سیاه ترین روز دستگاه سیاست خارجی آمریکا

فواد ایزدی در مورد انتشار اسناد در سایت خنجالی "ویکی لیکس" گفت: یکشنبه گذشته که سری جدید اسناد ویکی لیکس منتشر شد سیاه ترین روز سیاست خارجی آمریکا بود.

 

 

به گزارش خبرنگار شبستان،دکتر فؤاد ایزدی استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اسناد اخیراً منتشر شده ویکی لیکس یک فاجعه و رسوایی بزرگ سیاسی برای دولت آمریکا و مخصوصا دستگاه سیاست خارجی آمریکاست، تصریح کرد: ترفند رسانه های خبری این است که با بدست آوردن کوچکترین خبر یا نقطه ضعفی، به تبلیغات و جوسازی علیه نظام جمهوری اسلامی بپردازند تا از این طریق هم فضاسازی رسانه ای خود را بر علیه کشورمان تداوم بخشیده باشند و هم افکار عمومی جهانی بخصوص جامعه داخلی آمریکا را از مابقی اسناد که به افشای سیاستهای آمریکا می پردازد، منحرف کنند.

وی با اشاره به اینکه اسناد منتشر شده؛ مربوط به مکاتبات سفارت خانه ها و کنسولگری های آمریکا با یکدیگر و یا با وزارت امور خارجه آمریکاست، تصریح کرد: تنها بخش کمی از این اسناد مربوط به ایران وهمسایگان آن است و آن بخشی هم که تاکنون رسانه ای شده؛ مربوط به اظهارات برخی سران کشورهای عرب درباره ی ایران است که بعضاً خواستار برخورد تند و حمله ی نظامی به ایران بوده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از اسناد؛ نشان می دهد که دولت جدیدآمریکا و شخص اوباما از همان ابتدا خواهان تعامل دوستانه با ایران نبوده بلکه خواهان افزایش فشارها و مشکلات بیشتر برای جمهوری اسلامی ایران بوده اند، تصریح کرد: بر اساس این اسناد بحث تعامل و دست دوستی دادن با مقامات ومسئولین ایرانی هم بیشتر برای استفاده های تبلیغاتی مطرح بوده و آنها در ادعاهای خود صادق نبوده اند.

این استاد دانشگاه تهران همچنین با اشاره به یکی از اسناد که هنوز هم رسانه ای نشده؛ تصریح کرد: این سند مربوط به دیداری بین موساد و آقای نیکولاس برنز معاون وقت سیاسی وزارت خارجه آمریکا در سال 2007 است که درآن بحث تغییر دولت ایران مطرح شده و در این راستا استفاده از اقلیت های قومی و بعضی حرکت های دانشجویی نیز مطرح شده بود. وی افزود: حتی در جریان فتنه سال گذشته خیلی از حوادث و اتفاقاتی که رخ داد در اسناد این جلسه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به این نکته که رسانه های غربی بدنبال یافتن نقطه ضعف یا هر خبر منفی از نظام جمهوری اسلامی ایران و برجسته سازی آن هستند، به یکی از اسناد منتشر شده درباره فروش سلاح از کره شمالی به ایران و برخورد تنها یکی از رسانه های غربی با این سند اشاره کرده و تصریح کرد: مثلاً روزنامه نیویورک تایمز به بررسی بحث فروش سلاح از کره شمالی به ایران پرداخت بود که متن مکاتبات موجود در اسناد ویکی لیکس با آن خبری که این روزنامه کار کرده بود چنان متفاوت بود که حتی صدای اعتراض برخی رسانه های آمریکایی را هم بدنبال داشت.

دکتر فؤاد ایزدی با بیان اینکه ظاهراً سایت ویکی لیکس یک سایت ضدجنگ است به رد برخی تحلیل های مطرح شده در داخل کشور که اینها را وابسته به سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غربی و صهیونیستی معرفی کرده بود، اشاره کرده و تصریح کرد: نه تنها هیچ دلیلی برای پذیرش این موضوع وجود ندارد بلکه برعکس شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهدکه اتفاق یکشنبه گذشته و انتشار این اسناد ضربه مهلکی بر سیاست خارجی آمریکا بوده و در واقع یکشنبه گذشته به نوعی سیاه ترین روز برای سیاست خارجی آمریکا بوده که اسناد مربوط به ایران به هیچ وجه در این سطوح نبوده است.

وی با اشاره به این نکته که این مدارک، مکاتبات بین سفارت خانه های آمریکا با وزارت خارجه این کشور بوده که هم شامل یکسری تحلیل ها و هم شامل یکسری خبر و اطلاعات است تصریح کرد: توجه به اختلاف و تفاوت بین این دو موضوع بسیار مهم است، مثلاً چه بسا که یک دیپلمات آمریکایی یک تحلیل و دیدگاه بسیار مغرضانه ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و همین دیدگاه هم اساس بسیاری از صحبت های اوباما و خانم کلینتون قرار گیرد اما این تنها یک تحلیل و روند درون سازمانی است، اما وقتی که مثلاً خانم کلینتون به مقامات آمریکایی و مسئولان وزارت خارجه این کشور دستور می دهد تا از مسئولان ارشد سازمان ملل جاسوسی کرده، رمزهای ورود و کارت های اعتباری آنان و حتی DNA آنها را بدست آورده وجمع آوری کنند، کارمندان و اعضای سیاسی وزارت خارجه ای که باید فعالیت های دیپلماتیک و سیاسی انجام دهند، به کارهای اطلاعاتی و امنیتی مبادرت می ورزند، این یک خبر است که باید به آنها استناد شود.

این کارشناس سیاسی با بیان این نکته که به صرف اینکه بعضی از این اسناد بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است نباید همه این مدارک را با یک نگاه منفی؛ زیر سؤال ببریم تأکید کرد: این مجموعه اسناد که منتشر می شود به شدت به سیاست خارجی آمریکا ضربه می زند و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تلاش دولت های غربی در جهت القای برخی اهداف خاص خود؛ به گنجاندن برخی خبرهای ساختگی و باطل در کنار افشای بعضی اسناد نه چندان مهم خود مبادرت کرده باشند، تصریح کرد: این را هم قبول ندارم چرا که وقتی شما حق و باطل را با هم مخلوط می کنید هدفتان این است که آن باطل جا بیفتد تا وقتی که شما حق را مطرح می کنید نوعی مقبولیت هم برای آن باطل ایجاد کنید، یعنی وقتی که افراد می خواهند حق و باطل را با هم بیامیزند ابتدا مقدمه ای برحق می گویند تا افراد وقتی که باطل هم گفته می شود آن را باور کنند، در حالی که با توجه به اسناد منتشر شده چنین موضوعی مصداق ندارد.

ایزدی افزود:الان ضربه ای به سیاست خارجی آمریکا خورده است که هیچ سندی از این مجموعه؛ نمی تواند جلو این رسوایی و ضربه را بپوشاند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا اجازه می دهد اسناد و مدارکی که می تواند چنین ضربه مهلکی را به دستگاه سیاست خارجی آمریکا وارد کند براحتی افشا شود نیز گفت: در گذشته هم چنین امری سابقه داشته است مثلاً در جنگ ویتنام فردی که در وزارت دفاع آمریکا شاغل و از سیاست های جنگ طلبانه آن زمان هم ناراضی بود، یک سری از مدارک پنتاگون را ربوده و با انتشار آنها یکی از دلایل پایان جنگ ویتنام به شمار رفت و فشار سیاسی هم که به دولت نیکسون آورد بر اساس همین مدارک بود. پس در داخل وزارت خارجه و دولت آمریکا هم کسانی هستند که از برخی سیاست ها وعملکردها ناراضی بوده و منتقد هستند ولی به هر دلیلی در داخل سیستم حکومتی باقی مانده اند و شاید علت برخی هم انجام همین افشاگری ها باشد.

وی همچنین با اشاره به استعفای چند دیپلمات آمریکایی در جنگ عراق بدلیل اعتقاد آنان به حفاظت از منافع آمریکا از طریق فعالیت های دیپلماتیک و نه جنگ طلبی؛ تصریح کرد: مطمئن باشید تعداد خیلی بیشتری از این افراد به هر دلیلی از جمله حقوق بازنشستگی وامثال آن؛ در داخل سیستم حکومتی و ساختارهای وزارت خارجه آمریکا باقی مانده اند که همچنان همان دید انتقادی خود را حفظ کرده اند. کافی است که یک نفر از این افراد بخواهد این اطلاعات را در یک حافظه ذخیره کرده و به بیرون منتقل کند، در حالی که چنین امری در 30 سال قبل ممکن نبود.

پایان پیام/

 

کد خبر 3101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha