محور مورد توجه رهبری در حوزه مسجد چیست؟/ باز هم کمبود مسجد!

خبرگزاری شبستان: کمبود مسجد در شهر و روستا، نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت مسجد و نپرداختن امام جماعت به تماس با مأمومین از جمله نکاتی است که رهبر انقلاب در پیام به بیست و دومین اجلاس نماز آنها را متذکر شدند.

خبرگزاری شبستان: مسلما اگر برپاداشتن نماز در میان مردم، نقشی بنیادی نمی‌داشت و همچون پایه استواری برای پیشبرد هدف‌های بزرگ نظام اسلامی به شمار نمی‌آمد، چنین تأکید بلیغی بر اهمیت نماز نمی‌شد.

 

رهبر انقلاب هر ساله تنها به دو اجلاس مهم پیام صادر می کنند که اجلاس نماز یکی از آن ها است و این نشان می دهد که موضوع نماز و مسجد از موارد مورد اهتمام رهبر انقلاب است. در این مجال بخشی از توصیه ها و رهنمودهای رهبر انقلاب در این حوزه را از پیام ها و سخنان گهربار ایشان استخراج کردیم که به اختصار در پی می آید.

 

رهبر فرزانه انقلاب امسال نیز با ارسال پیام به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز به مباحث مهمی در حوزه مسجد اشاره کردند. «اقامه نماز در مسجد و به جماعت» از جمله مواردی بود که رهبری به آن تاکید داشتند. «کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا»؛ نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه و بوستان و ایستگاه و مانند آن؛ «نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت در مساجد» و «نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با مأمومین» را نیز از جمله کمبود های حوزه مسجد برشمردند که این نقاط ضعف باید با همت های بلند زدوده شود. 

 

رهبر انقلاب در متن پیام بیست و دوم اجلاس نماز تصریح کردند: «کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا؛ نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه و بوستان و ایستگاه و مانند آن؛ مراعات نشدن وقت نماز در وسائل مسافرتهای دور دست؛ نپرداختن شایسته به نماز در کتابهای درسی؛ نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت در مساجد؛ نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با مأمومین؛ و هر کمبود دیگری از این قبیل‌ ها، نقاط ضعفی است که باید همتهای بلند بر زدودن آن برانگیخته شود و نشانه‌ی ایمان صاحبان تمکّن یعنی اقامه‌ی نماز، در جامعه‌ی اسلامی ما روز بروز نمایان‌تر گردد.»

 

 

ایشان طی سال های گذشته نیز در پیام های مختلف به محورهایی در حوزه مسجد اشاره کردند که شاید در این مجال مروری بر اهم نکات خالی از لطف نباشد.
 

***

- فصلی نیز باید برای آسان کردن انجام نماز گشوده شود .در همه مراکز عمومی: مدارس ، دانشگاهها ، کارخانه ها ، سربازخانه ها ، فرودگاهها ، ایستگاههای قطار ، ادارات دولتی و امثال آن ، جایگاههای مناسبی برای نماز پیش بینی شود . مساجد و نمازخانه ها پاکیزه و مرتب و رقبت انگیز باشد. نماز در وقت فضیلت و جماعت گذارده شود.(اجلاس اول)

 

- نماز صبح در مساجد اقامه شود. (اجلاس ششم)

 

- درمیان جاده های بیابانی، مسجد بقدر کافی ساخته شود و در شهرهای سر راه در همه بیست و چهار ساعت، مسجد باز و آماده وجود داشته باشد. در شهرها و شهرک‌هائی که تازه ساخته می‌شود، مسجد جامع، نخستین بنا و مرکز حقیقی شهر قرار گرفه و ساخته شود. (در پیام به اجلاس ششم)

 

-- ائمه محترم جماعات، مساجد را از همیشه فعال‌تر کنند و آموزش ترجمه و مفهوم و روح نماز را به شکل نوین و جذاب، در برنامه‌های خود بگنجانند.(اجلاس هفتم)

 

- به مدیران آموزش و پرورش و علوم یادآوری می‌کنم که سهم مسجد سازی و مسجد پردازی باید در اعتبارات فعالیت‌های فوق برنامه، در ردیف اول و بیش از سهم دیگر بخشهای این سر فصل باشد.(اجلاس یازدهم)

 

- امامان محترم جماعت، اگر خود بر اثر کهولت و غیره نمی‌توانند وظیفه‌ی رابطه و انس و راهنمایی را برای نمازگزاران، بویژه جوانان فراهم کنند ، در کنار خود فضلای جوان و پرنشاط را به کار گیرند و آنان را در کار با خود شریک سازند.(اجلاس یازدهم)

 

- یک نکته‏اى را آقاى قرائتى الان اشاره کردند، قبلاً هم مکرر گفته‏اند، ما هم گفته‏ایم؛ در مورد کمبود مسجد و نمازخانه در مراکز پرجمعیت. این را باید دوستانى که از دولت اینجا تشریف دارند - وزراى محترم که اینجا تشریف دارید - در دولت به طور جد مطرح کنید. همه‏ى کارهاى مهندسى بزرگ بایستى یک پیوست مسجد و نمازخانه داشته باشد. وقتى مترو طراحى میکنیم، براى ایستگاه مترو، مسجد در آن ملاحظه شود؛ ایستگاه قطار طراحى میکنیم، فرودگاه طراحى میکنیم، مسجد در آن حتماً دیده شود. شهرک طراحى میکنیم، مسجد در مراکز لازم که ممکن است بیش از یکى لازم باشد، در او حتماً ملاحظه شود.

 

آیا ممکن است ما یک شهرک را طراحى کنیم، خیابان‏کشىِ او را فراموش کنیم؟ میشود شهرکِ بدون خیابان؟ با این چشم باید به مسجد نگاه کرد. شهرک بدون مسجد معنى ندارد. وقتى انبوه‏سازان ساختمان میخواهند مجوز بگیرند براى انبوه‏سازى و ساختمان بسازند، در نقشه‏اى که ارائه میدهند که مجوز بر اساس او صادر میشود، باید نمازخانه دیده شود. ما باید با نمازخانه اینجورى برخورد کنیم.(اجلاس هفدهم)

-مسجد نیز باید کانونی باشد که مشکات نماز در آن بدرخشد و نور معرفت و محبت و انس و صفا از آن ساطع شود. امامان جماعت، هیئت‌های امنا خادمان موظف و متبرع، هر یک باید بخشی از این کار بزرگ و اثرگذار را بردوش خود حس کنند.(اجلاس هجدهم)

 

- نخستین مطلب مهم، بنای مسجد و حضور روحانی شایسته در آن است. هم اکنون با وجود دهها هزار مسجد در کشور، جای هزاران مسجد دیگر در روستاها، شهرها، شهرکها و مجتمع‌های مسکونی خالی است. دسترسی آسان به مسجد، نیاز ضروری مؤمنان و جوانان و نوجوانان ما است.(اجلاس نوزدهم)

 

- مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاه ها و جاده ها و پایانه های سفری و تا آسایش ها و بیمارستان ها و بوستان ها و گردشگاه ها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.(اجلاس بیستم)

 

- مسجد در همه جا باید پاکیزه، زیبا و آرامبخش باشد. مدیریت محتوائی و معنویِ مسجد که بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه و مسئولانه، و حتی عاشقانه باشد. حوزه های علمیه برای آماده سازی روحانیانی در این طراز، وظیفه ئی ذاتی و طبیعی دارند.(اجلاس بیستم)

 

منویات رهبر انقلاب در حوزه مسجد که هرساله در قالب پیام در اجلاس نماز قرائت می شود مسیر روشنی برای متولیان مساجد ترسیم می کند و دلسوزان این حوزه با سرلوحه قرار دادن محورهای اصلی می توانند گام های موثرتری در تحقق مطالبات رهبری بردارند. 

پایان پیام/

 

 

 

 


 

کد خبر 288960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha