ایجاد تمدن جدید در گرو هدایت آینده بشریت به سمت دانش نوین دینی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران با تأکید بر اسلامی سازی علم و دانش، گفت: برای ایجاد تمدن جدید باید آینده بشریت را به سمت تحقق آرمان های دینی از طریق ایجاد دانش نوین دینی سوق داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، رئیس و دبیر علمی همایش ملی تمدن شناخت در نشستی مطبوعاتی پیرامون برگزاری این همایش در 21 و 22 اردیبهشت جاری که دقایقی پیش با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در دانشگاه شهید باهنر برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد.
حجت الاسلام سید حسین حسینی پیش از سخنان اصلی خود با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در میان دانشگاهیان، ضمن ابراز تأسف از اینکه دانشجوی امروز نمی داند راجع به چه موضوعی باید فکر کند و یا به موضوعات فرعی می اندیشد، تأکید کرد: بر همین اساس ایجاد دغدغه برای دانشجو امری مهم است.

وی با افزودن این مطلب که متأسفانه حتی برخی اساتید هم پژوهش محور نیستند و دغدغه های جامعه را نمی دانند، اظهار داشت: سومین مشکل امر پژوهش این است که روش پژوهش در میان اساتید و دانشجویان گم شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران، در ادامه، اسلامی سازی علم و دانش را از اساسی ترین مشکلات موجود خواند و گفت: امروز ایران اسلامی در خط مقدم تمدن قدیم و آینده بشریت قرار گرفته است و در شرایطی که تمدن موجود غربی، بشر را دعوت به معارضه می کند باید با استفاده از عنصر ایرانی و عنصر اسلامی به سمت ایجاد علوم جدید و دانش های دینی که زمینه تمدن اسلامی و ایرانی را در آینده ایجاد می کند، حرکت کرد.
وی خاطرنشان کرد: البته ایجاد علوم جدید برای تمدن جدید با پر رنگ کردن عنصر اسلامیت و یا ایرانیت محقق نیم شود بلکه برای رفتن به سمت این تمدن باید آینده بشریت را به سمت تحقق آرمان های دینی از طریق ایجاد دانش نوین دینی سوق داد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در ادامه برگزاری همایش تمدن ملی شناخت توسط پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران را فرصتی برای توجه مراکز دانشگاهی به این موضوع زنده روز دانست و گفت: مباحث مربوط به تمدن در جهان بسیار قابل توجه است زیرا پیشرفت، بحران، تعارض و..که غرب از خود بروز می دهد همگی مربوط به تمدن است.

وی ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این همایش علاوه بر فراهم آمدن زمینه نقد علمی تمدن، منجر به تصویب رشته و یا میان رشته هایی در دانشگاه ها شود.

این مسئول از ارسال 143 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و افزود: این چکیده ها در هفته های آتی به چاپ می رسد؛ ضمن آنکه 78 مقاله در شورای علمی و با حداقل دو داور برای هر مقاله بررسی شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تمدن شناخت در روزهای 21 و 22 اردیبهشت جاری گفت: طی این دو روز حدود 22 مقاله که دارای احراز رتبه در داوری بوده و از حیث موضوع نیز بیشتر مرتبط باشند، ارائه می شود.

حجت الاسلام حسینی همچنین از مشارکت علمی حدود 16 مرکز علمی با این همایش خبر داد و بیان داشت: هدف اصلی، تبدیل مؤلفه های فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به یک مسأله در میان صاحبنظران است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران و فعالیت های انجام شده توسط آن اشاره و تصریح کرد: این پژوهشکده که یک سال و نیم قبل راه اندازی شده جزو پژوهشکده های تیپ دو(پژوهشکده هایی که خود باید درآمدزایی کنند)است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران، این پژوهشکده را در حوزه علوم انسانی جزو پژوهشکده های منحصر بفرد دانست و ادامه داد: در کل کشور نیز این پژوهشکده از حیث حوزه تخصصی مشابه ندارد زیرا گرچه مراکزی قوی در حوزه مطالعات اسلام و ایران وجود دارد اما حوزه کاری این پژوهشکده خاص بوده و مطالعه تطبیقی ایران و اسلام و مطالعات میان رشته ای را انجام می دهد.

وی با اشاره به گروه های 6 گانه ساختاری پژوهشکده که شامل قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی و ادیان و مذاهب اسلامی در حوزه اسلام شناسی و "تاریخ و میراث فرهنگی ایران"، "فرهنگ و زبان های باستانی" و "گویش شناسی فرهنگ و ادبیات عامه" در حوزه مباحث مربوط به ایران شناسی است، راجع به مهمترین فعالیت های انجام شده توسط پژهشکده نیز اشاراتی کرد.

این مسئول در این باره برگزاری همایش ملی "کرمان شناخت" در سال گذشته و در نخستین سال تأسیس پژوهشکده را موفقیتی قابل توجه خواند و ادامه داد: برگزاری چندین همایش تخصصی نظریه پژوهی در حوزه مطالعات مربوط به این موضوع و فراهم آمدن زمینه راه اندازی یک مجله از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی همایش زبان شناسی، کتاب و.. برگزاری حدود 90 نشست علمی وتخصصی برای ایجاد ظرفیتی برای تولید مباحث مربوط به مسائل روز و مدیریت آن به سمت نیازهای جامعه، تبدیل پژوهشکده به پاتوقی علمی در دانشگاه با تأسیس مجلات علمی که در همین زمینه پیشنهاد تصویب سه مجله به وزارت علوم داده شده است را از دیگر فعالیت های قابل ذکر پژوهشکده برشمرد.

این فعال دانشگاهی همچنین به چاپ 24 مقاله علمی به نام پژوهشکده، تشکیل دو هسته پژوهشی و تلاش برای توسعه آن در سال جاری، تشکیل سه کارگاه آموزشی و پژوهشی، اقدام برای انتشار دو کتاب، راه اندازی سایت پژوهشکده به آدرس: www.cici.ir راه اندازی مرکز کامپیوتر با حدود 40 سیستم رایانه برای گروههای پژوهشی، راه اندازی کتابخانه پژوهشکده با حدود چهار هزار و 500 جلد کتاب و افتتاح سالن همایش ها نیز اشاره کرد.

وی در پایان ضمن ابراز تأسف از عدم تخصیص بودجه و اعتبار برای برنامه های پژوهشکده گفت: تا کنون دو طرح کلان و مورد نیاز استان از سوی پژوهشکده در خصوص تهیه اطلس فرهنگی استان و طرح تنظیم برنامه جامع فرهنگی استان پیشنهاد شده که متأسفانه به دلیل تأمین بودجه کافی به نتیجه نرسیده است.

گفتنی است، جزئیات مربوط به همایش ملی تمدن شناخت در آرشیو اخبار خبرگزاری شبستان تاریخ 20/9/89 موجود است.

 


پایان پیام/



کد خبر 31272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha