اعمال آدمی، شخصیتش را صورتگری می کند

خبرگزاری شبستان: آیت الله جاودان با اشاره به تأثیرات اعمال انسان ها بر تقدیر و زندگی اش گفت: انسان با رفتارش می تواند سرنوشت خود را رقم بزند و حتی بالاتر از آن برای خود شخصیت سازی کند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد علی جاودان در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) ویژه دهه اول ماه محرم که سه شنبه 21 آبان از ساعت 18 تا 20 در حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) و تاثیرات اعمال آدمی بر محیا کردن زندگی آینده شان گفت: پیامبر(ص) وقتی به معراج رسیدند از بهشت زمین را نگاه می کردند که زمین هایی بدون ساختمان و زراعت وجود دارد ولی ملائکه در آنها قصرهایی از خشت طلا و نقره می سازند. همچنین ملائکه مدتی کار می کنند و سپس دست از کار کشیده و این روند تکرار می شود.


اعمال انسان ها می توانند شخصیت سازی کنند
آیت الله جاودان افزود: پیامبر(ص) علت را از حضرت جبرائیل سوال کرد؛ ایشان در پاسخ گفتند که انسان ها وقتی در دنیا لب به ذکر و یاد پروردگار باز می کنند و می گویند سبحان الله و الحمد لله ولا الاه الا الله والله اکبر خشت هایی از طلا و نقره برای ساختن این قصرها در بهشت مهیا می شود و زمانی که این اذکار را قطع می کنند فرشتگان مصالح برای ساختن قصر ندارند و دست از کار می کشند.
آیت الله جاودان تصریح کرد: این روایت بازگو کننده یک نکته است که آدمی می تواند به دستان خودش سرنوشت آینده اش را رقم بزند و از این مرتبه بالاتر، انسان ها با رفتارشان می توانند شخصیت خود را شکل دهند و آدمی با گفتن ذکر خداوند گویی خشت ساختمان شخصیت خود را کار می گذارد.


آیت الله جاودان با اشاره به چگونگی پی بردن انسان ها به تکمیل شخصیتشان عنوان کرد: گاهی انسان هنگام اقامه نماز تمام توجه اش به سوی پروردگار عالم است که این نشانه تکمیل شخصیت انسان است ولی گاهی افراد ثلث توجه شان نسبت به پروردگار عالم مجذوب است که به همین مقدار افراد شخصیت خود را ساخته اند.


همچنین حوادث پیش روی زندگی با میزان تکمیل شخصیت انسان ها رابطه مستقیم دارد و کسانی که برای رضایت خداوند تلاش می کنند و قانون های الهی را اجرا و عمل می کنند به نتیجه می رسند.


وی تصریح کرد: اگر شخصیت انسان ساخته شود، همه ترس ها برای آدمی نابود شده و انسان در دنیا هیچ غصه و اندوهی ندارد زیرا ساختمان شخصیت او به گونه ای ساخته شده که ترس از حوادث دنیا در آن راه ندارد.


استقامت در راه ویژگی انسان های کامل
آیت الله جاودان با اشاره به ویژگی انسان هایی که ساختمان شخصیتی آنها کامل است اظهار کرد: انسان های کامل بر سر عهد و پیمانشان با خداوند تا آخر عمر ایستاده اند؛ اگر دروغ بد است این افراد در طول عمرشان دروغ نمی گویند.


وی افزود: ما انسان ها در ورطه خطرناک هوای نفس قرار داریم گاهی فکر می کنیم که 95 درصد اعمالمان درست است اما وقتی دقیق اندیشه می کنیم مشخص می شود که نوشتن، نگاه کردن، راه رفتن و خوردن ما برای خدا نبوده است.


آیت الله جاودان عنوان کرد: عالم بزرگی روزی متنبه شد و با خود گفت «این چه نمازی است که حواس انسان به خدا نیست و در آن شک وارد می شود»؛ این عالم تصمیم گرفت قبل از هر نماز یک ساعت به اعمال و رفتار خود فکر کند و به نتیجه رسید.


وی تصریح کرد: اگر شخصیت انسان ها درست شود نمازخواندشان و تمام امور دیگر دنیایی و معنوی آنها نیز اصلاح می شود؛ دیگر در روز قیامت که آخرین سنگر نجات انسان ها نماز است؛ غم و ترسی وجود ندارد.


آدمی میتواند به جایی برسد که خودش بهشت شود


آیت الله جاودان با بیان این مطلب که نتیجه تلاش انسان برای خودسازی، بهشت و رضوان الهی است، خاطرنشان کرد: آدمی همچون اسب وحشی که برای مهار کردن آن دست و پایش را می بندند، باید نفس خود را کنترل کند. وقتی گناه از خانه انسان بیرون شد و آدمی طبق دستورات خداوند عمل کرد بهشت و ریحان نصیبش می شود که برخی مفسرین عقیده دارند که در این مقام انسان خودش بهشت می شود.


پایان پیام/

 

کد خبر 312801

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha