هدف خدایی امام حسین (ع) راز ماندگاری عاشورا//خواندن روضه کافی نیست

خبرگزاری شبستان: عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به هدف الهی و خدایی امام حسین(ع) گفت:خواندن روضه در مراسم عزای اهل بیت کافی نسیت بلکه باید مبانی زندگی آنان را در جامعه تببین کنیم.

خبرگزاری شبستان- قم:

در طی تاریخ حوادث بی‌شماری به وقوع پیوسته است که گاهی از آنها جز نامی باقی نمانده است ولی در دل حوادث بزرگ بشریت ، حادثه بی‌نظیر عاشورا با ویژگی‌های خاص خود پس از 14 قرن نه تنها نام او را پرآوازه‌تر ساخته بلکه با گذشت سال‌ها ابعاد تازه‌ای از آن را برای مردم شناسایی و تببین می شود چرا که هنوز هم مسلمانان متحدانه به تجلیل و عزاداری آن می پردازند و حضور پررنگ بانوان آل‌طه در کاروان اسارت در رساندن پیام عاشورا آنچنان مشهود است که باعث شده حادثه بی‌نظیر عاشورا و نهضت سرخ حسینی در سراسر گیتی سایه خود را بگستراند، چرا که زمانى که قیام امام حسین( ع) و 72تن از یارانش در کربلای عراق در دهم محرم‌الحرام سال 61هجری قمری روی داد تا به حال به گفته عالمان و اندیشمندان این‌گونه قیامی به این عظمت و ماندگاری در جهان اتفاق نیافتاده است و علت مهم ‌ماندگاری قیام عاشورا همین هدفمند بودن قیام می باشد.


هدف دیگر امام حسین از قیام کربلا احیای دین مبارک اسلام بود و نه رسیدن به قدرت، زیرا تاریخ گواه بر این مدعاست که اگر امام حسین(ع) مقام و منصب می‌خواست، یزید حاضر بود تا صلاحیت عام وتام شهری ری را به وی بسپارد، در حالی که امام با یزید بیعت نکرد و تن به چنین ذلتی نداد.یعنی یکی از اهداف قیام این امام بزرگوار اسلام ( رض) تغییر نظام استبدادی وقت بود زیرا مردم در آن زمان از نظام موجود کاملا به ستوه آمده بودند و از امام خواسته شد تا به کمک مردم ستمدیده عراق در کوفه بشتابد."
و توجه به این حدیث"نه به کسی ظلم کن و نه زیر بار ظلم برو" تاکید امام حسین (ع) بر منطق دین و اسلام است.


حجت الاسلام محمد غفوری عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم با اشاره به اهمیت واقعه کربلا و ماندگاری آن در تاریخ گفت: مهمترین علت ماندگاری واقعه کربلا در تاریخ حضور امام حسین (ع) و هدف آن حضرت در این نبرد بود که رشادتهای بی شمار اهل بیت امام حسین (ع) از جمله حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) نیز تاثیر گذار بوده است.


وی افزود: حوادثی مشابه کربلا نه مثل کربلا را در طول تاریخ به وقوع پیوسته است صحنه‌هایی که گروهی از انسان‌ها در نبردی مظلومانه کشته شده اند اما آن چیزی که در کربلا اتفاق افتاد تفاوت ماهوی با بقیه این حوادث داشته و دارد در کربلا، امام حسین(ع) برای جلوگیری از نابودی و محو دین و شریعت الهی اقدامی انجام می‌دهد که موجب بیداری امت اسلامی می‌شود و این مسئله موجب تکرار و یادآوری این واقعه تا کنون می‌شود.


عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) بیان داشت: بنابراین امام حسین (ع) به خاطر حق و نجات دین می‌پذیرد خود، عزیزان و یارانش به شهادت برسند و خانواده اش با آن وضعیت به اسارت در بیایند اما تسلیم نشوند، چون هدف امام حسین (ع) هدفی الهی و خدایی بوده است.


همچنین ماندگاری کربلا تنها به خاطر زحمات حضرت زینب (س) نبوده اما نقش اصلی در ماندگاری آن بر عهده حضرت زینب (س) بود چرا که گفته شده کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود که این مضمون نشان از اهمیت حضور آن حضرت در بیان عظمت واقعه کربلا دارد.

حرکت امام حسین(ع) در دفاع از حق و حقیقت بود


حجت الاسلام غفوری ادامه داد: خود حرکت امام حسین(ع) در دفاع از حق و حقیقت بود که تاثیر خود را پس از گذشت قرنها در جامعه گذاشته است که نقش حضرت زینب(س) و اهل بیت آن حضرت این حرکت را مقوم و به وافقعیت نزدیک ترساختند.


عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی استان قم تصریح کرد: حضرت سجاد (ع) نیز در این صحنه نقش اساسی در احیای اهل بیت و واقعه عاشوا داشتند چرا که بیداری جامعه امام حسین(ع) در کربلا با آن وضعیت و جان نثاری اهل بیت در صحنه عاشورا بازخورد و انعکاس تکان دهنده در آن دوران داشته و سبب تحرک جامعه شد.


وی اظهار داشت: حضرت زینب (س) نیز با توجه به جایگاهش در نزد اهل بیت به عنوان حامی و پشتوانه اهل بیت سرپرستی کاروان را برعهده گرفت تا بتواند با عزت و شجاعت رسالت خویش در پیام رسانی واقعه عاشورا را به خوبی در جامعه آن دوران انجام دهد.


حجت الاسلام غفوری یادآور شد: حضرت زینب (س) قبل از واقعه کربلا نیز دارای شخصیت بزرگوارانه بود چرا که تربیت شده حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) بوده و بخاطر تربیت در این خاندان و در کنار شخصیتهایی چون امام حسن (ع) و امام حسین(ع) به درجه بانوی کربلا رسیدند .


عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی استان قم خاطر نشان ساخت: حضرت زینب (س) در کنار امام حسین(ع) شخصیتی با نفوذ و نقش برجسته داشتند و به عنوان یک فرد مطرح برای دفع نگرانی بعد از عاشورا و سامان بخشی بازماندگان و تکیه گاه کاروان نقش اساسی داشتند .


وی افزود: با توجه به بیماری حضرت سجاد (ع) ،حضرت زینب (س) تنها بازمانده واقعه عاشورا بود که توانست این مصیبت را با تمام عظمتش درک کند و نقش قافله سالار و بزرگ کاروان را بر عهده گیرد و به بهترین نحو آن را مدیریت کند که از همین لحظه نقش آن حضرت در ماندگاری واقعه کربلا پر رنگ تر می شود.


حجت الاسلام غفوری اذعان کرد: حضرت زینب در مسیر حرکت به سمت کوفه در جهت کاهش اثرات روانی کاروان و دفاع از حق و حقیقت، و ایراد ناگواری این جنگ نابرابر به سخنرانی پرداخت و در شام نیز به عنوان کسی که اهداف امام حسین(ع) را برجسته کرده و پیام عاشورا را به نحو احسنی انتقال می دهد حضور پیدا کرد.


عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی استان قم ابراز داشت: حضرت زینب (س) با مدیریت خود پیام شهادت را به گونه ای منتقل می کند که مردم متوجه اشتباه و نقص پیمان خود شوند که اگرهدایت امام سجاد(ع) و سخنرانی و روشنگری های حضرت زینب (ع) نبود قیام عاشورا به مانند قیام توابین و دیگر قیامها در تاریخ مسکوت می ماند.


خواندن روضه در مراسم عزای اهل بیت کافی نسیت باید مبانی زندگی آنان را در جامعه تببین کنیم


وی با بیان اینکه علاوه بر توجه به مبانی اثر گذار عاشورا باید به تاثیر نقش حضرت زینب(س) به عنوان یک زن در جامعه آن زمان توجه شود گفت: باید سیره و روش حضرت زینب (س) و اهل بیتش را درک کنیم و بدانیم که فقط خواندن روضه و مصیبت در عزای اهل بیت کافی نیست بلکه باید در خصوص مظلومیت و منش معرفتی آنان به جهت الگو پذیری در عصر حاضر توجه ویژه ای صورت گیرد.


حجت الاسلام غفوری ادامه داد: امام سجاد (ع) به عنوان امام معصوم به همراه اهل بیت امام حسین (ع) در صحنه کربلا حضور داشتند که به دلیل بیماری نتوانستند در میدان نبرد حاضر شوند اما ایشان بعد از جنگ نقش برجسته و اثر گذاری در بیان و ماندگاری حماسه عاشورا در کنار حضرت زینب(س) داشتند چرا که امام سجاد امام و پیشوای مسلمین بوده و حضرت زینب (س) به دلیل حفاظت از جان ایشان در مقابل بنی امیه رسالت سنگین پیام رسانی عاشورا را برعهده گرفتند تا حق امامت ایشان در دوران ظلم بنی امیه حفظ گردد.


بهترین مسیر عبرت پذیری و درک عاشورا شناخت راه و سیره اهل بیت (ع) است


حجت الاسلام عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی اظهار داشت: یکی از بهترین کارهایی که می توان در درک بهتر عاشورا و عبرت پذیری از آن انجام داد شناخت راه و سیره آنان است چرا که برای حفظ دین و اسلام و همچنین رسیدن به راه سعادت مظلومیت های بیشماری را متحمل شدند که باید با دیدی جامعه و اثر گذار مزامین فرهنگی و تربیتی عاشورا را در جامعه پیاده سازیم.


وی با اشاره به اهمیت و حضور زن در جامعه یاد آور شد: در عصر حاضر حضور زن باید در جامعه ضابطه مند باشد چرا که در در برخی موارد حضور زن در جامعه توجیه پذیر نبوده و نیست مگر در مواردی که حضور زن بتواند نقش سازنده ای در حفظ انقلاب و اسلام داشته باشد.


حجت الاسلام غفوری در پایان با تاکید بر الگو پذیری زنان از نقش تربیتی حضرت زهرا(س) در قبال حضرت زنیب(س) گفت: زنان جامعه اسلامی عصر حاضر باید از شجاعت، عفت و پاکدامنی و مدیریت حضرت زینب(س) در تمامی عرصه های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی الگو برداری لازم و مناسب را داشته باشند تا بتوانند با حضوری مفید و اثر گذار در جامعه ایفای نقش کنند.


پایان پیام/

 

کد خبر 317683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha