5 سامانه پرتو دهی، به زودی در کشور تأسیس می شود

معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، از تاسیس پنج سامانه پرتو دهی گاما در آینده ای نزدیک در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال و بختیاری، دکتر محمد قنادی، معاون سازمان انرژی اتمی، امروز ( 23 فروردین) در آیین آغاز عملیات ساخت نخستین سامانه پرتو دهی گامای کشور که در شهرکرد برگزار شد، گفت: در سال گذشته سه طرح کلان ملی در حوزه فن آوری هسته ای تصویب شد که طراحی و ساخت 2 سامانه پرتو دهی قابل تعمیم به پنج سامانه یکی از این طرح هاست.

وی افزود: تولید داروهای مورد نیاز در کشور و طراحی و ساخت نیروگاه آزمایشگاهی گداخت هسته ای از دیگر طرح ها بوده است که با موفقیت به اجرا درآمده است.

 

قنادی، با اشاره به اینکه هر ساله 25 درصد از مواد غذایی و تولیدات بخش کشاورزی در کشور از بین می رود، تصریح کرد: با ساخت این سامانه امکان بالا بردن کمیت و کیفیت این محصولات و نگه داری آن برای مدت طولانی فراهم شده است و از وارد آمدن میلیارد ها ریال خسارت برای کشاورزان و دولت جلوگیری می شود.

 

قنادی، با اشاره به کاربرد این فن آوری در بخش پزشکی، اظهار داشت: در حال حاضر صنعت پزشکی بدون فن آوری هسته ای معنایی ندارد و شناخت و درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و به خصوص سرطان تیروئید که از بیماری های شایع در منطقه می باشد بوسیله این فناوری امکان پذیر است.

 

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران خاطر نشان کرد: اگر روزی فن آوری هسته ای برای نابودی انسان ها طراحی شد و صدها هزار نفر از مردم جهان در آتش این بمب ها سوختند، امروز این فن آوری آنچنان جایگاهی در دنیا پیدا کرده است که زندگی بدون آن بسیار سخت شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه سامانه پرتو دهی گاما برای نخستین بار در کشور در استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی شده است، گفت: این دانش به همراه خود تولید دانش فناوری و ساخت آزمایشگاه های تخصصی را برای مردم این استان و ایران اسلامی به ارمغان می آورد و این استان را به قطب بزرگ علمی و صنعتی در کشور تبدیل می کند.

 

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آیین گفت: مراحل بررسی های علمی و فعالیت های آزمایشگاهی ساخت سامانه پرتو دهی گاما در مقیاس پایلوت انجام شده است و این طرح این پتانسیل را دارد که به عنوان یکی از طرح های کلان ملی معرفی شود.

 

دکتر رحیمی افزود: محصول محور بودن، امکان استفاده در نهاد های تولید انبوه، فراهم اوردن امکانات پیشرفت علمی و تحقیقاتی، ایجاد فرصت فناوری، امکان توسعه استان چهارمحال و بختاری، ایجاد فرصت های مناسب اقتصادی و ایجاد اشتغال دانش بنیان مبتنی بر فناوری های پیشرفته از جمله ویژگی های منحصر به فرد این طرح است.

 

وی خواستار همکاری تمامی نهادهای دولتی و خصوصی برای اجرای هرچه سریع تر این طرح شد و تصریح کرد: با عنایت خداوند این طرح ظرف مدت 24 ماه آینده قابل بهره برداری است.

 

رئیس پژوهشکده کاربرد پرتو ها نیز در این آیین گفت: راه اندازی سامانه پرتو دهی گاما، نوید بخش جهشی اقتصادی در کشور است و باید برای احداث صنایع جانبی آن نیز تلاش کرد.

 

دکتر حسین خلفی افزود: تجاری سازی علم و فناوری هدف اصلی اجرای این پروژه عظیم است و قدم اول در اجرای آن امکان سنجی اقتصادی می باشد.

 

وی یکی از رسالت های این پژوهشکده را کاربرد مسالمت آمیز فن آوری هسته ای برشمرد و اظهار داشت: این کاربرد باید برای مردم ملموس تر شده تا اجرای این گونه طرح ها از حمایت آنان برخوردار شود.

 

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح دیگر نیازی نیست که بهترین محصولات ایران با ارزان ترین قیمت به کشور های خارجی صادر شده و در آنجا به فراوری رسیده با قیمتی گزاف به مردم ما و سایر ملت های جهان فروخته شود.

 

گفتنی است، عملیات احداث نخستین سامانه پرتو دهی گامای کشور ظهر امروز (23 فروردین) در شهرک صنعتی شهرکرد آغاز شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 30528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha