شیطان پرستی یا عدم آگاهی؟؟!!

ایران اسلامی به ویژه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب با آسیب‌ها و تهدیدات فرهنگی دست به گریبان بوده‌ است. شیطان‌پرستی یکی از جریان‌های ضد فرهنگی بین‌المللی است...

خبرگزاری شبستان /قم

ایران اسلامی به ویژه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نسبت به دیگر کشورهای اسلامی و شرقی با بیشترین حجم و تنوع آسیب‌ها و تهدیدات فرهنگی دست به گریبان بوده‌ است. شیطان‌پرستی یکی از جریان‌های ضد فرهنگی بین‌المللی است که به دلیل ماهیت و عملکرد دارای زوایای پنهانی می‌باشد.

یکی از کانال های ورود شیطان پرستی به ایران موسیقی های شیطان پرستی است و موسیقی هایی به اصطلاح مدرن که هر کسی نمی تواند آن را درک کند . متاسفانه بنا به دلایل بسیاری تعداد زیادی از جوانان ایرانی دچار از خود بیگانگی و بعضاً چند گانگی شخصیتی شده و برای نشان دادن تغییرات و تحولات درونی خود به این نوع موسیقی روی آورده و بدون دانستن معانی ترانه ها آنها را زمزمه کرده و رفته رفته این آهنگ ها ملکه ذهن آنان می گردد و با توجه به این مطلب که در ایران آموزش درباره بسیاری از مسائل روز کمرنگ است پس جوانان و نوجوانان بدون دانش و آگاهی به گوش کردن موسیقی های شیطان پرستی و نیز استفاده از سمبل های شیطان پرستی ( که خوانندگان این گروه ها استفاده می نمایند ) می پردازند و غافل از ماهیت حقیقی آن به سلک شیطان پرستان درآمده و با این کار می خواهند توجهاتی که در طول زندگی به آنان نشده است جبران گردد و بدین ترتیب مورد توجه همگان قرار گرفته و بخشی از خلا های وجودی خویش را پر سازند.

 امروزه در بسیاری از مغازه های طلا و جواهرات و برلیان فروشی ها می توان زیور آلاتی با سمبل های شیطان پرستی یافت. فروشندگان برای سود بیشتر اقدام به فروش چنین زیور آلاتی می نمایند و جوانان و نوجوانان نیز برای عقب نماندن از قافله به اصطلاح روشنفکران این زیور آلات را خریده و به گردن خود می اندازند.

عقاید شیطان پرستان چیست؟

 آنان بر این باورند که باید برخلاف ادیان به ویژه اسلام عمل کرد و با انجام اعمال دلخواه و کارهای خلاف، دنیا را به هرج و مرج و آشوب کشاند. انچنان که یک مقام نیروی انتظامی هم تایید کرده است افراد عضو این گروه در برخی رشته‌های ورزشی مهارت خاصی دارند و به منظور جذب نوجوانان وجوانان هنگام ورزش از موزیک‌های خاص شیطان پرستی استفاده می‌کنند.

یک محقق و پژوهشگر با اشاره به علل گرایش جوانان ایرانی به برخی ادیان نو پدید از جمله شیطان پرستی می گوید: اولین و مهمترین عامل این است که شیطان گرایی در وجود تمام انسانها ریشه دارد. در روایتی از امام صادق (ع) می خوانیم که قلب هر انسان دو گوش دارد در یکی شیطانی نشسته و همواره به سوی شر و پلیدی دعوت میکند و در گوش دیگر فرشته ای است که به خیر و نیکی می خواند. درون انسان عرصه جنگ میان شیطان و فرشته درون است.

اگر شخص اراده خود را به سوی فرشته معطوف کند، شیطان را شکست داده و تسلیم خواهد کرد، اما در صورتی که انسان به پیروی از شیطان درون روی آورد، فرشته درونی را تضعیف خواهد کرد و صد البته که فرشته درون هیچگاه شکست نمی خورد، انسان تنها می تواند صدای او را نشنیده بگیرد ولی امکان از بین بردنش را ندارد؛ چون دعوت فرشته درونی همان ندای فطرت است که تغییر و تبدّلی پیدا نمی کند. به همین علت دنبال کردن ندای شیطان جنگ درونی را پایدار می کند و چنین کسی هیچ گاه به آرامش نخواهد رسید و همواره با تضاد و تعارض درونی و احساس ناکامی زندگی خواهد کرد.

ممکن است ما از شنیدن انجام یک گناه احساس نفرت کنیم، اما گاهی نیز رغبتی در قلبمان ایجاد می شود، ما انسان ها گاهی از گناه و خطا و ضایع کردن حق دیگران برای منافع خودخوشمان می آید و به آن میل پیدا می کنیم، اینها نشانه فعالیت شیطان درونی است. جنبش شیطان گرایی و شیطان پرستی بر همین خصلت آدمی تکیه می کند و سستی اراده و بی توجهی به رسول باطنی یا تمایلات متعالی فطرت سبب اقبال به دعوت شیطان از لحاظ روان شناختی و استقبال از جنبش های شیطان گرا به لحاظ جامعه شناختی می شود.

جنبش شیطان گرایی می خواهد با تقدیس و مشروعیت دادن به شرارت و شیطنت، تضاد درونی و آشفتگی روانی را بکاهد و حتی وعده از بین بردن آن را می دهد، اما این وعده دروغی است که هیچگاه محقق نخواهد شد. انسان هرچه قدر هم خطا کند و با فطرت و خرد و فرشته درون خود مبارزه کند، نمی تواند وجود خود را از حضور آنها تهی سازد، زیرا فطرت در حقیقت ندای خالق و هستی بخش ماست که درون ما حضور دارد و تا هستیم او با ماست.

به همین منظور شیطان گرایان از مرگ خدا سخن می گویند تا بتوانند فرشته درون را نابود کنند و البته این توهمی بیش نیست. در این مرحله که به نتیجه نرسند ممکن است پایان دادن به هستی را پیش نهاد کنند و فکر کنند با خودکشی میتوان از هستی و هستی بخش رو گرداند. ولی با مرگ به او نزدیکتر می شوند، در حالی که قادر متعال را از خود ناخشنود کرده و برای دریافت عشق بیکران او آماده نشده اند. از این رو با قهر و غضب مواجه خواهند شد.

بنابراین یکی از علل گرایش به شیطان پرستی پیروی از شیطان درون است که عاقبت آن به جاهای بسیار ناخوشایندی می رسد.

وی با اشاره به یکی دیگر از عوامل گرایش به شیطان پرستی می گوید:یکی دیگر از علل گرایش به جنبش های شیطانی استفاده وسیع آنها از نمادهاست. انتقال و نشر اندیشه ها از طریق گفتن یا نوشتن دشوار است و تعداد محدودی از مردم با آن ارتباط برقرار می کنند. اما نمادها به راحتی جایگاه خود را در فرهنگ عمومی پیدا می کنند و به خاطر اینکه ظرفیت کار هنری دارند، به صورت جذابی در جامعه به خصوص بین جوانان و زنان گسترش می یابند.

نمادها همواره حامل معنا و پیام هستند و نوعی نگرش یا فکر را تداعی می کنند و رفتارخاصی را یادآور می شوند. مثلاً مردم با دیدن گلدسته یاد مسجد و نماز می افتند. با دیدن چراغ قرمز احساس خطر می کنند و می ایستند. جنبش شیطان گرایی با استفاده وسیع از نمادها و به کارگیری ظرفیت های هنری نظیر گرافیک، سینما و از همه بیشتر موسیقی به عرصه آمده است.

نمادها و سمبول های شیطانی روی لباس ها، گردنبندها و دستبندها، انگشترها و ساعت ها، از کفش تا کلاه همه جا دیده می شود. این نمادها با طراحی های متنوع و زیبا افراد را جذب می کنند، پس از اینکه استفاده از آنها تکرار شد و به عنوان بخشی از رفتار و سلیقه شخص در آمده و به نوعی هویت فرد را تشکیل می دهد، در این شرایط با افراد دیگری که نمودهای رفتاری و ذوقی همانندی را دارند، احساس همزاد پنداری کرده و خود را از آنها و آنها را از خود میپندارد و در رفتار و گفتار و افکار به طور ناخودآگاه شبیه به آنها می شود. به قول ارنست کاسیرر انسان حیوان نمادساز است و به خاطر قدرت تفکر و معناجویی یا معنا بخشی، کنش های متقابل انسانها به صورت نمادین شکل می گیرد. و از این راه معانی را به هم منتقل می کنند. مثلاً دو نفر که به هم می رسند برای هم دست تکان می دهند و این حرکت نماد توجه، محبت و احترام است.

شیطان پرستی اکنون در حال انتقال نمادها به جامعه است و پس از آن به انتقال ایدئولوژی نیز خواهد پرداخت. شیطان پرستی دارای یک جهان بینی بوده و شیطان پرستان برای اثبات حقانیت خود شواهد زیادی دارند و در مواردی می توانند افراد 6 تا 60سال را با خود همراه کنند 

بر پایه این گزارش، شیطان پرستان اکنون در دانشگاه ها و بین دانشجویان رخنه کرده و به اجرای برنامه ها از جمله کنسرت در دانشگاه می پردازند.

شیطان پرستان، شیطان را به عنوان قدرت غالب در جهان می دانند و اگر کسی می خواهد در جهان خوب زندگی کند باید با شیطان باشد به طوریکه معتقدند راه خدا از طریق ارتباط با شیطان می گذرد!

اما نکته جالب توجه در این میان اینست که آنها از طریق تهیه فیلم و موسیقی، شیطان پرستی را ترویج می دهند و اکنون این موسیقی در میان تعدادی از جوانان دست به دست می شود.

یک نویسنده و جامعه شناس در این باره می گوید: باید برای مقابله با این فرقه ها‌، موج فرهنگی در کشور ایجاد شود تا ماهیت این فرقه های انحرافی هر چه بیشتر به جامعه شناسایی شود.

در همین حال یک مقام ارشد نیروی انتظامی می گوید: یکی از شرایط عضویت و پذیرش از سوی گروه های نوظهور شیطان پرستی، مصرف مواد تخدیری بسیار قوی از جمله کوکائین، حشیش و قرص های اکس است.

وی تصریح می کند: دلیل استفاده این گروه ها از این مواد ورود به حالت خلسه برای انجام مراسم های ویژه آنان است.

این مقام نیروی انتظامی اظهار می دارد: بیش از 90 درصد دستگیر شدگان در پارتی یک گروه شیطان پرستی که در قالب اجرای کنسرت برگزار شد، از نقاط مرفه نشین هم بودند و البته پس از دستگیری شمار بسیاری از این شرکت کنندگان، مشخص شد که اکثریت قریب به اتفاق آنان، هیچ اطلاعی از ماهیت فعالیت شیطان پرستی و عوامل برگزار کننده این پارتی نداشتند و صرفآ به قصد شرکت در پارتی و مهمانی شبانه دور هم آمده بودند.

نمونه روشن از این عدم آگاهی بوگیر کارت‌های طرح ایکس X است که نمادی از کابالیسم و شیطان پرستی است. طرح ایکس نماد گروه شیطانی و صهیونیستی بوده که بسیاری در خوروی خود از آن استفاده می کنند و این درحالی است که تمامی آنها از این موضوع بی خبر هستند.

اما یک آسیب شناس اجتماعی در مورد راههای جلوگیری از فعالیت گروه های شیطان پرستی می گوید: آگاهی رسانی به نسل جوان و آموزش آنها درباره سرانجام شوم این حرکت ضد فرهنگی از طریق رسانه ها می تواند از گسترش حرکت آنها جلوگیری کرده و در صورت تداوم آنها را ریشه کن کند.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با بیان این مطلب می گوید: با توجه به گسترش روزافزون فعالیت های گروه های شیطان پرست در منطقه کشورهای اسلامی به ویژه ایران خطر این گروه ها از نظر فرهنگی و اخلاقی به مرحله بحران رسیده است.

تعداد شیطان پرستان شاید به یک هزار نفر نیز نرسد اما گروهی از روی کنجکاوی و یا به خاطر مسائل ضد اخلاقی و بی بند و باری جنسی به سوی آنها کشیده می شوند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید می کند: شیطان پرستان استفاده از مواد مخدر روانگردان و آزادی بی بند و باری جنسی را جزو مراسم هفتگی خود قرار داده و با توجه به اینکه شیطان را مظهر مقاومت در برابر آدم قلمداد می کنند مخالف هر صفت انسانی بوده و اخلاق و امور اخلاقی را بر خلاف باورهای خود می دانند.

وی  در مورد راه های جلوگیری از فعالیت گروههای شیطان پرستی می افزاید: آگاهی رسانی به نسل جوان و آموزش آنها درباره سرانجام شوم این حرکت ضد فرهنگی از طریق رسانه ها بویژه تلویزیون و مقابله قانونی با مبلغان و سرگروههای این تفکر شیطانی در کوتاه مدت می تواند از گسترش حرکت آنها جلوگیری کرده و در صورت تداوم آنها را ریشه کن کنند .

جمع بندی

از مجموع مطالعات و تحقیقات صورت گرفته چنین برمی آید که شیطان پرستی، آسیب های متعددی را در پی خواهد داشت، از جمله:

- رواج فرهنگ ضدیت با ارزش های انسانی و بشری

- رواج فرهنگ ضدیت با دین و ارکان آن

- ترویج فحشا و بی بندوباری و انواع اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی و الکل

- ترویج فرهنگ لاابالی گری و گریزی از فعالیت های سازنده فردی و اجتماعی

- شیوع فرهنگ کلامی مبتذل و بدون عنصر اخلاق که متأسفانه روز به روز در جامعه ما در حال گسترش است و هزاران آسیب متعدد دیگر. 

با توجه به این آسیب ها ضروری است در ابعاد مختلف به این موضوع توجه شود. در این مسیر ابتدا لازم است فعالیت گروه های موسیقی متالیکا و وابستگان به شیطان پرستی کنترل و ممنوع شود. دوم، سایت های اینترنتی شیطان پرستان ایرانی و غیر ایرانی فیلتر و دسترسی به آنها ناممکن یا دشوار شود. سوم، به اصناف و تولید کنندگان اطلاع رسانی شود تا از نمادهای شیطان پرستان در تولید لباس و اشیای تزئینی استفاده نکنند. چهارم، آموزش خانواده ها و جوانان در مدارس و دانشگاه ها در این زمینه صورت گیرد تا جوانان و خانواده ها با ماهیت این گروه ها آشنا شوند و از آنها بپرهیزند.

تهیه و تنظیم: فاطمه عسگری

 

کد خبر 30132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha