اعتماد اجتماعی یکی از مؤلفه های «سرمایه اجتماعی» است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، اظهار داشت: اعتماد اجتماعی در کنار سرمایه مادی و سرمایه انسانی از مؤلفه های «سرمایه اجتماعی» محسوب می شود.

لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: اعتماد اجتماعی یکی از مؤلفه های «سرمایه اجتماعی» است که بزعم جامعه شناسان در کنار سرمایه مادی و سرمایه انسانی به عنوان یکیاز مهم ترین دارایی های ناملموس جوامع بشری محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی از سه مؤلفه اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی تشکیل شده است، افزود: جامعه ای که از نعمت اعتماد اجتماعی برخوردار است یعنی آحاد آن نسبت به یکدیگر دید مثبت دارند و دارای نظم، هماهنگی و همبستگی بیشتر خواهد بود.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، تصریح کرد: اعتماد اجتماعی از انواعی نظیر اعتماد بنیادی، اعتماد متقابل بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته یا عام، اعتماد به نظام های انتزاعی و اعتماد نهادی به نهادهای رسمی و دولتی که مورد بحث این پژوهش است، تشکیل شده است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی کشور که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و 8 کلان شهر در اردیبهشت سال 1391 انجام شد؛ 59 درصد خوزستانی ها اظهار کردند که به معلمان و اساتید دانشگاه «اعتماد زیاد» دارند.

 

وی با اشاره به اینکه این در حالی است که 56 درصد از جمعیت کل کشور اظهار کردند که به این قشر «اعتماد زیاد» دارند و بنابراین «اعتماد زیاد» خوزستانی ها به این قشر از متوسط کشوری بالاتر است، یاد آور شد: بر اساس این پژوهش علمی میزان اعتماد افراد ساکن در استان خوزستان به گروه ها و اصناف مختلف سنجیده شده است.

 

منصوری ادامه داد: در این سنجش ملی از جامعه پژوهش پرسیده شده است که به هر کدام از گروه ها و اصناف ..... به طور کلی چقدر اعتماد دارید؟ سپس به پنج گزینه «اعتماد زیادی دارید»، «تا حدی اعتماد دارید»، «نمی دانم یا بدون جواب»، «چندان اعتماد ندارید» و «اصلاً اعتماد ندارید» پاسخ دادند.

 

وی بیان کرد: افراد ساکن در خوزستان پس از معلمان و اساتید دانشگاه به ترتیب بیشترین اعتماد را به اقشار پزشکان و پرستاران 48 درصد، روحانیون 47 درصد، کتابداران 47 درصد، مأموران نیروی انتظامی 45 درصد، قضات 36 درصد، کارمندان اداری 34 درصد، هنرمندان و خبرنگاران 34 درصد، وزرا و مدیران ارشد کشور 31 درصد، نمایندگان مجلس 25 درصد و تجار، بازاریان و کسبه 15 درصد دارند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 285760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha