قدر شبی است که نظام قرآن سالاری در احیاکنندگان جلوه می‌کند

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد اردبیل شب قدر را ظرفیت سازی وعنایات الهی به بندگان دانست و گفت: لیالی القدر شبی است که نظام قرآن سالاری دراحیا کنندگان جلوه می‌کند.

نادر سقاء مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل اظهار داشت: خداوند شب قدر را در آغاز آفرینش دنیا و آن گاه که اولین نبی و اولین وصی را آفرید، پدید آورد و در حقیقت چنین اراده کرده است که در هر سال شبی باشد که در آن تفسیر امور تا سال آینده نازل شود و هر کسی که این حقیقت را انکار کند خدا را درباره علمش رد کرده است، زیرا پیامبران الهی قیام نمی‎کنند مگر آنکه درچنین شبی به آنها حجت داده شود.


وی در پاسخ به این سوال که آغاز و فلسفه شب قدر از چه زمانی است آیا در ادیان دیگر نیز وجود داشته است یا مخصوص دین مبین اسلام است؟ ، گفت: خداوند متعال علاوه بر سوره‌ قدر که فضیلت شب قدر و نزول ملائکه و ... را می‎رساند، در سوره دخان این شب را شب نزول قرآن کریم نیز چنین وصف می‎کند که ما قرآن را در شبی مبارک فرستادیم در شبی که مقدرات الهی از سوی خدای حکیم در هر امر و حادثه‎ای مشخص می‎گردد و این امری از سوی ما و رحمتی است که ما بر بندگان خویش می‎فرستیم.


سقاء ادامه داد: در روایت دیگری نیز از رسول خدا ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده که فرمودند" حضرت موسی در مناجاتی عرضه داشتند: پروردگارا قربت را خواهانم، خداوند فرمود: در بیداری شب قدر است. عرض کرد: رحمتت را خواستارم، فرمود: در رحم کردن بر بینوایان در شب قدر است، گفت: خدایا جواز عبور از صراط را می‎خواهم پاسخ آمد در شب قدر صدقه ده. خدایا بهشت و نعمت‎هایش را می‎خواهم، فرمود: در گرو تسبیح گفتن در شب قدر است. عرضه داشت: نجات از آتش دوزخ، خدا فرمود: استغفار در شب قدر. در پایان گفت: خدایا رضایتت را می‌طلبم، فرمود: در شب قدر نماز بگذار.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان اردبیل با بیان اینکه شب قدر شبی است که نظام قرآن سالاری در فرد فرد احیا کنندگان جلوه می‌کند، تصریح کرد: در روایت دیگری آمده است ابوذر غفاری از رسول خدا ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ پرسید: آیا شب قدر فقط در عهد پیامبران بوده و پس از آنها از بین می‎رود؟ فرمود: نه چنین است، بلکه تا روز قیامت باقی است.


وی شب قدر راظرفیت سازی و عنایات الهی به بندگان عنوان کردو بیان داشت: در مسیحیت نیز این شب مقدس شمرده می‎شد و درباور آنها چون عیسی آخرین شامش را در این شب خورد و فردایش به صلیب کشیده شد و سپس زنده گشته به آسمان رفت، لذا از تقدس ویژه‎ای برخوردار شد و امروز به نام عشاء ربانی یا شام آخر از اهمیت ویژه‎ای در جامعه مسیحیت برخوردار است.


سقاء اضافه کرد: انبیا آمدند تا ما نیازهای باطنی مانند میل به بندگی، سحرخیزی، استغفار و محبت به خالق را نادیده نگیریم، کسی که به دنبال انبیا و اهل‎بیت(ع) حرکت کند افزون‎بر این‎که نیازهای ظاهری او برطرف می‎شود نیازهای درونی و غیرظاهری او نیز رفع می‎شود.


این مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به کتب ادیان دیگر، ابراز داشت: در تورات و انجیل موجود شبی به نام قدر وجود ندارد اما به جای آن شب مقدس با اعمال مخصوص دارد که به شب و عید فصح یا فطیر معروف است که حضرت موسی در این شب بنی‎اسرائیل را به کارهایی وا می‎داشتند و این شب مقارن است با چند روز روزه گرفتن که شباهت‎هایی به شب قدر دارد.


این پژوهشگرحوزه دینی با اعلام این مطلب که اما در ادیان دیگر این شب را شب قدر نمی‎دانند، گفت: با نام‎های همچون عید فصح، شب پسح یا عید فطیر معروف است و نتیجه این که هر چند با نگاه به روایات اسلامی شب قدر از اول خلقت عالم امکان، بوده ولی در کتاب‎های مقدس یهود و مسیح اثری از عنوان شب قدر دیده نشد و ممکن است علت آن تحریف‎های موجود در این کتاب‎ها باشد.


سقاء در پایان سخنان خود ولایت اهل‎بیت(ع) را برترین نعمت خدا برای بندگان دانست و اظهار داشت: رسیدن به مقام رضوان که فرد به سبب محبت خدا به آن می‎رسد نه خوف از جهنم و یا اشتیاق به بهشت با ولایت اهل‎بیت(ع) میسر می‎شود، انبیا مبعوث شدند تا بگویند با اخلاص در مسیر محبت الهی حرکت کنید و این محبت در گرو محبت اهل‎بیت(ع) است.


پایان پیام/

 

کد خبر 277845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha