فعالان قرآنی سکاندار فرهنگی جامعه در سال جهاد اقتصادی

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت: فعالان عرصه مقدس قرآن باید با تبیین آیات اقتصادی کتاب الهی در جامعه روشنگری کرده و فعالیت‌های اقتصادی را به مسیر صحیح رهنمون شوند.

محمد خواجوی، عضو هیئت امناء و رییس سابق سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری به خبرنگار شبستان گفت: جهاد یعنی تلاش و کوششی که ممکن است با سختی و مشقت همراه باشد، در حقیقت جهاد نیازمند تلاشی مضاعف، اعتدال و حرکت در مسیر صحیح است تا اهداف را محقق کند.

وی با بیان این مطلب که برای تحقق جهاد اقتصادی در جامعه هر شخص و قشری باید حرکت صحیحی را در پیش بگیرد، اظهارکرد: باید توجه داشت که زیربنای تمامی حرکت‌های اصولی در جامعه فرهنگ است که در عرصه اقتصاد نیز می‌تواند ضرورت جهاد را تبیین کند، هنگامی که بحث جهاد به میان می‌آید باید با نگاهی الهی به فعالیت‌ها نگریسته شود.

خواجوی عدم برخورداری فعالیت‌های اقتصادی از ابعاد الهی قرآنی را عامل حرکت در مسیر نامشروع دانست و تصریح کرد: اما در نظام اسلامی اقتصاد با محورهای شرعی نگریسته شده و رشد و توسعه آن از منظر قوانین الهی پیگیری می‌شود و رشد آن موفقیت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی فرهنگی را درپی دارد.

عضو هیئت امناء سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به سکانداری فرهنگی جامعه توسط فعالان قرآنی بیان کرد: فعالان این عرصه مقدس باید با تبیین آیات اقتصادی کتاب الهی در جامعه روشنگری کرده و فعالیت‌های اقتصادی را به مسیر صحیح رهنمون شوند.

 

فعالان قرآنی آیات اقتصادی را برای عموم جامعه تبیین کنند

وی با تاکید بر لزوم مشارکت فعالان قرآنی برای هدایت اقتصاد در مسیر صحیح اسلام ابرازکرد: بدون زیربنای فرهنگی، اقتصاد به مسیرهای انحرافی همچون ربا و تجمل گرایی می‌رود، از این رو بازداشتن جامعه از حرکت در این مسیرهای انحرافی از رسالت‌های فعالان فرهنگی و در نظام اسلامی بر عهده قرآنیان از طریق سیاستگذاری، برنامه ریزی و عمل به آموزه‌های وحی است.

خواجوی پرهیز از انحراف در مسیر تعالی اقتصادی را لازمه شناساندن الگوی قرآنی این عرصه به جهانیان دانست و عنوان کرد: این مهم نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در جوامع غیراسلامی نیز تحقق پذیر است و زمینه جذب پیروان دیگر ادیان به آراء مکتب اانسان ساز اسلام را فراهم می‌کند.

وی درباره نقش فعالان قرآنی برای اثرگذاری در فعالیت‌های کلان اقتصادی بیان کرد: هیچ گروه و قشری در نظام اسلامی از حضور در فعالیت‌های اقتصادی منع نشده، اما حضور اثرگذار در فعالیت‌های اقتصادی که به جهاد اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب بینجامد به ایجاد بسترهای مناسب توسط دستگاه‌های حاکمیتی نیاز دارد.

خواجوی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت و توان فعالان قرآنی توسط دستگاه‌های حاکمیتی گفت: عدم تمرکز فعالیت‌های قرآنی و وجود نهادهای متعدد متولی امر در این عرصه آفات فراوانی درپی دارد که مهم‌ترین آن ایجاد مانع در روند جهاد اقتصادی است.

رییس سابق سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: البته در کنار ایجاد بسترهای مناسب توسط دستگاه‌های حاکمیتی، جامعه قرآنی و بخش مردمی نیز باید در تبیین آیات اقتصادی کتاب الهی حضوری فعال داشته باشند که انتظار می‌رود با تحقق این مهم در سال 90 مسائل اقتصادی قرآن و اسلام برای مردم از سوی جامعه قرآنی شفاف سازی شود.

 

فعالیت‌های قرآنی به دیده ابزار رشد اقتصادی نگریسته نشود

وی با بیان این مطلب که نباید به فعالیت‌های قرآنی به عنوان ابزار درآمدهای کلان اقتصادی نگریست، تصریح کرد: بخش فرهنگی و فعالیت‌های برخاسته از بطن آن نباید درپی انباشت ثروت و کسب سودهای کلان اقتصادی باشد اما این بدین معنا نیست که در بسترسازی‌های فرهنگی نقش اقتصاد کاملا نادیده گرفته شود بلکه حضور توامان فرهنگ و اقتصاد در کنار یکدیگر آثار مثبتی را درپی دارد.

خواجوی واگذاری فعالیت‌ها به بخش مردمی همراه با نظارت دستگاه‌های حاکمیتی را بسترساز شفافیت اهداف و تبیین سیاست‌ها دانست و ابرازکرد: تشکیل اتحادیه‌های موسسات قرآنی استانی و کشوری در سال‌های اخیر نشانگر تکثر فعالیت‌های قرآنی در کشور است و می‌تواند اداره هرچه بیشتر جامعه مبتنی بر دستورات قرآن و عترت (ع) را درپی داشته باشد.

 

انطباق فعالیت‌های اقتصادی با آموزه‌های قرآن مساوی با دوری از نگاه سرمایه داری

وی با بیان این مطلب که انطباق فعالیت‌های اقتصادی با آموزه‌های قرآن دوری از نگاه سرمایه داری را درپی دارد، گفت: زمانی که تقاضا برای چیزی در جامعه وجود نداشته باشد عرضه‌ای نیز انجام نمی‌شود، اما با اعلام نیاز از سوی جامعه عرضه نیز صورت می‌گیرد که درباره فعالیت‌های قرآنی نیز این جریان صادق بوده و تقاضا عرضه را درپی دارد.

خواجوی پاسخگویی به مطالبات قانونی فعالان قرآنی توسط دولت و مجلس را از عوامل انگیزه بخش برای حضور در عرصه‌های جهادی برشمرد و بیان کرد: برخلاف دیدگاه رایج مبنی بر احقاق حق که آن را گرفتنی می‌داند، در اسلام ادای دین و حق از فرایض است که نادیده گرفتن آن از سوی هر نهاد و دستگاهی ضعف جامعه قرآنی و اسلامی به شمار می‌رود.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: اگر جامعه قرآنی کشور حقوقی دارند که مورد غفلت واقع شده قوای سه گانه خود باید در احقاق آن وارد میدان عمل شوند که این خود از مصادیق بارز جهاد اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سطح بندی حفاظ توسط سازمان دارالقرآن کریم در 5 سال گذشته اظهارکرد: علی رغم تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نظر گرفتن امتیازاتی خاص برای دارندگان مدارک درجه یک تا 5 این طرح هنوز اقدامی در راستای ادای حقوق افراد برخوردار از این مدرک صورت نگرفته و به مصوبات جامه عمل پوشانده نشده است.

خواجوی با تاکید بر لزوم تکفل احقاق حقوق فعالان قرآنی توسط مسئولان اجرایی عنوان کرد: بنابر نص صریح قرآن وعده‌ها تخلف ناپذیر هستند، از این رو باید با سیاستگذاری، برنامه ریزی و تلاش برای پرداخت حقوق اقشار مختلف جامعه و پرهیز از بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اینچنینی از بی‌اعتمادی مردم جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: باید در برنامه ریزی‌ها در کنار شفاف سازی اهداف، وظایف نیز تقسیم شود تا مسیر رشد و تعالی با تعادل پیموده شده و در این میان فعالان قرآنی نیز می‌توانند نقشی اثرگذار داشته باشند.

خواجوی ایجاد اعتماد متقابل میان مردم و مسئولان را بسترساز رشد و توسعه عرصه‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: اتکای صرف به فعالیت‌هایی همچون قرائت و حفظ به تحول در کشورهای اسلامی نمی‌انجامد آنچنان که در بسیاری از جوامع مسلمان علی رغم فعالیت‌های گسترده قرآنی دولت‌ها خودکامه و بنده استکبار جهانی هستند.

پایان پیام/

کد خبر 29728

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha