سبک زندگی ائمه اطهار بهترین الگو برای انسان هاست

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت اصفهان گفت:سبک زندگی و دعا کردن ائمه اطهار بهترین الگو برای انسان هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان در جمع مهمانان ضیافت الهی با اشاره به مضامین بلند و عمیق دعای ابوحمزه ثمالی گفت: دعای ابوحمزه ثمالی علاوه بر آنکه یک دوره درس خداشناسی را در بردارد راه و رسم بندگی و طریق توبه و بازگشت به پروردگار را به ما می آموزد.


وی خاطرنشان کرد: دعای ابوحمزه ثمالی، دعایی بی نظیر در گفت و گو و راز و نیاز با پروردگار است.


وی با تاکید بر اینکه دعا باید خالصانه باشد، اظهار داشت: با لهجه سبک و خودمانی با خداوند صحبت کردن بی ادبی است و عبارت های دعای ابوحمزه ثمالی به ما یاد می دهد چگونه با خداوند خالصانه حرف بزنیم.


عضو مجمع خبرگان رهبری تاکید کرد: نکته مهم در دعا کردن مودبانه صحبت کردن در مقابل بزرگی خداوند است و کوچکی و حقارت انسان در مقابل خداست، چون انسان هر چه دارد از خداست.


امام جمعه موقت اصفهان گفت: در دعا کردن در مقابل خدا، من استقلالی وجود نداشته باشد، چون همه چیز را خداوند به انسان عطا فرموده است.


آیت الله مهدوی با بیان اینکه خالصانه دعا کردن یعنی نبودن هیچ کس غیر از خدا در دل انسان، تصریح کرد: باید به گونه ای دعا کنیم که گویا به واقع در مقابل خداوند ایستاده ایم و داریم خدا را می بینیم و اگر ما خدا را نمی بینیم، خدا ما را می بیندو لحن دعای ابوحمزه ثمالی به همین سبک است.


وی با اشاره به دعاهای حضرت موسی(ع) که بیش از سایر اولیای الهی در قرآن آمده است، گفت: بالاتر از حضرت موسی ائمه اطهار هستند که چون زندگی شان بعد از نزول قرآن است کمتر در مورد زندگی و صحبت های ایشان در قرآن گفته شده است.


وی ادامه داد: روش و سبک دعا کردن ائمه اطهار درسی برای همه ماست و باید دعا کردن را از زبان حضرت امام سجاد(ع) و دعای ابوحمزه ثمالی بیاموزیم.


وی افزود: استجابت دعا 5 قسم دارد که به گونه ذخیره شدن دعا برای نزول الطاف الهی در قیامت، به صورت برآورده شدن حاجات در دنیا و از راه دفع بلاها و اجابت خواسته ای که از آن غافلیم به جای خواسته ذکر شده و استجابت دعا با تاخیر است.


وی در خصوص استجابت دعا با تاخیر گفت: گاهی هم بنده خالصانه از خدا چیزی را می خواهد که به صلاح او نیست و خداوند به این صورت دعای او را اجابت می کند که به او می فهماند که خواسته او فعلا یا به طور کلی خیر نیست، بلکه شر است.


وی تاکید کرد: نیایش هایی که به استجابت نمی رسد، نمی تواند دلیلِ بیهوده بودن نیایش باشد، زیرا خودِ یاری طلبی و تقاضای مطلوب از بارگاه خداوندی، موجب نزدیکی به خداست که نوعی از کمال به شمار می آید.


گفتنی است، این مراسم روحانی در مدرسه چهارباغ اصفهان که آخرین بناى تاریخى باشکوه عهد صفویه و براى تدریس و تعلیم طلاب علوم دینى در دوره شاه‏ سلطان حسین از سال 1116 تا 1126 هجرى ساخته شده است، برگزار شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 274552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha