بودجه بهداشت در سال جاری 20 درصد بودجه عمومی کشور تعیین شده است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود افزایش چهل درصدی بودجه عمومی دولت، بودجه بهداشت در سال 90 بیست درصد بودجه عمومی کشور تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز در همایش "جشن سلامت" با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بهداشت و درمان در طی 32 سال گذشته گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در جایگاه سلامت و بهداشت به مقام خوبی دست یافته است. اما متاسفانه علی رغم تمام فعالیت های خوبی که انجام شده هیچ وقت دولتمردان حوزه سلامت را در چهار اولویت اول خود قرار نداده اند و این حوزه در اولویت های هفتم و هشتم قرار گرفته است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: شاید در حوزه سلامت دور هم نشسته ایم و بحث های خوبی انجام داده ایم، اما هیچ وقت در این حوزه به تفاهم نرسیده ایم تا مشکلات حوزه سلامت به طور جدی سامان یابد.
 
وی ادامه داد: سلامت از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری است و در سیاست های برنامه پنج ساله در تحقق عدالت و سلامت تاکید زیادی شده است.
 
شهریاری اظهار کرد: سلامت فقط دسترسی به سلامت نیست، بلکه باید میزان برخورداری از سلامت در میان 75 میلیون جمعیت ایرانی یکسان باشد. در حقیقت حوزه سلامت فقط درمان نیست، بلکه تمام ابعاد روحی و اجتماعی و معنوی را در برمی گیرد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مصوبات حوزه بهداشت و درمان در برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: خوشبختانه در این برنامه لایحه های خوبی برای حوزه بهداشت و سلامت تدوین و به مجلس ارائه شد، اما ده درصد تصویب شده که برابر قانون در برنامه پنج ساله توسعه در نظر گرفته شده بود در بودجه سال 90 لحاظ نشد.
 
وی با بیان اینکه اگر دولت قانون را اجرا کند، دیگر دغدغه ای برای زیرمیزی گرفتن پزشکان نداریم، خاطرنشان کرد: در قانون هدفمندی یارانه ها هزینه های انرژی مانند برق، گاز، آب در نظر گرفته شده و افزایش هزینه آنها نیز حساب شده است، اما هنوز تعرفه های پزشکی سال قبل مشخص نشده است و همین موضوع حوزه بهداشت و درمان را در بخش خصوصی با مشکل مواجه کرده است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: منابع مالی وزارت بهداشت از ردیف سایر وزارتخانه ها تامین می شود، اما توقع سلامتی همیشه از وزیر بهداشت است.
 
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دستور اجرای پزشک خانواده را برای سراسر کشور در سال 90 ابلاغ کرده اند، اما باید به رئیس جمهور بگوییم که پیگیری کنند که آیا دستگاه ها و نهادهای مربوطه به وظیفه خود عمل کرده اند یا نه؟
 
شهریاری گفت: بودجه عمومی دولت در سال 90، چهل درصد افزایش یافته است، اما بودجه بهداشت نصف این بودجه افزایش نشان می دهد یعنی بودجه بهداشت در سال 90 فقط بیست درصد بودجه عمومی کشور است.
 
گفتنی است، همایش جشن سلامت سه شنبه (23 فروردین) در مرکز همایش های رازی برگزار شد.
 
پایان پیام/
 
کد خبر 30530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha