نباید انگیزه تفاخر به دیگران، تأمین کننده سبک زندگی شود

حجت الاسلام پناهیان در سلسه مباحث خود پیرامون سبک زندگی قرآنی و اسلامی گفت: مومنان باید برای تأمین سبک زندگی خود از انگیزه های تفاخر و برتری طلبی پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سلسله مباحث خود پیرامون سبک زندگی قرآنی و اسلامی با محوریت سوره مبارکه حجرات شب گذشته در مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی که از ساعت 22 و 30 تا 24 برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان زمان ایده آل برای بهره مندی از نعمات معنوی الهی است، لذا برای مومنان مناسب نیست که در این شب های با برکت وقت خود را صرف سریال های تلویزیونی کنند و باید برای رونق دادن به جلسات مذهبی اهتمام ورزند.


وی افزود: کسی که عاشق عبادت خداوند باشد دیگر دنبال سریال های تلویزیونی نمی رود. لذا اگر در جامعه ما متدینین وقت خود را به دیدن این فیلم ها بگذرانند، دیگر انتظار از دیگران نیست.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تفسیر آیه 13سوره مبارکه حجرات تصریح کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ یعنی اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏تردید خداوند داناى آگاه است.


وی افزود: این آیه اشاره دارد که همه اختلافات انسان ها از رنگ پوست، توانایی های فردی و نژادی یکی از مختصات مهم زندگی بشری است. لذا کسی حق ندارد با تفاخر و بلند مرتبگی به دیگران نگاه کند.
 

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: عالمان دینی همواره با کسب درجات علمی از سوی خداوند امتحان می شوند، همچون آیت الله حق شناس که در وصف او نقل است: ایشان مدتی ناراحت بودند علت را جویا شدند ایشان گفتند: چون از حال و هوای دیگران با خبر می شوم من را ناراحت می کند ولی از این پس اراده کرده ام که خودم بخواهم از حال و درون چه کسی با خبر شوم.
 

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: روزی عالم بزرگوار آیت الله زاهد در حال خواندن زیارت عاشورا بود و متوجه شد که تحولی در درونش ایجاد شده و می تواند درظرف زمان و مکان تصرف کند. ولی ایشان اعتنایی نکردند. سپس پیرزنی در خانه ایشان را کوبید و گفت: حاج آقا من در حال خواندن زیارت عاشورا بودم و متوجه شدم که توانایی تصرف در زمان و مکان را دارم.
 

آیت الله زاهد در فکر فرو رفت و متوجه شد که خداوند می خواهد به او بفهماند که به چنان درجه معنوی ای نائل نشده و یک پیرزن همسایه هم می تواند به چنین علمی دستیابد.

 

وی خاطرنشان کرد: آیه 13 سوره حجرات جلوی تفاخر بندگان را می گیرد و اعلام می کند گرامی ترین افراد نزد خداوند با تقوا ترین آنها هستند.
لذا مومنان باید برای تأمین سبک زندگی خود از انگیزه های تفاخر و برتری طلبی پرهیز کنند و یکی از راه های تمرین این خصلت یاد سید الشهدا و روضه شهیدان کربلا است.
 

پایان پیام/


 

کد خبر 276632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha