آیا فرورفتن غذای باقی مانده بین دندانها روزه را باطل می کند؟

فرو رفتن غذاى باقى مانده بین دندان‌ها ، خلال کردن دندان ، افطار کردن به صورت سهوی یا مضمضه کردن آب مسایلی است که معمولا روزه داران با آن مواجه می شوند.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ؛ همزمان با ماه مبارک رمضان سوالات و مسایل شرعی مربوط به روزه و شرایط آن، مبطلات روزه، حکم روزه های قضاو کفاره روزه های انجام نشده از جمله مواردی است که افراد بیشتر با آن مواجه می شوند. در همین راستا گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بخشی از احکام روزه و همچنین استفتائات و سوالات انجام شده در این رابطه را بیان می کند.

خوردن سحرى بعد از اذان صبح
سوال: اگر در ماه رمضان براى سحرى بیدار شویم و سحرى بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفته‌اند روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟
جواب: اگر تحقیق نموده و با علم به اینکه هنوز صبح نشده خورده است و بعد فهمیده که صبح شده، روزه صحیح است و قضا ندارد.
سوال: با توجّه به این‌که امروزه براى تنظیم کارهاى روزانه از ساعت استفاده مى‌‌شود و در شهرها معمولاً به دلیل ساختمان‌هاى بلند، دیدن طلوع فجر امکان ندارد، در صورتى که فردى با اعتماد به ساعتش که ساعت چهار را نشان می‌داده است مشغول خوردن سحرى شود و بعد معلوم شود که باطرى ساعت تمام شده و در واقع ساعت چهار و ربع بوده است. آیا روزه چنین فردى صحیح است؟ همچنین اگر فردى در اثر خطاى چشم ساعت پنج را تصوّر کرده که ساعت چهار صبح است و مشغول خوردن سحرى مى‌‌شود و بعد متوجّه اشتباهش مى‌‌شود و مى‌‌فهمد بعد از طلوع فجر خورده است؟
جواب: در هر دو صورت، اگر با اعتماد بر ساعت، اطمینان به بقاء شب داشته است و بعداً کشف خلاف شده است، روزه‌اش در ماه مبارک رمضان صحیح است.

سوال: اگرموقعى که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده چه باید بکند؟
جواب: باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزه‌اش باطل است.
 حکم موادى که در حال روزه از معده وارد دهان می شود
سوال: گاهى اوقات انسان ترش مى‌‌کند، یعنى موادى ترش مزه از معده او به فضاى دهان او مى‌‌آید. حال اگر روزه‌دارى ترش کند و این مواد را سهواً یا عمداً قورت دهد، روزه‌اش چه حکمى‌ دارد؟
جواب: اگر پس از آنکه به فضاى دهان آمد عمداً و اختیاراً فرو برد، روزه‌اش باطل مى‌‌شود ولى سهواً مبطل روزه نیست.

فرو رفتن غذاى باقى مانده بین دندان‌ها
سوال: در یکى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندان‌هایم را مسواک نزدم، و بدون این‌که باقى‌مانده غذاهاى لابلاى دندان‌ها را عمداً ببلعم، خودبه‌خود بلعیده شده است. آیا قضاى روزه آن روز بر من واجب است؟
جواب: اگر علم به وجود باقى‌مانده غذا در بین دندان‌هایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته‏اید و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، قضاى روزه بر شما واجب نیست.
خلال کردن دندان با قصد روزه
سوال: خلال کردن دندان بعد از خوردن غذا براى کسى که فردایش قصد گرفتن روزه را دارد، چه حکمى‌ دارد؟
جواب: خلال کردن بعد از غذا براى کسى که قصد روزه دارد واجب نیست حتى اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذاى لابلاى دندان‌ها به حلق مى‌‌شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه‌اش باطل نمى‌‌شود؛ بله اگر یقین داشته باشد که ترک آن باعث داخل شدن غذا به حلق مى‌‌شود واجب است خلال کند و اگر نکرد، با فرض داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتیاط واجب) روزه‌اش باطل مى‌‌شود.
 مسواک با خمیر دندان
سوال: آیا مسواک کردن با خمیر دندان، در حال روزه اشکال دارد؟
جواب: اشکال ندارد؛ ولى باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیرى شود.
استفاده از نخ دندان
سوال: حکم استفاده از نخ دندان که فلوراید و طعم نعنا دارد در حال روزه چیست؟
جواب: اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد.

حکم افطار سهوى
سوال: اگر شخص روزه‏دار در اثر فراموشى چیزى بخورد، آیا تذکر دادن به او واجب است؟
جواب: خیر، تذکر دادن به او واجب نیست.

 مضمضه و غرغره آب در حال روزه
سوال: اگر روزه‌دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد به‌طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى‌ دارد؟
جواب: در فرض سؤال اشکال ندارد.

دروغ بستن به معصومین (علیهم السلام)
دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین علیهم السلام بنابر احتیاط، موجب باطل شدن روزه مى‌‌شود، هر چند بعداً توبه کند و بگوید که دروغ بسته است.
سوال: آیا دروغ بستن بر فاطمه زهرا سلام الله علیها روزه را باطل مى‌‌کند؟
جواب: بله، بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است.
 

منبع: رساله اجوبه الاستفتائات حضرت آیت الله خامنه ای
پایان پیام/
 

کد خبر 276987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha