تولد هیچ فرزندی را تبریک نگویید!/از خبرنگاران مزاحم تا شعرخوانی مردوخی

خبرگزاری شبستان: در مراسم معارفه اولین سخن‌گوی زن وزارت امور خارجه ایران حاشیه‌های جالبی وجود داشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پیش از شروع این مراسم وزیر خارجه، مهمان‌پرست، عراقچی و افخم به همراه یکدیگر وارد جلسه شدند که عکاسان و تصویربرداران با ازدحام تلاش می‌کردند تا اولین ورود خانم سخن‌گو به جلسه وزارت خارجه را ثبت کنند.

این مراسم که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، رامین مهمان‌پرست رییس سابق مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، سیدعباس عراقچی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، مرضیه افخم سخنگوی جدید و رییس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، حسن قشقاوی و حسینی آصفی سخنگویان اسبق وزارت خارجه، سفرا، معاونان و کارکنان این وزارتخانه و خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان برگزار شد، از ساعت 14 و 15 دقیقه و بعد از قرائت کلام‌الله مجید رسمیت یافت.

در این جلسه ابتدا سیدعباس عراقچی و پس از آن رامین مهمان‌پرست و بعد محمدجواد ظریف و در نهایت مرضیه افخم سخنرانی کردند.

عباس عراقچی در ابتدای سخنان‌اش این جلسه را جلسه تودیع مهمان‌پرست و معارفه افخم دانست و تأکید کرد: آقای مهمان‌پرست سخن‌گو و رییس دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در سه سال گذشته بوده و تنها 4-5 ماه است که سخن‌گویی به بنده انتقال یافته تا وقفه‌ای در آن ایجاد نشود و این برای من توفیق بوده است.

وی ادامه داد: من عموما در بخش‌های مطالعات و سیاسی وزارت خارجه مشغول بوده‌ام و تجربه رسانه‌ای نداشته‌ام که این تجربه اخیر بسیار گران‌قدر بود زیرا با اصحاب رسانه ارتباط برقرار کردم و فکر می‌کنم یک دید جدیدی برای من ایجاد کرد تا از اهمیت کار رسانه‌ای و دیپلماسی در کنار یکدیگر اطلاع یابم یا آگاه شوم.

عراقچی در پایان سخنان‌اش از خبرنگارانی که وی مزاحم‌شان بوده و خبرنگارانی که مزاحم وی بوده‌اند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: بعضی از خبرنگاران خیلی مزاحم من بوده‌اند ولی من لذت می‌بردم که آنها حرفه‌ای هستند و کارشان را که سمج‌بودن و دست‌یافتن به واقعیت‌هاست را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دادند، شاید آنها مزاحم می‌شدند اما من لذت می‌بردم که کارشان را به این خوبی پی‌گیری می‌کنند.

عراقچی در پایان به مرضیه افخم نصیحت کرد که تولد هیچ نوزادی را تبریک نگوید!

گفتنی است، عراقچی در یکی از نشست‌های هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به تولد نوه ملکه انگلیس آن را تبریک گفته بود!

بعد از عراقچی، رامین مهمان‌پرست شروع به سخنرانی کرد.

مهمان‌پرست با تصریح اینکه بهترین دوران زندگی من و لحظات کاری‌ام زمانی بود که در خدمت خبرنگاران بودم، یادآور شد: خاطرات زیادی از خبرنگاران دارم که در آینده اگر فرصتی بود آنها را با رسانه‌ها در میان می‌گذارم، بدیهی است آقای مردوخی را فراموش نمی‌کنم.

در این زمان، مردوخی، خبرنگار مسن روزنامه افکار از فرصت استفاده کرد و نامه‌ای را به وزیر خارجه داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم سخنرانی کرد.

ظریف در ابتدای سخنان خود گفت: بسیار دشوار است که بعد از صحبت‌های دو سخن‌گوی موفق بنده صحبت کنم، حالا خانم افخم چه وضعی داشته باشند البته چون من زودتر این کار را انجام می‌دهم ایشان راحت‌تر صحبت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه پس از آنکه در خصوص سیدعباس عراقچی سخن گفت در مورد پست آینده او نیز اظهار داشت: شاید پستی نباشد که شما رسانه‌ها برای ایشان شایعه نکرده باشید، خوب است همین روش را ادامه دهید، شاید انشاءالله به وزیر هم رسیدید.

ظریف یادآور شد: در کلاس‌های من همیشه بهترین دانشجویان‌ام خانم‌ها بوده‌اند البته این به معنی تبعیض برعکس من نیست بلکه توانمندی، شایسته‌بودن، پشتکار و جدیت خانم‌ها را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: من در سال 1371 رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل بودم که در مدت وظیفه‌ام کارمندان ادارات مختلف شکایت‌هایشان را به من ارایه می‌دادند و بیشترین شکایات آن زمان از سوی کارمندان خانم بود که از رفتار مدیران‌شان به دلیل هدف آنها برای سوءاستفاده از خانم‌ها شکایت می‌شود.

وزیر خارجه از رسانه‌ها تقاضا کرد گرچه شماره من را دارید اما از این به بعد با خانم افخم تماس بگیرید تا ایشان هم مرا مورد عتاب قرار ندهند.

پس از سخنرانی ظریف، او حکم مرضیه افخم را به عنوان رییس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و سخنگوی جدید وزارت خارجه به او اهدا کرد.

پس از اینها، مرضیه افخم نیز در چند پاراگراف به صورت کوتاه سخنرانی کرد.

بعد از پایان صحبت‌های افخم، ظریف هدایایی به میهمان‌پرست و عراقچی اهدا کرد.

در بخشی از این جلسه ظریف در سخنانی با یادآوری اقدامات‌اش در سال 71 گفت: کم‌کم سن من مشخص می‌شود.

قبل از پایان این مراسم، ناصر مردوخی، خبرنگار مسن روزنامه افکار از وزیر خارجه دو دقیقه زمان گرفت تا صحبت کند. او که خودش را نماینده خبرنگاران در این مراسم می‌دانست شروع به خواندن شعری کرد که در وصف سخن‌گوی وزارت خارجه سروده بود.

این مراسم پس از شعرخوانی آقای مردوخی پایان یافت و خبرنگاران با تصویربرداران و عکاسان دور تا دور خانم سخن‌گو جمع شدند و تا نزدیک به 20 دقیقه با پرسیدن سوال‌های مختلف به وی اجازه خروج از مراسم را نمی‌دادند.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 288337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha