غرب در همه حوزه های علوم انسانی شکست خورده است

دکتر رنجبر با برشمردن نمونه هایی از شکست غرب در حوزه های مختلف علوم انسانی، تاکید کرد: ایران اسلامی با پشتوانه عظیم سنت و تمدنی خویش در این زمینه پیشگام باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، نخستین نشست از سلسله نشست های چیستی تحول در علوم انسانی، با عنوان چیستی تحول در علوم انسانی با سخنرانی دکتر بیژن رنجبر، رییس دانشگاه تربیت مدرس، در تالار شهید مطهری این دانشگاه، برگزار شد.


وی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستهای علمی در دانشگاه و تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و تحول در علوم انسانی، اظهار داشت: اگر بخواهیم به مباحثی همچون تحول در علوم انسانی ورود داشته باشیم باید این امر را به کارشناسانی بسپاریم که تخصص کامل را در این حوزه ها داشته باشند.


عضو هیئت موسس انجمن مهندسی حیات، با تاکید بر آشنایی این متخصصان و کارشناسان با این حوزه کاری در حدی که توانایی نقد و نظر صحیح را داشته باشند، افزود: ایشان باید همانند کسی باشند که گویی با دکترین غربی در خود غرب آشنا شده اند و در آن تبحر کامل داشته باشند.


وی به شرط دوم کسانی که قصد ورود به این مباحث را دارند اشاره کرد و گفت: این افراد همچنین بر اساس اصول فقه جواهری و اصول استنباط دین باید به شناخت قرآن و سنت آشنایی کامل داشته باشند.


عضو هیئت موسس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران، با موفقیت آمیز خواندن تلفیق این دو حوزه، ادامه داد: بر اساس این دو مهارت در کارشناسان، محقق تلفیقی علوم انسانی را برای تحول در این علوم در اختیار خواهیم داشت.


وی از استاد شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی و حجت الاسلام رشاد به عنوان نمونه هایی از متفکران این دو حوزه، و همچنین مراکزی همچون دانشگاه مفید، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) و دانشگاه امام صادق (ع) که در راستای همین اندیشه به فعالیت مشغولند، نام برد.


دکتر رنجبر در همین راستا افزود: باید از این تجربیات استفاده کرد و نقدها را بررسی نمود تا در مرحله بعد، اصلاح علوم انسانی در دستور کار محققان قرار بگیرد.


وی به علم اقتصاد در این فرآیند اشاره کرد که ابتدا باید در آن علم مبانی ارزشی را در کنار منابع اقتصادی روز قرار داده و ارزیابی کرد و در مرحله بعد وارد تولید علم و خلق دیدگاه های نو و اسلامی شویم.


رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به شکست آموزه های مکاتب غربی همچون سرمایه داری، لیبرالیسم، سکولاریسم و به بن بست رسیدن طرح های جدید این حوزه ها، گفت: امروزه تفکر مادی گری دیگر راه به جایی نخواهد برد و دنیای غرب و شرق پس از شکست های پی در پی در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، به خلائی عظیم رسیده است.


وی با اذعان به اینکه ایران اسلامی با داشتن سنت های بزرگ اندیشه ای برای پر کردن چنین خلاهایی ظرفیت و استعداد لازم را دارا است، اظهار داشت: اگر با چنین پشتوانه ای که داریم دست بر روی دست بگذاریم مدیون نظام ولایی جمهوری اسلامی هستیم و بر ما است که در توسعه و ترویج آموزه های وحیانی اسلام بکوشیم.

 

پایان پیام/

کد خبر 26272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha