قبح طلاق واقعی موجب افزایش طلاق عاطفی- روانی در جامعه شده است

خبرگزاری شبستان:یک روان شناس بابیان اینکه زوج ها بهتر است به منفی های خود و مثبت های همسرشان بیشتر فکر کنند گفت: قبح و زشتی طلاق واقعی در فرهنگ ما موجب افزایش طلاق عاطفی روانی در جامعه شده است.

منصوره رحماندوست، روان شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به راهکارهای طلاق های عاطفی  روانی خاطرنشان کرد: مهمترین راهکار این است که زوج ها یک بار هم که شده به خودشان این جرات را بدهند که به منفی های خودشان و نمرات مثبت همسرشان بیشتر فکر کنند، مثلا بگویند من چه اشتباهاتی داشته ام که به اینجا رسیده ام. وقتی نگاه آنها تغییر کرد و به منفی های خود پی بردند آن را جبران کرده و بیشتر متوجه مثبت های همسرشان می شوند این امر نقش مهمی در حل اختلافات خانواد ه ها دارد.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای مهم طلا ق های عاطفی این است که زن و شوهر جرات این را داشته باشند که مسایل و مشکلات خود را با افرادی غیر از اعضای اصلی خانواده خود یعنی (پدرومادر) در میان بگذارند خاطر نشان کرد:چون در این صورت سوگیری اتفاق می افتاد مشکلات به راحتی حل و فصل نمی شود.

 

وی بر لزوم استفاده از مراجعه به مشاوره تاکید کرد و افزود: زوجین باید بدانند همه چیز را می تواند، هر کسی بلد باشد ولی هر کاری را باید متخصص آن انجام دهد. بنابراین مراجعه به کلینیک های مشاوره راهگشای بسیاری از مسایل و مشکلات زناشویی در جامعه ما می باشد.

 

این مشاور خانواده ادامه داد: اگر زن و شوهرها مهارت های زندگی، تصمیم گیری در مورد مسایل و مشکلات زندگی، جرات ورزی و در نهایت تفاوت های زن و مرد را بیاموزند بسیاری از مسایل و مشکلات زندگی به راحتی حل می شود.

 

رحماندوست با بیان اینکه طلاق های عاطفی معمولاً در سه سال اول زندگی رخ می دهد تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم جرات بروز احساسات طرفین و همچنین وجود فرزندان، طلاق عاطفی تا 10 سال یکدیگر را تحمل کنند.

 

وی با بیان اینکه افرادی بودند که به کلینیک بنده مراجعه کرده و از طلاق عاطفی نجات یافته اند خاطرنشان کرد: البته در حل مشکل طلاق عاطفی باید هر سه نفر یعنی مشاور، زن و شوهر با همکاری و تعامل یکدیگر مشکلات را حل کنند در غیر اینصورت تاثیری نخواهد داشت.

 

این روانشناس با اشاره به آمار طلاق های عاطفی تصریح کرد: آمار طلاق های ثبتی مشخص است ولی طلاق های عاطفی و روانی به دلیل اینکه از یک طرف کتمان می شوند و از سوی دیگر به دلیل وحشت از قبح آن در جامعه، بروزش ضعیف است آمار دقیقی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به نقش شبکه های ماهواره ای در افزایش طلاق های عاطفی گفت: همانطور که جنبه های مثبت آموزش می تواند روی افراد اثرگذار باشد جنبه های منفی آن هم تاثیرگذار است. بنابراین شبکه های ماهواره ای ،مجلات و یا هر چیز دیگری که بخواهد به عنوان یک نقش آموزش در جریان جامعه تاثیرگذار باشد جنبه منفی آن هم می تواند اثرگذار باشد اما نظر بنده مهم این است که انتخاب درستی داشته باشیم و با دقت برای شناخت فرصت ها به مشاوره مراجعه کنیم.

 

رحماندوست با بیان اینکه مبتلا شدن به بعضی از بیمارها و اختلال شخصیتی مانند پارانوپا و وسواس فکری اضطراب  نقش مهمی در ایجاد طلاق های عاطفی و روانی در جامعه دارد. خاطر نشان کرد: قبح و زشتی طلاق واقعی در فرهنگ ما موجب افزایش طلاق عاطفی روانی در جامعه شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: ما باید به مهارت های 14 گانه اساسی زندگی به خصوص مهارت های گفتگو ،همدلی، تصمیم گیری، جرئت ورزی توجه داشته باشیم.
 

پایان پیام/


 


 

کد خبر 299964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha