صنعت هسته ای باید به سمت اقتصاد هسته ای گام بردارد

مدیرکل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، در صنعت هسته ای باید جهادی عمل کنیم و به سوی اقتصاد هسته ای گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، دکتر مظفر شریفی، مدیرکل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، عصر گذشته(20 فروردین) در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که در آمفی تئاتر شهید مطهری دانشگاه شهید چمران اهواز برپا شد، بر جهاد در مسیر صنعت هسته‌ای تأکید کرد و گفت: در صنعت هسته ای باید به سمتی حرکت کنیم که به اقتصاد هسته‌ای برسیم و در علم هسته‌ای با حرکتی جهادی هر چه بیشتر در این علم پیشرفت داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه در بحث انرژی هسته‌ای سه حلقه مهم وجود دارد که این سه حلقه باید در کنار هم برای پیشرفت این انرژی فعال باشند، اضافه کرد: این سه حلقه شامل علم، فناوری و صنعت است که ایران در این سه حوزه بسیار فعال می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه بحث انرژی هسته‌ای مبحثی است که هدف نهایی آن ارتقای سطح زندگی مردم بوده و در کنار سایر انرژی‌ها از اهمیت بسیار ارزشمندی برخوردار می باشد، افزود: فعالیت‌های هسته‌ای در ایران صلح آمیز بوده و برای رفاه مردم کشور است اما متأسفانه دشمنان در تلاش هستند تا این نعمت را از ایران بگیرند و مانع پیشرفتمان شوند.

 

مدیر کل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خاطر نشان کرد: در حال حاضر دنیا به سمت علم هسته‌ای در حرکت است و کشور نیز باید هم پای علم دنیا در این راستا حرکت رو به جلو داشته باشد.

 

دکتر حسن مروتی، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، ‏در آیین گشایش این نمایشگاه تخصصی اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، از (20 فروردین) مصادف با روز ملی فناوری هسته‌ای در دانشگاه گشایش یافته و تا (24 فروردین) ادامه دارد.

 

وی به موضوع جهاد علمی در کشور اشاره کرد و یاد آور شد: ایران اسلامی پس از هشت سال دفاع مقدس، دوران جهاد سازندگی و جهاد فرهنگی را پشت سر گذاشت و در سال‌های اخیر نیز با جدیت وارد عرصه جهاد علمی شده که باید با ایثار و فداکاری در این عرصه نیز کشور را به اعتلا برسانیم.

 

وی به دستاوردهای علمی در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: به اعتراف و استناد سایت‌های معتبر، هم اکنون ایران در عرصه تولید علم و جهاد علمی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و خوزستان نیز با داشتن 70 مرکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، در این رشد مؤثر بوده و بستر مناسبی برای جهاد علمی کشور محسوب می‌شود.

 

دکتر مروتی، از تصویب دانشکده فیزیک و علوم هسته‌ای در راستای توسعه این دانش در استان خبر داد و تصریح کرد: در آخرین جلسه هیئت امنای منطقه جنوب غرب کشور راه‌اندازی این دانشکده در دانشگاه شهید چمران اهواز به تصویب رسید که امیدواریم با تصویب آن در شورای گسترش آموزش عالی و تأمین کادر هیئت علمی هر چه زودتر شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

 

وی با اشاره به اقدامات استکبار جهانی برای جلوگیری از حرکت رو به رشد علمی ایران، بیان داشت: به شهادت رساندن دکتر شهریاری و دکتر علی محمدی توسط منافقان و دشمنان بار دیگر این مسئله را ثابت کرد که آنان از روند رو به پیشرفت سریع ایران در عرصه علمی و فناوری‌های نوین نگران هستند از این رو دست به این اقدامات مزدورانه می‌زنند تا شاید بتوانند در عرصه علمی مانع فعالیت‌های ایران اسلامی شوند.

 

دکتر ناصر سودانی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: وقتی تخصص و تعهد در کنار هم قرار بگیرد، دانش و فناوری هسته‌ای در ایران علی‌رغم فشارهای دشمنان، تنها در سه سال و نیم به دست می‌آید.

 

وی با بیان اینکه این دانش و فناوری را اروپا در اختیار داشت اما بر سر بشریت جنایت‌ها آفرید و وقایع فجیع ناکازاکی و هیروشیما هرگز از خاطرها فراموش نمی شود،تأکید کرد: ما به دنیا اعلام می‌کنیم که بر به‌کارگیری فناوری هسته‌ای در جهت غیر مسالمت‌آمیز آن، حرمت شرعی داریم و کاری حرام است و می‌شود پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در اختیار داشت اما در خدمت مصالح بشری و به شکل مسالمت‌آمیزی آن را به‌کار برد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اذعان داشت: ترس دشمنان از این است که ایران به پیشرفت برسد و به دنیا بگوید من پیشرفته‌ترین دانش‌های روز را می‌توانم در اختیار داشته باشم اما جنایتی نمی‌آفرینم بلکه ماحصل آن خدمت به بشریت است؛ ما می‌توانیم این دانش را در صنایع، کشاورزی، تولید دارو، برق و عرصه پزشکی به کار بگیریم.

 

در پایان این مراسم، نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز افتتاح شد و کارشناسان این نمایشگاه در 20 غرفه فرایند چرخه سوخت هسته‌ای از تولید سنگ معدن اورانیوم تا تولید سوخت هسته‌ای را توضیح دادند.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 30033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha