پژوهش در زمینه علوم انسانی، برای رسیدن به توسعه پایدار راهگشاست

یک استاد دانشگاه، پژوهش در زمینه علوم انسانی با ارائه برنامه های بلندمدت را برای رسیدن به توسعه پایدار در جامعه راهگشا دانست.

دکتر فرزاد مافی با تاکید بر ضرورت پژوهش در زمینه علوم انسانی به خبرگار شبستان از قزوین، گفت: علوم انسانی با زندگی انسان عجین شده و مسائل علوم انسانی صرف مسائل کلیشه ای برای کتاب ها و نظرات مجامع علمی نیست بنابراین با کاربردی کردن پژهش های علوم انسانی و برنامه های بلندمدت، بسیاری از مشکلات و نیازهای مردم مرتفع می شود.


وی الگوسازی بومی در جامعه بر مبنای ارزش های اسلامی و فرهنگی را از ره آوردهای مهم پژوهش در زمینه علوم انسانی ذکرد کرد و افزود: اگر در علوم انسانی و علوم پایه خدکفا نشویم علوم طبیعی و تکنولوژی معنای واقعی نخواهد داشت بنابراین با پژوهش در زمینه علوم انسانی که متناسب با شرایط، نیازها و دستاوردهای فرهنگی جامعه باشد، می توانیم به یک الگو و مدل ایرانی و اسلامی دست یابیم.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با تاریخچه علوم انسانی با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: معرفت شناسی و روش شناسی علوم مختلف انسانی باید در نظام آموزشی لحاظ شود تا همگام با پیشرفت در علوم انسانی به پیشرفت در زمینه علوم تجربی، تکنولوژی و فن آوری های نوین دست می یابیم.

 

دکتر مافی، با اشاره به مذهبی و اسلامی بودن جامعه و داشتن حکومت اسلامی، پژوهش دینی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرد و افزود: با پژوهش در زمینه دینی متوجه فصول مشترک مقوله علم و دین خواهیم شد بنابراین تعامل سازنده و مناسب حوزه و دانشگاه برای پژوهش های علمی و دینی باعث برداشتن موانع منافات بین این دو مقوله می شود.


وی ادامه داد: پژوهش دینی سطح بندی دارد و لازم است روحانیان برای تبلیغ دینی از شیوه های نوین و والدین در خانواده ا برای نهادینه کردن اعتقادات دینی به فرزندانشان نوآوری داشته باشند.

 

پایان پیام/

کد خبر 27743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha