با اهتمام دولت و مجلس شاهد جهش در ساخت مسجد خواهیم بود

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد عالی کانون های مساجد با اشاره به دغدغه های رهبر انقلاب در زمینه کمبود مسجد گفت: امید است با اهتمام دولت و مجلس شاهد جهش بزرگ در ساخت و نگهداشت مساجد باشیم.

حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی دبیر ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز و دغدغه های مطرح شده از طرف ایشان در رابطه با کمبود مسجد در شهر، شهرک و روستا ها به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: سالیان سال پیش از انقلاب به دلیل حاکمیت دستگاه های ناشایست مردم از اسلام به دور افتادند و به بسیاری از وظایف از جمله اهتمام به جایگاه مسجد بی توجهی شد.

 

وی بیان کرد: بعد از انقلاب با توجه به اهتمام امام خمینی (ره) به مسجد، زمینه رشد و توسعه مساجد در کشور فراهم شد و مسجد محور حرکت انقلاب اسلامی و بعد از آن هم در دوران دفاع مقدس مسجد محور انجام فعالیت ها قرار گرفت به گونه ای که بسیج و اعزام نیروها از مساجد بود.

 

حجت الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: پس از آن هم به دلیل توسعه شهرها و روستاها، طبیعی است که باید به بحث ایجاد مسجد نیز در این مناطق توجه می شد اما از آنجا که مجموعه متصل و واحدی در مورد مساجد وجود نداشته و در حال حاضر هم وجود ندارد که امور مساجد در سراسر کشور را تصدی گری و برنامه ریزی کند به همین جهت ضعف هایی در این بخش ها به وجود آمد.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که ساخت مسجد هزینه بر دار است ساخت مسجد توسط مردم امکان پذیر نبود به خصوص آنکه مساجد هم باید متناسب با توسعه شهری و روستایی ساخته می شد لذا عقب ماندگی هایی در این زمینه ها به وجود آمد و رهبری نیز در پیامهایشان چندین بار به آن اشاره داشتند.

 

وی گفت: خوشبختانه دولت های نهم و دهم و در حال حاضر دولت یازدهم به مشکلات مساجد توجه دارد و مجلس شورای اسلامی نیز در کمیسیون فرهنگی و تلفیق به این مسئله اهتمام داشته است و امسال بودجه ای برای ساخت، تجهیز و تعمیر مساجد اختصاص یافته است که امید است پس از اختصاص این بودجه ها به استانداری ها و سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد جهشی در ساخت و نگهداشت مساجد باشیم.

 

دبیر ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به یکی دیگر از دغدغه های مقام معظم رهبری در پیامشان به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز اشاره و تصریح کرد: رهبری در بخش دیگری از پیامشان نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با مامومین را یاد آور شدند که این دغدغه هم علل مختلفی دارد.

 

وی کهولت سن امام جماعت را یکی از این علل برشمرد و گفت: رهبری در پیام های قبلی شان به اجلاس نماز فرمودند که امام جماعتی که از سن بالا برخوردار است لازم است از طریق یک طلبه جوان ارتباطش را با جوانان داشته باشد تا این روحانی جوان بخشی از ارتباط گیری وی با نسل جوان را جبران کند.

 

دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: گاهی اوقات ائمه جماعات به دلیل حجم بالای کارهایی که خارج از مسجد دارند، ارتباط گیری قوی با نسل جوان ندارند که لازم است وقتشان را به گونه ای تنظیم کنند که ساعتی از زمان حضورشان در مسجد برای ارتباط گیری با نسل جوان و رفع مشکلات فکری و روحی جوانان باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع امام جماعت در مسجد به طور دائم حضور ندارد به همین دلیل نمی تواند ارتباط دائمی با نسل جوان داشته باشد این مشکل با تربیت روحانیت جوان و متعهد برای مساجد قابل رفع است که این نوع حرکت های آموزشی و تربیت نیرو بر عهده حوزه های علمیه است. اما مردم هم باید آمادگی لازم برای حضور تربیت یافتگان به مسجد را فراهم کنند تا آنها ماموریت های خودشان در مسجد را به نحو احسن انجام دهند.

پایان پیام/
 

کد خبر 289161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha