هراس شهرک های یهودی از انقلاب های عربی

روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی اعلام کرد: بیشتر اسرائیلی ها اعتراض های مردم خاورمیانه را به منزله زمستانی تاریک و مخوف برای خود تصور می کنند.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی به قلم "توبیاس باک" آورده است که بیشتر اسرائیلی ها بر این باورند که اعتراض های مردمی که منطقه خاورمیانه را در بر گرفته است، همچون زمستان تیره و تاریک برای آنها است که ترس و درماندگی را در آن احساس می کنند.

توبیاس در این گزارش آورده است که نگرانی اسرائیل با کشورهای غربی دربرابر مقاصد و هویت واقعی و فعلی گروهای مخالف عربی مشترک است، چراکه هیچ جایی در جهان نیست که بین امید و ترس شدیدی که به سمت ترس می رود همانگونه که در اسرائیل است، تعادل ایجاد کند.

توبیاس در گزارش با استناد بر سخن "شلومو اونیزی" استاد علوم  سیاسی و مدیر سابق وزارت امور خارجه اسرائیل می نویسد که اونیزی می گوید"اگر در اروپا مقیم بودی و آشوب و هرج و مورج را می بینی که به مصر ضربه می زند و این مسئله برای تو واقعا بد است؛ ولی در اینجا این مسئله تنها بد نیست بلکه زندگی تو را تغییر می دهد، ما که 30 سال در صلح با مصر زندگی کردیم و الان نمی دانیم"

این نویسنده معتقد است که آنچه اسرائیل را در مکانی متفاوت از دیگران قرار می‌دهد تنها نگرانی از آینده نیست بلکه تحلیل آن از زمان کنونی است؛ به همین دلیل تحلیلگران می گویند که آشفتگی های سیاسی کنونی تلاشی برای از بین بردن حاکم ستمگر و مستبد است.

تحلیلگران همچنین معتقدند که باید در نظر داشت که بسیاری از آشفتگی ها از یک سو درگیری گسترده بین میانه روها و حاکمان هوادار غرب و از سویی دیگر درگیری گسترده بین نیروهای بنیاد گرای اسلام سیاسی است.

براساس گزارش این نویسنده؛ مسئولان اسرائیلی از سوء استفاده و بهره برداری گروهای ضد اسرائیلی از هر گونه تغییر دمکراسی به ویژه در مصر و استفاده ایران از این ناآرامی ها برای تحکیم موقعیتش در منطقه می ترسند.

بنابر گزارش الاسلام الیوم، باک تاکید می کند که مسئولان اسرائیلی به خوبی می دانند که اسرائیل هدف  سیاسی روشنی در منطقه است و این به این معنی است که هر گونه تایید علنی از هر گروه نظامی مسلما به فرسایش وجود این رژیم منجر خواهد شد.

پایان پیام/  

 

کد خبر 30561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha