلیس، 9 دی نیز اوج حضور مردم برای سرکوب فتنه بود که با حضور حماسی مردم فتنه خاموش شد.

محسن رضایی در مورد اینکه آیا سفرهای استانی را ادامه می‌دهد، گفت: بله، اما این کار را با شیوه‌ای جدید انجام خواهم داد، من مردم‌سالاری دینی را جاده‌ای دوطرفه می‌دانم و معتقدم مردم زینت مجالس ما نیستند که در یک سفر برای آنها دست تکان دهیم و به آنها اظهار لطف کنیم و بعد برگردیم، مردم همان‌طور که در حماسه‌ها حضور دارند حق دارند از مسئولان نیز سؤال بپرسند، من تعهد می‌کنم که تبعیض‌ها را برطرف کنم و رقابت بین اقوام را ایجاد کنم تا مانند زمان جنگ و انقلاب برای رقابت در تولید ثروت و فرهنگ تحرکاتی در کشور انجام شود.

وی گفت: با کارشناسان و کارآفرینان جلسه می‌گذارم و پس از قطعی‌شدن نتایج آنها را اجرایی می‌کنم، در عین حال در کنار راهبردی‌بودن در صحنه عملیات نیز پا به پای مردم پیش می‌روم و یارانه سبز و مرحله دوم یارانه‌ها را اجرایی می‌کنم و 14 طرح اقتصادی را نیز دنبال کرده‌ام که به برکت مردم آنها را اجرایی می‌کنم.

محمد غرضی درباره آزادی‌های اسلامی و تفاوت آن با آزادی‌های سکولار گفت: در آزادی اسلامی آزادی وسیع‌تر تعریف می‌شود اما در مجامع غربی آزادی به معنی پرداختن به نیازهای غریضی است، آزادی اسلامی نیازهای روحی و روانی انسان برای زندگی بهتر را مدنظر قرار می‌دهد.

وی گفت: در بخشی که آزادی بیان محدود به کلمات است یا در محدوده توسعه اجتماعی مدنظر قرار می‌گیرد آزادی محدود است، حد آزادی این است که فطرت انسان را مدنظر قرار دهد و اگر آزادی باعث ضربه به خویش یا غیر شود، منتفی است.

وی افزود: آزادی اسلامی همه آزادی‌ها را پوشش می‌دهد.

محمدباقر قالیباف درباره اینکه جمهوری اسلامی در حال حاضر قدرت بزرگ جهانی است و نقش بی‌بدیلی در مناسبات بین‌المللی دارد و ضمن نفوذ در منطقه در آمریکای لاتین نیز تأثیر دارد، گفت: در سیاست خارجی فرصت‌های بزرگ و خوبی وجود دارد و شکی نیست موقعیت جغرافیایی ایران این فرصت را فراهم کرده است و باید از این فرصت به صورت جدی در راستای سند برنامه چشم‌انداز و سیاست‌های کلان استفاده شود. به نظر من رویکرد منطقه‌گرایی مسئله جدی‌ای است که باید از آن استفاده شود.

قالیباف درباره جنبش غیرمتعهدها گفت: این جنبش اتفاق خوبی بود که افتاد و دبیرخانه آن نیز فعال است، باید ضمانت‌های اجرایی وجود داشته باشد و از ظرفیت این 100 کشور استفاده مفیدی شود.

وی گفت: معتقدم در حوزه‌های آمریکای مرکزی نیز باید فعالیت‌هایی داشته باشیم اما مزیت ما در منطقه‌گرایی است.

حسن روحانی به عنوان آخرین پاسخ‌دهنده این مناظره درباره اینکه مهم‌ترین میراث امام چیست و چگونه از ظرفیت آن استفاده می‌شود، گفت: مهم‌ترین میراث امام خمینی جمهوری اسلامی ایران است و این میراث گرانقدری است که امام به جای گذاشته و عزت، استقلال، آزادی و سربلندی ایران در کنار فقه حکومتی از مزایای این میراث است.

وی با تکیه بر جمهوریت و اسلامیت جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند جمهوری اسلامی یعنی اسلامیت و ولایت‌فقیه؛ ولایت‌فقیه جایگاه رفیعی دارد و باید از آن تبعیت شود اما جایگاه مردم و جمهوریت نیز مهم است.

روحانی گفت: در نظام جمهوری اسلامی تمام امور طبق اصل ششم قانون اساسی و بر مبنای آرای مردمی است و اداره کشور طبق آرای مردم از قوانین است. امام خمینی جمهوریت و اسلامیت را در کنار یکدیگر مطرح کرده‌اند و این انتخابات برای شوراها و ریاست‌جمهوری برای جلوه‌دادن جمهوریت و مردم‌سالاری دینی است.

وی افزود: امام بر وحدت نیز تکیه می‌کردند و وحدت داخلی اساس قدرت ملی ماست.

وی در پایان گفت: علما و مراجع حوزه‌ها در کنار روشنفکران می‌توانند با تلاش مضاعف وحدت کلمه را محقق کنند.
 

غلامعلی حدادعادل در جمع‌بندی سخنان‌اش در بخش دوم مناظره امروز گفت: توصیه من به مردم ایران این است که برای تصمیم‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور به جای آینده نیامده به گذشته تجربه‌شده مراجعه کنند و با تحقیق در عملکرد گذشته هر یک از ما تصمیم صحیحی بگیرند.

وی ادامه داد: من قولی نداده‌ام که نتوانم پاسخگوی آن باشم، امید است با انتخاب همکاران باتجربه در دولت آینده خود آرامش را در کشور برقرار کنم.

سعید جلیلی در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: باورم این است که پشتوانه قدرت و عزت و کارآمدی توجه به اسلام ناب و باورداشتن مردم است. این مدل و اندیشه یک مدل بی‌بدیل است و نقطه قوت ما. دولتی می‌تواند کارآمد باشد که به این دو عامل توجه کند و آنها را باور داشته باشد.

محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: من سعی خواهم کرد از سیاست‌بازی و اختلاف دوری کنم و دغدغه‌ای جز دغدغه مردم نداشته باشم. از فرهنگ نهج‌البلاغه یاد گرفته‌ام تا حق مردم را ندهم به دنبال حق حکومت نروم. در تصمیمات‌ام در دولت آینده از ماجراجویی در دیپلماسی دوری می‌کنم و نه امتداد راه امروز را خواهم رفت و نه به گذشته برگشت خواهم زد.

محمدرضا عارف در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: همین چند دقیقه پیش آقای معین صحبت‌های آقای جلیلی را تکذیب کردند.

وی ادامه داد: مردم عزیز تنها راه پیشرفت کشور حضور و مشارکت است، می‌دانم برخی انگیزه شرکت در انتخابات را ندارند اما قهرکردن، عقب‌نشینی‌کردن است، از همه مردم می‌خواهم 24 خرداد پای صندوق‌های رأی بیایند چرا که یک رأی هم ارزشمند است و از آنها خواهشمندم به کسی رأی دهند که برای ارتقای کشور از همه ظرفیت‌ها و همه نخبگان استفاده کند.

سیدمحمد غرضی در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: دولتی که پایگاه اجتماعی قوی داشته باشد دولتی مقتدر است، 50 میلیون صاحب رأی داریم که اگر همه پای صندوق‌ها بیایند دشمنان عقب‌نشینی خواهند کرد.

محسن رضایی در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: مردم، خودتان را برای پیروزی‌های بزرگ در آینده آماده کنید، من قول می‌دهم به منازعات پایان دهم و یک خیزش مردم‌خواهی اسلامی راه می‌اندازم، امروز باید همه فداکاری کنیم وگرنه به جایی نخواهیم رسید.

علی‌اکبر ولایتی در جمع‌بندی سخنانش گفت: من وزیر خارجه دفاع مقدس بودم، من فقط کار سیاسی نکرده‌ام، زمینه خرید تسهیلات برای کشور را فراهم کرده‌ام، برای آنهایی که می‌خواهند سابقه کارهای سیاسی‌ من در دوران دفاع مقدس را بدانند توصیه می‌کنم کتاب تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی تألیف خودم را بخوانند.

حسن روحانی در جمع‌بندی سخنان‌اش گفت: از همه مردم تشکر می‌کنم و این نکته را می‌گویم که نیامده‌ام تا خودنمایی کنم، از مردم می‌خواهم نه به جملات زیبا بلکه به عملکردها و واقعیت‌ها رأی بدهند. 40 سال است با مردم سخن می‌گویم اما شما را فریب نداده‌ام، نخواسته‌ام سیاستمدار مشهوری باشم بلکه سربلندی نظام را بر عوام‌فریبی ترجیح داده‌ام، امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که دیگر نگوییم هر سال دریغ از پارسال.

پایان پیام/
 

کد خبر 260756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha