علمای مذهبی مصر در مقابل گروههای سلفی‌

علمای مصر اقدام سلفی‌ها در تخریب ضریح و قبور را محکوم کردند و این اقدام را به ضرر انقلاب مصر دانستند.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، بحران حمله و تجاوز به ضریح صالحان و قبور آنها در تعدادی از استان‌های مصر بین سلفی‌ها و صوفی‌ها افزایش یافته است و این مسئله دخالت فوری وزارت اوقاف برای حل این مشکل را می‌طلبد. مشکلی که بسیاری معتقدند که به ضرر انقلاب تمام می‌شود، زیرا به آشوب و درگیری بین طوایف اسلامی منجر خواهد شد.

 

دکتر علی عبدالمهدی، معاون وزارت اوقاف نسبت به اقدام تعدادی از سلفی‌ها به تخریب ضریح و حرم انتقاد کرد و گفت: در این اقدام رنگی از اسلام وجود ندارد.

 

عبدالمهدی در تماس با شبکه اطلاع‌رسانی محیط تأکید کرد: تخریب ضریح و حرم شرعا جایز نیست و اگر جایز بود مسلمانان حق تخریب قبر ابوبکر و عمر بن خطاب را که هر دوی آنها در کنار قبر رسول الله است، داشتند.

 

معاون وزارت اوقاف مصر مسلمانان را به پایبندی به ساخت مقابر فرا خواند و افزود: باید برای احترام گذاشتن به حرمت مقابر آگاهی‌سازی شود.

 

وی با اشاره به فراخوانی‌ها مبنی بر تخریب قبر امام حسین (ع) و سیده نفیسه و سایر اهل بیت (ع) گفت: تخریب هر ضریح و حرمی جایز نیست؛ مگر به دستور ولی امر و با حضور خانواده‌اش، اما این مسئله درباره این ضریح‌ها صدق نمی‌کند.

 

از سوی دیگر، عصام محمد محیی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی اسلام وطن از رهبران جریان سلفی خواسته بود که بیانیه روشنی را که مواضع سلفی‌ها را درباره تخریب ضریح‌ها و قبور مشخص می‌کند، صادر کنند زیرا این افعال شنیع محکوم شده است.

 

محیی افزود: عملیات تخریب ضریح و قبور در چارچوب فعالیت‌های ضد انقلابی است و هر کسی به این کار اقدام کند باعث ترویج آشوب و تحقق پیش‌بینی "حسنی مبارک" رئیس‌جمهوری مخلوع مصر می‌شود.

 

وی تأکید کرد: از ضریح‌ها و قبور با هر روش صلح‌آمیزی دفاع خواهیم کرد و شیوخ صوفی برای اتخاذ تصمیم‌هایی درباره بازسازی ضریح‌های تخریب شده گردهم جمع خواهند شد.

 

وی ادامه داد: گستاخان باید بایستند و شیوخ سلفی باید آنها را متوقف کنند و ما نیز برای پایان دادن به این مسایل شرعی از راه‌ گفت‌وگو با تکیه بر قرآن و سنت آماده‌ایم.

 

محیی افزود: طریقه صوفیه، کمیته ملی برای حمایت از ضریح‌ها و حرم‌ها تشکیل خواهند شد از هرگونه تلاش برای خسارت زدن به آن جلوگیری می‌شود.

 

وی از نیروهای مسلح خواست تا از این ضریح‌ها همانند کلیساها حمایت کنند.

 

محیی در پایان نسبت به ادامه این‌گونه اقدامات هشدار داد و تأکید کرد: نتایج آن پیامد خوبی دربر ندارد و چه بسا باعث ریخته شدن خون‌ها شود.

 

در همین حال، عبدالمعطی بیومی، عضو مجمع تحقیقات اسلامی تخریب ضریح‌ها را جنایت توصیف کرد و گفت: هر کسی که به این عملیات اقدام کند جمود فکری و جهل فقهی دارد.

 

بنا بر گزارش محیط، بیومی افزود: این رفتارها باب فتنه را بین گروه‌ها باز می‌کند و این فاجعه است و به فرمایش خداوند تبارک و تعالی ان الفتنه اشد من القتل.

 

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) نبش قبر را حرام دانسته و تأکید کرده است که هر کسی استخوان مرده‌ای را بشکند گویا استخوان زنده را شکانده‌اند و اقدامی که این گروه‌های سلفی در تخریب قبور انجام می‌دهند، همان تعدی به حرمت مردگان و قبور است و هر کسی که مرتکب این اقدام شود، مجازات می‌شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 28783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha