گفتمان عدالت مبنای کار مدیران دولت است

خبرگزاری شبستان: وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید ایلام، گفت: گفتمان عدالت باید در تمامی عرصه ها مبنای کار مدیران دولت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، صبح امروز(27 مهر) در مراسم معارفه استاندار جدید ایلام در سالن فنی و حرفه این شهر، گفت: گفتمان اعتدال، بیشتر جنبه طریقت و روش دارد تا موضوعیت، یعنی اینکه همه مدیران دولت در اعمال و رفتار، این خط و مشی و سبک اعتدال را در کارها و امور خود به کار بندند.


وی، با بیان اینکه اعتدال، به معنی پرهیز از عصیبت و هیجان زدگی باید مبنای کار همه مدیران قرار گیرد، افزود: استاندار باید فردی معتدل، عاقل و عامل به گفتمان اعتدال باشد و ایشان با همین سبک از توان های استان استفاده کند و محور فعالیت کار و تولید دولت در استان باشد.


رحمانی فضلی، گفت: ایشان باید با قوت و قدرت برای رضای خداوند و مردم خدمت کند و در این مسیر نیز همه باید به ایشان کمک کنند.


وی، با بیان اینکه نحوه انتخاب همکاران باید با مشی اعتدال و با تکیه بر تجربه مفید، پاکدستی باشد، ابراز کرد: گرایش سیاسی برای ما اهمیتی ندارد و در اولویت کاری نیست و اگر ویژگی هایی که مورد نظر است داشتند، استفاده خواهند شد.


وزیر کشور با اشاره به اینکه سفارش می کنم موزاین قانونی حتما رعایت شود، افزود: در انتقال و جابجایی نیروها پیشنهادات را پذیرا باشید اما قانون مداری و موزاین قانونی را سرلوحه کار خود قرار دهید.


رحمانی فضلی، گفت: ما هرچه داریم از لطف خدواند، امام راحل(ه) و منویات مقام معظم رهبری و مردم است، زیاد از مردم تعریف می کنیم که الته این هم جا دارد اما کار مدیران اجرایی تعریف از مردم نیست و وظیفه همه ما کار و احترام به مردم است.


وی، با بیان اینکه باید مطالبات مردم را بفهمیم و از نگاه و فکر آنها در تصمیم گیری ها استفاده شود، یادآور شد: باید مشارکت آنان را قدر بدانیم و این وظیفه استاندار ایت که با همین نگاه مردم را درکنار خودشان داشته باشند و جوری رفتا کنند که رضایت خداوند و مردم در آن باشد.


رحمانی فضلی، با بیان اینکه امروز ایران اسلامی به عنوان الگوی حکومت دینی در دنیا شناخته شده است، تصریح کرد: هم اکنون در حال اثبات نظریه امام راحلمان هستیم که دین می تواند حکومت کند و این درحالی است که امروز نگاه در جهان بینی یک نگاه مادی است.


وزیر کشور، گفت: امام(ره) آمد و الگوی جمهوری اسلامی را ارائه کرد که می تواند هم دنیا و هم آخرت انسان را تامین کند و این در حالی بود که دو قطب موجود در عرصه حکومت داری در جهان، یکی منادی آزادی و دیگری منادی عدالت بوده اند و عدالت طرفداران بشتری داشته است، اما نتوانسته موفق باشد.


وی، با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی هم منادی عدالت و هم منادی آزادی است، گفت: در عرصه حکومت، نزدیکترین موضوع به عدالت اجرای قانون است و کسی نمی تواند قانون را از نگاه خود تفسیر کند و باید قانون را در تمامی عرصه ها رعایت و مناسبات و روابط را مبتنی بر قانون تنظیم کنند.


رحمانی فضلی، ابراز کرد:در حوزه پاکدستی مدیران باید گفت که سوءاستفاده و سودجویی های در این زمینه، تصرفات و تخلفات صورت گرفته زیبنده و در شان حکومت و نظام اسلامی نیست و استانداران باید در این نیروهای پاکدست را کار به کار گیرند و خودشان مظهر پاکدستی باشند.


وی، افزود: مدیران باید همانند آینه شفاف باشند و ناپاکی در امور مالی و رفتار آنان نباشد و یکی از مولفه مهم نظارت و ارزیابی عملکرد مدیران همین موضوع پاکدستی است.


وزیر کشور با تاکید بر کارامدی مدیران دستگاه ها، ابراز کرد: همه صفات خوب مدیران باید در عمل به کارآمدی منجر شود و حوزه کارآمد با توجه به مقتضیات زمان تغییر می کند و الان حوزه کارآمدی مختص فعالیت های اقتصدی و تولیدی است.


رحمانی فضلی، گفت: این خواست مقام معظم رهبری است که سال های زیادی را با عنوان توسعه و پیشرفت، کار و همت مضاعف قرار داده اند و ایشان دهه پیش رو را به نام دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده اند.


وی، با بیان اینکه پیشرفت حول دو محور تولید و علم است، اظهار کرد: دشمن نیز فشارش را بر روی مسائل اقتصادی قرار داده و ما الان اولویت مان بحث تولید و سرمایه گذاری و توسعه است و باید در این مسیر گام برداریم.


وزیر کشور با اشاره به اینکه استانداران باید به دنبال جستجوی راه های جدیدی باشند که منجر به تجهیز منابع و به کار گیری منابع شود، بیان کرد: مدیران استان ها باید در این راستا تلاش کنند و به دنبال هدایت و ایجاد منابع و ظرفیت های جدید و مناسب برای توسعه استان ها باشند.


فضلی، با بیان اینکه استانی مانند ایلام عقب افتادگی تاریخی دارد، گفت: نظام بودجه ریزی در کشور بر اساس جمعیت بوده است و این امر یک دور باطل است، توزیع منابع باید مبتنی بر بر شاخصهای محرومیت، مظلومیت و عقب افتادگی تاریخی در سطح استان ها باشد.


وی، با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور که از سال 52 در حال اجرا بوده نظام غلطی است، گفت: نظام بودجه ریزی جدید بر اساس شاخص ها، قریب به 3 سال است که در کمیسیون اقتصادی مجلس باقی مانده که همت نمایندگان را برای تغییر این نظام بودجه ریزی را می طلبد تا در نظام بودجه ریزی کشور، بودجه براساس شاخص های استانی توزیع شود.


وزیر کشور، با تاکید بر صرفه جویی در همه عرصه ها، یادآور شد: باید در همه عرصه صرفه جویی شود که در این صورت از محل صرفه جویی منابع جدید ایجاد خواهد شد و می تواند موجب توسعه و پیشرفت کشور شود.


رحمانی فضلی، با بیان اینکه کشور از نظر بهره وری وضع خوبی ندارد، اظهار کرد: بهره وری به معنای میزان بازدهی کار و سرمایه است که این امر در کشور پایین است، پروژه ها طولانی می شود و زمان و هزینه ها پروزه ها بالاست، کیفیت محصولات پایین است و این امرموجب کاهش بهره وری می شود.


وی، با اشاره به اینکه ما نباید به دنبال سیمرغ باشیم و خودمان سیمرغ هستیم، گفت: باید همت و تلاشی در استان صورت گیرد که همه آحاد جامعه و مسئولان در کنار هم به دنبال توسعه و پیشرفت استان باشند.


وزیر کشور، گفت: در حوزه سیاست وزارت کشور به دنبال مدیریت سیاسی است، یعنی مسئولیت پذیری و قانون گرایی کامل در استانداری ها و وزرات کشور دنبال می شود و استانداری ها نه حزب سیاسی است، نه باید کار سیاسی بکند و نه باید به دنبال سیاسی کاری باشد.


فضلی، افزود: استانداران باید نگاه سیاسی را فقط برای اداره کشور داشته باشند و در راستای قاعده مند کردن فعالیت های سیاسی تلاش کنند، از احزاب سیاسی در جاهاهای مختلف استفاده شود و رفتار آنان مبتنی بر قانون، پاسخگو و شفاف باشد.


وی، با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی باید به دست خود مردم حل شود، اظهار کرد: مردم بیشتر از مسئولان دغدغه فرهنگ و مسائل اجتماعی را دارند و باید امور فرهنگی در حزوه های مختلف به مردم واگذار شود.


وزیر کشور، بیان کرد: دانشگاه ها باید خودشان حافظ ارزش های دینی، حجاب و عفاف باشند و نهادهای عمومی و دولتی خودشان متولی فرهنگ باشند، و پلیس وقتی وارد شود که خلاف قانونی اتفاق افتاده است و نباید جایی وارد شود که شان پلیس و مردم دچار خدشه شود.


فضلی، با بیان اینکه خود مردم حافظ حرمت خون شهدا و ارزش های انقلابی و دینی هستند، تصریح کرد: در وزارت کشور به دنبال این امر هستیم که مردم وارد عرصه شوند و به تمام دستگاه ها ابلاغ شده که همه دستگاه ها متولی حفظ شئونات انقلابی و اسلامی هستند.


وی، با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی در کشور خیلی جدی است، افزود: در ناهنچاری های اجتماعی دولت نمی تواند به تنهایی وارد شود و مسائل را باید با همت مردم و افزایش سطح فرهنگ عمومی در جامعه حل کرد.


وزیر کشور، با بیان اینکه در وزارت کشور به دنبال امنیت پایدار در جامعه هستیم، گفت: ما در دنیا، دارای امتی بسیار خوبی هستیم و تقویت امور در حوزه های دیگر از سیاست های وزارت کشور است.


وزیر کشور با تقدیر از تلاش های محمود عباس زاده مشکینی استاندار سابق ایلام، خاطرنشان کرد: در چنین مراسماتی واژه تقدیر به کار برده می شود زیرا مدیران در هر جایی که هستند در جهت اعتلای کشور جمهوری اسلامی تلاش می کنند و باید از تلاش های آنان تقدیر کرد.


گفتنی است، در این مراسم محمدرضا مروارید با حکم وزیر کشور به عنوان استاندار جدید ایلام معرفی شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 303990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha