800 نفر از بی سوادان یزد به وسیله کانون های مساجد باسواد می شوند

حدود 800 نفر از بی سوادان گروه سنی 49 – 10 سال یزد بر اساس تفاهم نامه مشترک بین کانون های فرهنگی هنری مساجد و نهضت سواد آموزی با بهره گیری از ظرفیت کانون های مساجد تا پایان سال جاری با سواد می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، بهرام عبدالحسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم امضا تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان درخصوص ارائه خدمات سوادآموزی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به ظرفیت عظیم کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، گفت: در حال حاضر460کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان یزد فعالیت می کنند.

عبدالحسینی افزود: بدین منظورطی تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش استان درصدد ارتقاء نهضت سواد آموزی درسطح استان یزد هستیم.

وی با بیان اینکه استان یزد 19 سال پی درپی رتبه اول کنکور را بدست آورده است،گفت:همه بایدتلاش کنیم تا بی سوادی در استان ریشه کن شود.

وی همچنین با اشاره به کارکردهای فرهنگی کانون های مساجد،اظهارداشت:درصددیم طی تفاهم نامه ای با اداره ورزش و جوانان در تمامی کانون های مساجد استان کلاس های اوقات فراغت برگزار شود.

محسن رستگاری، مسئول کانون‌های مساجد استان یزد‌ نیز در این مراسم گفت: در کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت های ویژه ای وجود دارد که باید از آن به بهترین نحو استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد در جهت محو بی سوادی از این استان گام برداشته اند و در این زمینه تمام تلاش خود را برای کمک به ریشه کنی بی سوادی خواهند کرد.

رستگاری ادامه داد: با امضا این تفاهم نامه، کانون های مساجد این استان با تلاش مضاعف درصدد رفع بی سوادی در استان قدم بر خواهند برداشت.

وی با اشاره به ظرفیت کانونه ای فرهنگی و هنری مساجد در استان، افزود: پتانسیل های مردمی در کانون های مساجد نشان داده است که با استفاده از ظرفیت های موجود می توان در ریشه کنی بی سوادی قدم های روبه جلویی برداشت.
 

محمدکاظم رحیمی نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست با اشاره به همکاری اصحاب فرهنگ و مساجد در ریشه کنی بی سوادی گفت: امیدواریم آنچه پیش بینی شده بطور کامل تحقق یابد.

وی تصریح کرد: یزد استان ششم در باسوادی است و قبل از سرشماری سال 90 قرار شد که پایان بی‌سوادی را اعلام کنیم اما با اضافه شدن اتباع بیگانه، آمار بی‌سوادی در استان یزد افزایش یافت.
 

وی با اشاره به اینکه حدود 12 هزار بی سواد در استان داریم که بخشی از آنان شاید به دلیل بیماری، شرایط جسمی، هوشی و یا روانی نامناسب باشد گفت: در مجموع با سواد کردن این میزان جمعیت کاری سنگین است و راهی جز مشارکت دیگر دستگاه ها نداریم.

احمد خاکزاد، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در این نشست در خصوص ارائه خدمات سوادآموزی در کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: هرچقدر تعداد بی سوادان کم باشد مشکلات ناشی از شناسایی، جذب و نگهداری آنان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: عواملی مانند پراکندگی بی سوادان و میزان تمایل و علاقه آنها به سوادآموزی ارائه خدمات سوادآموزی را به این افراد تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به باسواد کردن کل جامعه، افزود: باید نگاه جدی تری به این مساله داشته باشیم.

خاکزاد بیان کرد: بر اساس سرشماری سال 90، خروج 29 هزار و 500 نفر در گروه سنی 49 – 10 سال استان یزد از بی سوادی را داشتیم که 60 درصد از این افراد را اتباع بیگانه تشکیل می دهند و لازم است با انجام تلاش مضاعفی این کمیت 40 درصدی باقی مانده از بی سوادان استان را از نعمت سواد بهره مند کنیم.

در پایان تفاهم نامه مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با آموزش و پرورش استان درخصوص ارائه خدمات سوادآموزی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد امضاء شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 265927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha