ورزش یا فروش آرامش!!

خبرگزاری شبستان: مکاتب هندی معتقدند انسان نتوانسته بین روح و جسم تمایز قائل شود که در پی آن مشکل تناسخ رخ می دهد و انسان بعد از اینکه جسم خود را از دست می دهد، روح در کالبدی دیگر حلول می کند.

خبرگزاری شبستان: عرفان واره های هندی از قدیمی ترین جریان های معنویت گرا هستند که از سالیانی دراز حتی پیش از میلاد مسیح (ع) در کشورهای شرقی جهان و در بین مردمان قاره کهن بروز و نفوذ زیادی داشته اند، لذا دنیای استکبار برای پیشبرد اهداف و نفوذ بیشتر خود در بین جوانان دنیا و مخصوصا ایران به این آموزه ها روی آورده اند و با تلفیق این آموزه ها با مبانی جدید فلسفی خویش قصد ایجاد معنویت های نویی در بین جوانان دارند تا با اندیشه های دینی جوانان در این کشورها بستیزند.
برای شناخت این مکاتب و آشنایی با یوگا و مراحل آن گفت و گویی را با حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا شیبانی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی موسسه ندای فطرت انجام داده ایم، که شرح آن را می خوانید.
 

مکاتب هندی چه نسخه و درمانی برای ناسازگاری روح و جسم آدمی تجویز می کنند؟
این مکاتب معتقدند انسان نتوانسته بین روح و جسم تمایز قائل شود که در پی آن مشکل تناسخ رخ می دهد و انسان بعد از اینکه جسم خود را از دست می دهد، روح به کالبد دیگری بر می گردد و زندگی دنیایی را آغاز می کند که این هم مشکلی است و برای پیشگیری از این مشکل بهترین راه عملیاتی را یوگا می دانند.
 

یوگا به چه بخش هایی تقسیم می شود؟
روی روش های یوگا بحث های زیادی وجود دارد و بخاطر گسترده بودن شان، انواع و اقسام زیادی از این حرکات بوجود آمده است. مروجین یوگا آن را ورزش نمی دانند بلکه آن را نوعی رسیدن به حقیقت می پندارند.
یکی "راجا یوگا" است و دیگری "کندالینی یوگا" که نوعی مراقبه علمی است که از طریق کنترل و پرورش ذهن ایجاد می شود، "کندالینی" تعریف مراکز انرژی بدن انسان است که خود مروجین اصلی یوگا آن را نوعی ورزش نمی دانند بلکه آن را یک نوع رسیدن به حقیقت می دانند.
در یوگا مراحلی وجود دارد که در فیلم ها به حالت مدیتیشن نشان داده می شود، اما حرکات یوگی ها تنها به حالت نشسته نیست و احتیاج به موزیک تند دارد و گاهی اوقات یا موزیک و رقص آرام و بعد از آن به حالت سکون و آرامش می رسند. همه فکر می کنند یوگا به نوعی دکان آرامش است اما در آن آرامشی نمی بینند.
 

درباره کاندالینی توضیحات بیشتری دهید؟
کاندالینی به معنای "مار آتشین" است که جایگاه آن را در حفره ای پایین ستون فقرات انسان می دانند و ادعا می کنند این حفره منبع انرژی است که اکثر یوگی ها معتقدند اگر این به اصطلاح "مارآتشین" بیدار شود همه مشکلات روحی، جسمی و معنوی انسان حل می شود و این منبع انرژی هم فقط توسط استاد بیدار می شود که این شخص استاد "گورو" نام دارد.

 

یوگی ها با بیداری "کندالینی"دنبال تاثیرگذاری روی چه نیروهایی در بدن هستند؟
این نیرو را نشان از نیروی خلاق خداوندی می دانند. با بیدار شدن این نیرو روی اعصاب، فکر و نگاه فرد تاثیر می گذارند. کندالینی که در پایین ستون فقرات قرار دارد به یک مجرا احتیاج دارد تا بتواند این را بالا بیاورد و در تمام بدن پخش کند که این مجرا و جریان های انرژی در بدن را " نادی" می گویند که به منزله شریان ها (مویرگ‌ها و رگ‌های) بدن محسوب می شود که تعداد این نادی‌ها با خود یوگاها هم مشخص نیست، در بعضی کتاب‌ها می بینیم تا 7 میلیون و دویست هزار (نادی) در بدن انسان وجود دارد.
 

یوگی ها کدامیک از این نادی ها را مهمتر از سایرین می دانند؟
در بدن سه نادی‌ بسیار مهم اند: 1ـ نادی اصلی به نام (سوشومنا) که این نادی از پایین ستون فقرات که خود کاندالینی باشد حرکت کرده بین ستون فقرات تا بالای سر انسان ادامه دارد.
2ـ دو کانال دیگر که به حالت مارپیچ هستند که به یکی (آیدا) و به دیگری (پینگالا) می‌گویند آیدا و پینگالا به شکل مارپیچ در بدن بالا می‌آیند و یکی از آنها به سوراخ چپ بینی (آیدا) متصل می‌شود و پینگالا به سوراخ راست بینی متصل می‌شود که هر نقطه‌ای که این دو حالت مارپیچ در کنار هم قرار می‌گیرند و از کنار هم می‌‌گذرند همان نقطه‌ای که همدیگر را قطع کردند به آن "چاکرا "می‌گویند.
آنها حداقل 7 عدد چاکرا اصلی برای بدن می دانند اما تعداد انها مورد اختلاف است. چاکراه ها گرداب‌هایی هستند که انرژی از طریق آنها به بدن وارد و خارج می‌شود که این 7 چاکرا از (پایین ناف) چاکرای (ناوی)، چاکرا (سینه، چاکرا (قلب)، چاکرا (گلو)، چاکرا (پیشانی) و چاکرا (تاج) نام دارند. بعضی اوقات در برخی کتاب هایشان جای اینها متفاوت است ولی اصلش این 7 نقطه‌ای است که ذکر شد.
یوگی ها معتقدند با تنفس‌ها و تمرکز‌هایی که انجام می دهند (کندالینی) بیدار می شود و انرژی به طرف بالا می‌آید. این منبع انرژی که به واسطه تنفس بالا می‌آید هر کدام از این چاکراها را سوراخ می‌کند و زمانی که این چاکراه ها را در هر نقطه‌ای سوراخ می‌کند هم مشکلات جسمی، روحی و مشکلات معنوی بر طرف می‌شود و تا به نقطه آخر که مقام (نیروانا) یا به گفته برخی یوگی‌ها (مقام خدایی) می‌رسند.
ادامه دارد/
 

کد خبر 268939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha