شریعتی تنفس در فضای مدرنیته را درک کرده است

خبرگزاری شبستان: عضو پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به آثار دکتر علی شریعتی گفت: آنچه که شریعتی در آن روزگار گفت،‌ همان پرسش های امروز است که در او نیز وجود داشت.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب "شریعتی، دین و جامعه" دوشنبه، 18 شهریورماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

بر پایه این گزارش، در این نشست سیدرضا شاکری،‌ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،‌ به عنوان یکی از منتقدان حاضر با اشاره به ابعاد کتاب شریعتی،‌ دین و جامعه‌ گفت:‌ نکته جالب و تاثیرگذار این کتاب در این است که در مورد شخصیت فرد بحث نشده و حب و بغضی در کار نیست، ضمن آنکه نویسندگان این کتاب به دنبال آن بودند تا با شریعتی بده بستان و گفت وگو داشته باشند. 

وی در ادامه بر ضرورت شریعتی پژوهی در روزگار فعلی تاکید کرده و افزود:  ‌این مولفه سبب می شود تا آگاهانه درباره او نظر دهیم  و نقد و داوری ضابطه‌ مندی داشته باشیم چراکه ما با سه شریعتی مواجهیم،‌ مثلا علی رهنما در آمریکا کتابی درباره شریعتی نوشت و با کسانی که با او مرتبط بودند صحبت کرد و در چارچوب زندگی نامه کار خوبی را ارایه کرد، که ‌این کتاب «‌شریعتی، مسلمانی در جستجوی ناکجاآباد» عنوان دارد که با وجود برخی اشتباهات اثر جالب توجهی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: همچنین یک شریعتی به‌ عنوان شریعتی متن  داریم که خوشبختانه آثارش در اختیار ماست،‌ ضمن آنکه در سومین قالب، نیز شریعتی را از طریق مفسران و شارحان شریعتی می‌ شناسیم که زنده اند و درباره او کتاب نوشته و می نویسند بنابراین با این مولفه‌ ها می ‌توان در مورد شریعتی پژوهش داشت. 

وی ابراز کرد: من با متن شریعتی ارتباط برقرار می کنم، چراکه زمانی که با متن شریعتی درگیر می‌ شوم با پرسش هایی مواجه می‌ شوم  که گویی این پرسش‌ ها برای شریعتی نیز وجود داشته است، البته ذکر این نکته نیز ضروری است که او به ما می گفت که متن‌ هایش چه هستند،‌ همان طور که اسلامیات، اجتماعیات و کویریات شریعتی سه متن حامل دردها و سوالات متعددند. 

این محقق در پایان خاطر نشان کرد: شریعتی در تاریخ ما به ناسازه ‌ای به‌عنوان ثابت و متغیر می رسد، لذا او سعی کرد تا بر محور ناسازه معرفت جدید را سامان دهی کند چون حس متغیر، از دستور کار ثابت در فرهنگ ما خارج شده است و در نتیجه متغیر نیز به سبب رفتار ثابت نتوانسته است در تاریخ ما به ثبت نهایی برسد بنابراین در یک توصیف شریعتی تنفس در فضای مدرنیته را درک کرده و فهمید انسان به‌ عنوان یک متغیر باید توسط ثابت به رسمیت شناخته شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 290981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha