حکم شرعی استفاده از موسیقی در عزاداری سید الشهدا علیه السلام

خبرگزاری شبستان: استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده است برگزار شود.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: این روزها همه جا حال و هوای کربلا به خود گرفته و همه در تکاپوهستند تامجالس و محافل حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هر چه باشکوه تر و با عظمت تر برگزار شود. اماجای این سوال است که آیا به بهانه باشکوه برگزار شدن این مجالس می توان از هر ابزار و وسیله ای استفاده کرد؟ بعنوان مثال استفاده از ابزار و آلات مختلف موسیقی در مراسم عزاداری صحیح است؟
آنچه در ذیل می خوانید نظرآیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلیددر این زمینه است.

حکم شرعی استفاده کردن از موسیقی در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام چیست؟

 

آیت الله خامنه ای: استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده است برگزار شود.(1)

آیت الله مکارم شیرازی: استفاده از موسیقی و آلات موسیقی در مجالس عزدارای امام حسین علیه السلام جایز نیست. فقط وسایلی مانند طبل و سنج که برای موزون شدن حرکت سینه زن‌ها و زنجیرزن‌ها استفاده می‌شود اشکالی ندارد ولی استفاده از آلات موسیقی که در مجالس لهو و لعب استفاده می‌شود؛ درمجلس امام حسین علیه السلام اشکال دارد.

 

در همین رابطه حجت الاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال گفت: به نظر ایشان استفاده از ابزار موسیقی در عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شایسته نیست مگر آن طبل و شیپوری که از سابق می‌نواختند و حزن‌انگیز و متداول بوده است.
وی افزود: استفاده از آلات موسیقی دیگر که در سایر برنامه‌های لهو و لعب استفاده می‌شود، اگر به نحو حرام نیز استفاده نشود شایسته عزاداری امام حسین علیه السلام نیست و به طور کلی هرگونه عزاداری که موجب تنقیص(کوچک کردن) مقام والای اباعبدالله الحسین علیه السلام ، سایر ائمه و اصحاب ایشان شود و یا موجب وهن آنها باشد و یا در شأن آنها نباشد جایز نیست و باید پرهیز کرد .

 

1- دفتر استفتائات فرهنگی آیت الله خامنه ای
پایان پیام/
 

کد خبر 311338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha