بایدنقشه جامع علوم انسانی تدوین شود/درفلسفه الهی علم غیردینی محال است

آیت الله جوادی آملی گفت:برای سخن گفتن درموردعلوم انسانی دینی بایدیک نقشه مهندسی شده وجهان بینی داشته باشیم،این علم است که معلوم رارهبری می کند،اگر واقعیت هارانفهمیم نمی توانیم دریابیم علم وعلوم انسانی چگونه است

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی عصر امروز (28 آبان) در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: 20 مسئله پیشنهادی از سوی دبیر خانه کنگره مطرح شده است که پرداختن به همه آن ها در این مجال ممکن نیست.


وی با بیان این که مفروض این است علوم انسانی با هدف تربیت فردی و مدیریت اجتماعی انسان ها شناخته می شود، تصریح: در علم انسانی فهم روشمند یک مطلب است و واقعیت ها یک مطلب دیگر، باید برای علوم انسانی و مانند آن ها یک ضابطه فنی تدوین شود.


آیت الله جوادی آملی بیان داشت: تمایز علوم، تعیین روش ها و سبقه دینی یا غیر دینی بودن آن به موضوع بستگی دارد، اگر یک موضوع خاص داشته باشیم آنوقت یک روش و سبقه خاص می طلبد، یعنی تمایز روش ها و علوم بستگی به تمایز موضوع دارد.


باید نقشه جامع علوم انسانی تدوین کنیم
وی تاکید کرد: برای سخن گفتن در مورد علوم انسانی دینی باید یک نقشه مهندسی شده و جهان بینی داشته باشیم، این علم است که معلوم را رهبری می کند، اگر واقعیت ها را نفهمیم نمی توانیم دریابیم علم و علوم انسانی چگونه است، این مانند ساختن خیابانی بدون نقشه است که به زودی به بافت فرسوده تبدیل می شود.


فلسفه تعیین کننده همه معیار هاست
آیت الله جوادی آملی با بیان این که فلسفه تعیین کننده همه معیار هاست، عنوان داشت: نقشه جامع جهان را فلسفه ترسیم می کند، البته فلسفه در ابتدا سکولار است؛ نه دین دارد و نه بی دین است، یعنی اگر کج راهه رفت، الحادی شد و دین را فسون و فسانه دانست، نقشه ای که ترسیم می کند الحادی است به خود آسیب می رساند و همه علوم را الحادی می کند.


اساس علوم دینی فلسفه الهی است / فلسفه الهی فلسفه اسلامی می آفریند
مفسر قرآن کریم افزود: این فلسفه الهی است که علم انسانی اسلامی را می آفریند، اگر فلسفه الهی نباشد، خدای نباشد چطور می توان از علم انسانی اسلامی صحبت کرد، اگر جهان بینی بر اساس فلسفه الهی باشد همه علوم نیز الهی می شود.


وی خاطرنشان کرد: در فرض اینکه جهان بینی بر اساس فلسفه الهی باشد محال است علم غیر دینی داشته باشیم، در فلسفه الهی، همه چی بر اساس خداوند بررسی می شود، مانند احوال خدا، اقوال خدا، آثار خدا و هیچ موضوع و محمولی غیر از فعل خداوند نداریم.


در فلسفه الهی علم غیر دینی محال است
آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که در فلسفه الهی، علم غیر دینی محال است،گفت: اولین وظیفه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی این است که حساب علم را از عالم جدا کند، اگر یک کافری روشمندانه ثابت کرد که زمین یک ویژگی مشخصی دارد و این چنین است؛ علم آن می شود یک علم دینی، حتی اگر خودش دین نداشته باشد.


همه نشانه ها نشانه دینی است / نشانه ها را باید به صورت روشمند شناخت
وی تصریح کرد: علم غیر از عالم است، قبول یا رد عالم را نباید به حساب علوم بگذاریم، ما علم و معلوم غیر دینی نداریم، همه نشانه ها نشانه دینی است و توحید در آن نمود دارد، اما باید نشانه ها را روشمند شناخت.


آیت الله جوادی آملی با بیان این که فلسفه الهی معلوم ها و واقعیت های فراوانی را ارائه می کند، ابراز داشت: ما برای دریافت و شناخت آن ها باید روش های متنوعی داشته باشیم، قرآن کریم روش های متنوع و فراوانی دارد.


کسی که به دنبال حقیقت است باید وارد تجربیات شود / قرآن روش های تجربی متنوعی ارائه می کند
وی یادآور شد: اگر کسی به دنبال حقیقت است باید وارد تجربیات شود، استقرا و استعاره و تمثیل را کنار بگذارد، تجربه معتبر و جزو مقدمات اعتبار است، قرآن روش ها و معارف تجربی زیادی را ذکر کرده است.


استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: بعد از تجربه ریاضیات است، بعد از آن نیز به بحث های کلامی می رسیم که در فلسفه نمی گنجد، این که چه کسی پیامبر است و چه کسی نیست یک بحث کلامی است، فلسفه در این میان مانند کوره های بلند شمش طلاست، طلا را دست می کند و علوم به آن شکل و فرم می دهند، فلسفه بزرگ تر از آن است که در مسائل جزئی شرکت کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 314695

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha