کلید های ازدواج های موفق در زندگی

خبرگزاری شبستان:امروزه یکی از معزلات جامعه افزایش طلاق نسبت به ازدواج است با این وجود بر هیچ کس پوشیده نیست که همه انسان ها به دنبال تشکیل یک زندگی آن هم از نوع پایدار و موفقش تا آرامش درونی خود را بیابند.

به گزارش خبرنگار خبزگزاری شبستان ، خداوند انسان ها را زوج آفرید تا مایه آفرینش یکدیگر باشند و به علاوه ثمره دیگر ازدواج بقای نسل انسانها است. ازدواج، ضرورت زندگی انسان است؛ گویی مرد به تنهایی، نیمی از یک پیکر تمام است، و زن هم به تنهایی نیمی دیگر از این پیکر است و با ازدواج این دو ناتمام، تمام می شوند.


امروز با توجه به شرایط جامعه که هر روز شاهد تغییر سبک زندگی هستیم و زندگی ها با رنگ های مختلف رقم می خورد اما تنها یک چیز  در همه انسان ها مشترک است و آن آرامش است؛ همه به نوعی به دنبال آرامش برای زندگی خود هستند، به ویژه هنگامی که زوج خود را پیدا می کنند و پیوند زناشویی با یکدیگر می بندند به دنبال این هستند تا زندگی پایداری و موفق همراه با آرامش داشته باشند.

 

در این باره باید گفت؛ با توجه به شرایط امروزی جامعه که شاهد افزایش طلاق نسبت به ازدواج هستیم  که به یکی از  معزل های اصلی جامعه تبدیل شده است اما بر هیچ کس پوشیده نیست که همه انسان ها به دنبال تشکیل یک زندگی آن هم از نوع پایدار و موفقش هستند.


برای داشتن زندگی پایدار و یک ازدواج موفق افراد باید پیش از ازدواج خود با مهارت های ازدواج آشنا شوند که در این رابطه و برای داشتن یک زندگی پایدار با چند کارشناس و مشاوره ازدواج و خانواده گفت و گو کردیم که نرگس رنگرز، مشاور خانواده درباره ویژگی‌های یک خانواده موفق پایدار معتقد است ؛ باید اصول همسرداری رعایت شود تا خانواده‌ها پایدار بمانند.

 یکی از اصول مهم در موفقیت‌ زندگی زوج ها احترام به خانواده یک دیگر است


وی با اشاره به ویژگی های اصول همسرداری افزود: صداقت، انصاف، رازداری، درک ضرورت‌های یکدیگر، روحیه عذرخواهی، نداشتن توقع‌های بیجا، پرهیز از امر و نهی ا از اصولی است که خانواده‌ها در زندگی باید رعایت کنند.

 

این مشاوره خانواده با بیان اینکه زوجین نباید یکدیگر را تغییر دهند، تصریح کرد: پس از ازدواج شخصیت افراد با توجه به سنین آنان شکل گرفته است و نمی‌توان آنها را تغییر داد.


رنگرز با بیان اینکه با ساده‌زیستی خیلی از توقعات را کاهش دهیم، اظهار کرد: عیب‌پوشی طرفین مقابل می‌تواند در پایداری خانواده‌ها موثر باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصول مهم در موفقیت‌ زندگی زوج ها احترام به خانواده یک دیگر است، خاطرنشان کرد: خانواده‌های زوجین برای فروپاشی یک زندگی خیلی موثر هستند و می‌توانند زوجین را در مقابل یکدیگر قرار دهند در صورتی که زوج باید در کنار هم باشند.

 

رنگرز با بیان اینکه امید و روحیه دادن یکی دیگر از اصل‌های پایداری خانواده است، اظهار کرد: امیددادن از طرف همسر خیلی در موفقیت زندگی موثر است و اینکه به نقطه‌ قوت همسران باید خیلی توجه کرد و اکثر مراجعان به مشاوره همیشه نقاط ضعف همسران خود را می‌بینند در صورتی که نقاط قوت بیشتر است و اگر توجه به نقطه قوت زیاد باشد دیگر عیب‌‌ها دیده نمی‌شود.


مشاوره خانواده آشنایی با ویژگی مردان و زنان را یکی دیگر از اصل‌های مهم زندگی موفق نام برد و گفت: زوجین باید با ویژگی‌های یکدیگر کاملا آشنا باشند .

 

به گفته این مشاور خانواده، مرورکردن گذشته موجب می‌شود تا مشکلاتی به وجود آید و حتی خانواده را به سمت طلاق سوق دهد ؛به زوجشن توصیه می کنیم که گذشته را فراموش کنند، در حال زندگی کنند و برای آینده تصمیم‌گیری نمایند.

 

وی با تاکید بر اینکه خیلی از زوجین مهارت‌های زندگی را نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: یکی از این مهارتها ، مهارت شنیدن است که موجب می‌شود تا با قدرت تفکر حرف‌ها را فهمید؛ اما زوجین در خیلی از مواقع مهارت شنیداری ندارند و صحبت‌های یکدیگر را به خوبی گوش نمی‌دهند و همین‌طور قدرت گفتاری خیلی ضعیفی در مقابل همسر خود دارند.


رنگرز با بیان اینکه داشتن اعتقاد دینی از اصل‌های مهم پایداری خانواده است، اظهار کرد: افرادی که اعتقادات دینی قوی دارند، ایثار و گذشت به مراتب در زندگی خواهند داشت و اگر زوجین زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (ص) را الگو قرار دهند می‌توانند با ساده‌زیستی خیلی از مشکلات را حل کنند و حضرت فاطمه (س) خیلی زیبا از ویژگی‌های حضرت علی می فرمایند که بانوان ما هم الگو گیرند و بیشتر ویژگی های مثبت همسر خود را ببینند.

 

گذشت و ایثار زندگی را شیرین می کند
حجت الاسلام والمسلمین حسن طالبی مشاور ازدواج در گفتگو با خبرنگار اجتماعی با بیان اینکه باید جوانان در هنگام ازدواج معرفت و شناخت کافی را از یکدیگر داشته باشد گفت: یک ازدواج پایدار براساس ایمان و اعتقادات دینی شکل می گیرد.

 

وی افزود: اعتقادات دینی موجب می شود تا تمام مسایلی که در زندگی پیش می آید قابل تحمل باشد و اگر ایمان وجود نداشته باشد؛ ملاکهای مادی برجسته تر از ملاکهای معنوی می شود؛ بنابراین همه مسایل سخت به نظر می آید.


مشاوره ازدواج با بیان اینکه همه انسانهای دارای مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هستند اظهار کرد: در ایران خانواده هایی با وضع اقتصادی بالا ، متوسط و پایین وجود دارد که همه با مشکلات روبرو هستند و با وجود مشکلات تنها چیزی که می تواند زندگی را شیرین کند گذشت و ایثار است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به اتفاقات و مشکلات زندگی نگاه مثبت داشت خاطرنشان کرد: باید افراد نسبت به اتفاقاتی که در زندگی شان رخ می دهد نگاه مثبت داشته باشند و هر اتفاقی در زندگی را حمکت خدا بدانند؛ اگر این چنین بدانند فراز و نشیب های زندگی برایشان سخت نمی شود.

حجت الاسلام طالبی با بیان اینکه در زندگی های امروزی زوجین در مواجه با مشکلات خودمختار و مستقل عمل می کنند خاطرنشان کرد: امروزه جوانان در مواجهه با مشکلات زندگی کمتر از بزرگترهای فامیل برای پا در میانی کمک میگیرند.

وی ادامه داد: در حالیکه طبق آیات قرآن هرگاه که متوجه تفرقه و جدایی بین دو نفر شدید؛ بزرگی از جانب خانواده عروس و بزرگی از خانواده داماد باید با پادر میانی مانع تفرقه و جدایی شوند.

 

 زوجین نباید در زندگی به فکر تغییر یکدیگر باشند
حجت الاسلام علی کریمی مشاور ازدواج در گفتگو با خبرنگار شبستان ، درباره رکن های اساسی در یک زندگی پایدار گفت:علاقه زوجین به یکدیگر و تناسب رفتاری، اخلاقی و اعتقادی از رکن های اساسی یک زندگی پایدار است.


وی افزود: باید متوجه این مساله باشیم که هر دو زوج، دو فرد کامل هستند و لزومی ندارد که تغییر کنند اما در مقابل عمل، برخورد، گفتار، اعتقادات و رفتاری طرف مقابل جبهه گیری نکنند.


حجت الاسلام کریمی با تاکید بر اینکه زوجین نباید همدیگر را تغییر دهند اظهار کرد: زندگی کلاس آموزشی نیست باید طرف مقابل را همان طور که هست قبول کرد و آن زمان متوجه می شویم که خیلی از رفتارهای طرف مقابل آزاردهنده نیست.


این مشاور ازدواج با بیان اینکه باید زندگی را براساس اخلاقیات پیش برد خاطرنشان کرد: در زندگی نباید برای یکدیگر حقوق و قانون تعیین کرد بلکه زندگی محل آرامش است و لبه قانون تیز ، بنابراین باید زندگی را براساس اخلاقیات و نه قوانین پیش برد.

وی با بیان اینکه زوجین باید رفتارهایشان براساس علاقه باشد خاطرنشان کرد: نباید سعی کنیم دیگری را مجبور کنیم که کاری انجام دهد بلکه باید براساس خواست دل و رفتار خود عمل کنند.


وی ادامه داد: اگر می خواهید همسر خود را تابع خود کنید باید کاری کنید تا علاقه اش زیاد شود هنگامی که علاقه زیاد باشد زوجین خواسته های یکدیگر را برآورده می کنند.
حجت الاسلام کریمی یادآور شد: برای پایداری یک زندگی باید براساس قانون و حقوق رفتار نکرد بلکه زندگی باید براساس محبت باشد اگر زوجین در این راستا حرکت کنند به راحتی می توانند زندگی خوب و دلخواه داشته باشند.


پایان پیام/
 

کد خبر 284567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha