فقدان معرفت به امام زمان(عج) عامل اصلی جاهلیت اول و دوم

مدیر موسسه موعود عصر عامل اصلی هر دو جاهلیت اول و ثانی را فقدان معرفت به امام دانست و گفت: وقتی مردم در جهالت غوطه‌ورند نیازمند دانشی هستند تا وضع خود را دریابند و بفهمد چه کسانی می‌توانند آنها را نجات دهند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر موسسه موعود عصر در پنجاه و یکمین نشست از سلسله نشست های فرهنگ مهدوی با موضوع 'جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان (عج)' عامل اصلی هر دو جاهلیت اول و ثانی را فقدان معرفت به امام هدایت‌گر عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از نظر معصومین (ع) یکی از ارکان اصلی اطلاع مردم به جاهلیت اول و دوم فقدان معرفت درباره امام (ع) است، چنانکه امیرالمؤمنین (ع) انگشتان خود را درهم فرو بردند و فرمودند "این آن یکی را در فتنه به قتل می‌رساند و ناکسان فرومایه در جاهلیت باقی می‌مانند، جاهلیتی که نه در آن نشانه هدایت وجود دارد و نه دانشی که به وسیله آن درک شود، ما اهل بیت (ع) وسیله نجات هستیم نه داعیان حکومت."

شفیعی سروستانی تصریح کرد: وقتی مردم در جهالت غوطه‌ورند نیازمند دانشی هستند تا وضع خود را دریابند و بفهمد چه کسانی می‌توانند آنها را نجات دهند. وی به سخن فاطمه زهرا (س) در یکی از خطبه‌های ایشان استناد کرد که خطاب به مهاجران و انصار فرمودند "هجرت جز به سوی ما نیست و نصرت و یاری جز برای ما نیست و تعبیت به احسان جز درباره ما نیست و هر کس از ما رو برگرداند به جاهلیت باز گشته است."

این پژوهشگر مهدوی با یادآوری سخن رسول اکرم (ص) خطاب به امام علی (ع) که فرمودند "ای علی! هر کس با کینه نسبت به تو بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است"، عوامل اصلی بروز جاهیت را چهار چیز معرفی کرد: 1- فقدان معرفت امام 2- رویگردانی از امام 3- کین جستن درباره امام، صاحب زمان و عصر و 4- انکار امام.

وی بعثت رسول اکرم (ص) را تمام‌قد توجه و تذکر درباره امام، رو کردن به امام، تبری از دشمنان امام و تولی به ساحت امام دانست و ادامه داد: آنچه در مجرای ظهور امام اتفاق می‌افتد توجه دادن مردم به امام و متوسل ساختن به امام رهایی‌بخش است که این راه خروج از جاهلیت دوم می باشد.
شفیعی سروستانی نتیجه گرفتاری در جاهلیت دوم را از زبان امام علی (ع) این‌گونه بیان کرد: "ای مردم! به علم یقین بدانید آن کس که با جاهلیت مرسوم در میان شما به استقبال قائم ما برود تفاوتی با آن کس که با جاهلیت اول به استقبال رسول خدا رفت، ندارد و دلیل آن این است که در آن روز همه به رسم و روش جاهلیت زندگی خواهند کرد مگر آن کس که مورد رحمت خداوند قرار گیرد".

وی افزود: با این وضع غرق در جاهلیت دوم و در اوج تردید و انکار و بی‌خبری هستیم و در حالی که متوسل و متمسک به جاهلیت مدرنیم باید بدانیم که به فرمایش امام علی (ع) اگر با این رسم و ادب که مرسوم جاهلان است به استقبال امام برویم هیچ فرقی با جاهلانی که به استقبال پیامبر اسلام (ص) رفتند، نداریم.

این نویسنده و محقق حوزه معارف دینی وجوه مختلف جاهلیت را اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... معرفی و تأکید کرد: تا وجوه شباهت دو جاهلیت تشریح نشود و بازشناسی نگردند کار تجویز نسخه برای خروج از جاهلیت وجود نخواهد داشت.

وی مظاهر وجود جاهلیت اول را بر محور اجتماعی، تعصب قبیله‌ای و حزبی، افتخار به نسب و خون و خانواده و غیرت و قبیله، زنده به گور کردن دختران از ترس ناداری و فقر و احساس حقارت در برابر خویشان، خودآرایی و تبرج، شرب خمر، قمار و غنا دانست و افزود: امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند "هر کس در قلبش ذره‌ای از عصبیت داشته باشد خداوند او را در روز قیامت با اعراب جاهلی محشور خواهد کرد."

این استاد دانشگاه درباره واژه تعصب توضیح داد: تعصب از ماده عصب، نوشته‌هایی که مفاصل و استخوان‌ها و عضلات را به هم پیوند می‌زند، گفته می‌شود و در اصطلاح هرگونه وابستگی شدید اندیشه‌ای و عملی که مانع کشف حقایق و درک کمالات شود، تعصب قلمداد می‌گردد.

وی با تفکیک تعصب مذموم و ممدوح از یکدیگر تعصب در خصایل و کمالات اخلاقی و اعتقادی را تعصبات ممدوح برشمرد و به نقل از امام علی (ع) گفت: "ابلیس در برابر آدم به خاطر اصل و اساس خویش تعصب ورزید و آدم را مورد طعن قرار داد و گفت من از آتشم و تو از خاک".

نویسنده کتاب جاهلیت مدرن خطبه قاصعه را سخنی درس‌آموز از امام علی (ع) توصیف کرد که می‌فرمایند: "خاموش کنید شراره‌های تعصب و کینه‌های جاهلی را که در دل‌های شما پنهان شده است زیرا این تعصب ناروا در مسلمانان از القائات کبر و نخوت و فریب‌ها و وسوسه‌های شیطان است".

وی در بخشی از سخنان خود به انتقاد از دستگاه‌های بزرگ فرهنگی کشور پرداخت و اذعان کرد: تا به حال شنیده یا دیده‌اید که فردی در دستگاه‌های بزرگ فرهنگی و اجتماعی حتی با کنایه به دوری از تعصب‌های جاهلی اشاره کرده باشد؟

مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه موعود بخش دیگری از خطبه قاصعه را مورد یادآوری قرار داد که امام علی (ع) می‌فرمایند: "اگر ناگزیر تعصبی در کار باشد پس تعصب خود را برای اخلاق پسندیده و کارهای نیک و امور نیکی که افراد باشخصیت و بزرگان از خاندا‌ن‌های عرب داشتند، قرار دهید... پس تعصب بورزید در راه صفات ارزشمند همچون حفظ حقوق همسایگان، وفای به عهدها، اطاعت از نیکی‌ها، سرپیچی از تکبر و خودداری از ستم."

 

بخش دوم / ادامه دارد...

پااین پیام/

کد خبر 31316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha