هنر تئاتر قابلیت بیان مفاهیم دینی برای کودکان را دارد

خبرگزاری شبستان:کارگردان نمایش پری و پورنگ،با بیان اینکه قصه گویی و انتقال مفاهیم دینی درتئاتر بهترین روش بیان نکات اخلاقی، اجتماعی، دینی و مذهبی برای کودکان است،گفت: هنرتئاتر قابلیت بیان مفاهیم دینی را دارد.

فرزاد لباسی، کارگردان نمایش پری و پورنگ با بیان اینکه انتقال پیام‌های دینی را در هنر تئاتر برای کودکان می توان بازگو کرد به خبرنگار شبستان گفت: اجرای تئاتر مذهبی تاثیر بی‌نظیری بر روی کودک و بزرگسال می تواند بگذارد و نیز بر زندگی عوامل اجرایی تماشاچیان تاثیر زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه در قالب تئاتر می‌توان تمام مسائل قرآنی، دینی و مذهبی را برای مخاطبان مطرح کرد، افزود: اگر ما به حوزه خود تئاتر برگردیم و مخاطب را مد نظر قرار دهیم و سرمایه‌ها را در تئاتر به شکل عام، نه خاصش قرار دهیم به استاندارد‌ها می‌رسیم.

 

وی با اشاره به اینکه هنرمندان باید در قالب هر هنری پیام قرآن، اسلام و حضرت رسول(ص) را به گوش جهانیان برسانند، گفت: هر نوع تئاتری که جنبه آموزشی و تربیتی داشته باشد، تئاتر دینی خوانده می‌شود.

 

کارگردان نمایش پری و پورنگ با بیان اینکه در قرآن کریم به تربیت و آموزش توجه ویژه ای شده است، اضافه کرد: یک کارگردان موفق باید بتواند جنبه آموزشی و تربیتی یک نمایش را در چند دقیقه اجرای نمایش به بیننده انتقال دهد.

 

لباسی افزود: تئاترهایی که برگرفته از داستان‌ها و احادیث قرآنی باشد در ذهن کودکان ماندگاری بیشتر و بهتری دارند و همیشه تازگی خود را حفظ می کنند تا کودکان بتوانند جنبه آموزش و تربیتی تئاتر را دریافت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در ایران داستان‌های مختلف و اشعاری مانند شاهنامه فردوسی، آثار سعدی و مولوی به روش نظم و شعر کلماتی اخلاقی و پندآموز را در قالب قصه بیان شده است، اضافه کرد: ما می‌توانیم با الهام گرفتن از این روش‌های پندآموز مفاهیم عبادی، دینی و اخلاقی را بیان کنیم.

 

 وی گفت: تجربه نشان داده که قصه تاثیر بسزایی در ماندگاری بیشتر رویدادها و موضوعات مختلف دارد و فرهنگ کهن ایرانی به وسیله قصه بیان و حفظ شده است.

 

کارگردان نمایش پری و پورنگ اظهار داشت: وقتی کودک خردسال بر اساس تقلید و الگوبرداری از والدین و دیگران خود به رکوع و سجود می‏رود و حرکات و افعال یک نمازگزار را انجام می‏دهــد بر اثر تقویت و تشویق میل و گرایش او به نماز نیرومند می‏شود.

 

لباسی اضافه کرد: والدین از رفتن به کلاس‏های مذهبی‏ که بصورت قصه و زبان ساده دین را توضیح دهد، استقبال کنند و به آنها توصیه می‏شود زندگی انبیاء را برای کودک خود بازگو کنند.

 

 گفتنی است، نمایش پری و پورنگ به کارگردانی فرزاد لباسی و نویسندگی محمد رضا زردشتی با 7 بازیگر به مدت 50 دقیقه در بخش مسابقه در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی نمایش می رود.

 

پایان پیام/

کد خبر 303815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha