هر کتابی نباید وارد مسجد شود/افزایش سالانه 10 درصدی کتابخانه‎های مساجد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کتابخانه های ستادعالی کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه این ستاد تنها نهادی است که در شورای خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده دارد، افزود:معتقدیم هر کتابی نباید وارد مسجد شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، مدیرکل کتابخانه های ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، دقایقی پیش در نشست خبری با خبرنگاران کرمانی در خصوص فعالیت کتابخانه های مساجد کشور مطالبی بیان کرد و گفت: هم اکنون بالغ بر 10 هزار کتابخانه باز و بسته در مساجد وجود دارد.


ابوالفضل هاشمی با افزودن اینکه طبق آخرین آمار هم اکنون 5 هزار و 265 کتابخانه مخزن دار در مساجد کشور وجود دارد و نیز با دادن تجهیزات به 6هزار کتابخانه، آنها هم تحت پوشش ستاد عالی هستند؛ بیان داشت: طبق آمار 14میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مساجد وجود دارد.


وی با اشاره به صدور مجوز رسمی برای کتابخانه های مساجد از سال گذشته و با دستور دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر وقت ارشاد تصریح کرد: در سال اول مجوز فعالیت رسمی برای یک هزار و 400 کتابخانه که شاخص‎های مورد نظر را داشتند صادر شد.


هاشمی افزود: امسال نیز 30 درصد کتابخانه‎های باقی مانده که یک هزار و 200 کتابخانه را در بر می‎گیرد با سفرهای نظارتی شناسایی شده و در صورت رعایت شاخص‎ها، مجوز فعالیت آن‎ها نیز صادر می‌شود و این روند تا زمان دریافت مجوز همه کتابخانه‎ها ادامه دارد.


وی خاطرنشان کرد: در این مجوزها، درجه کتابخانه ها مشخص شده که خدماتی که قرار است به کتابخانه ها داده شود بر اساس این درجه است و هر چه درجه کتابخانه بالاتر باشد؛ آن کتابخانه از حمایت و امکانات بیشتری برخوردار است.


هاشمی، تهیه و تکثیر نرم افزار کتابخانه‎ها با تیراژ وسیع، تجهیز سخت افزاری کتابخانه‎ها، تهیه نظام‎نامه جامع کتابخانه‎های مساجد را مورد اشاره قرار داد و افزود: سالانه 10 درصد به تعداد کتابخانه‎های مساجد کشور افزوده می‎شود و بیشتر از کمیت، افزایش کیفیت کار برای ما مورد توجه است زیرا باید کتابخانه مساجد در خور مساجد و نظام فرهنگی کشور باشد.


وی با بیان اینکه هم‎اکنون 16 هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح کشور فعالیت دارد، تصریح کرد: بیش از 95 هزار مکان مذهبی در کشور وجود دارد که همه آن‎ها به طور بالقوه امکان داشتن کتابخانه را دارند.


این مسئول عمده ترین مشکل کتابخانه‎های مساجد را ورود بعضی از نهادها به حریم این کتابخانه‎ها دانست و گفت: مسجد سنگر است و مسجدی ‎ها نباید اجازه دهند این سنگر به دست غیر بیفتد؛ نباید دیگران امکانات به‎وجود آمده توسط مردم را که با حمایت ستاد عالی پشتیبانی شده، به نام خود ثبت کنند زیرا این کار ناپسسندی است.


هاشمی با درخواست جدی از این نهادها مبنی براینکه بیش از این به حریم کتابخانه‎های مساجد ورود نکنند و آن را در اختیار مردم بگذارند؛ بیان داشت: از وزیر ارشاد نیز درخواست می‎کنیم که شخصاً به کتابخانه های مساجد ورود کنند تا ظرفیت این مجموعه ها را دیده و حمایت بیشتری از کتابخانه ها داشته باشند زیرا دبیرخانه‎های مساجد بازوان اجرایی وزارت ارشاد در استان‎ها هستند.


وی افزود: اصرار ما برای عدم ورود دیگر نهادها به کتابخانه‎های مساجد این است که وقتی کتابخانه به طور مثال دو تولیت پیدا کند در همه زمینه‎ها اعم از خدمات، اعضا و تعداد کتاب‎های آن کتابخانه دو برابر آمار داده می‌شود و این کار، ضمن اینکه برنامه‎ریزی ها را سخت‎تر و مدیریت‎ها را دچار اشکال می‌کند خارج کردن این اطلاعات غلط، بعدها کار دشواری است.

مدیرکل کتابخانه های ستادعالی کانون های مساجد کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت 12 هزار و 500 کتابدار در کتابخانه‎های مساجد کشور گفت: فعالیت بسیاری از این کتابداران به صورت افتحاری است و ما تنها توانستیم با توافق با صندوق حمایت از هنرمندان تعدادی از این کتابداران را بیمه کنیم که تاکنون 2هزار کتابدار بیمه شدند.


وی خاطرنشان کرد: علیرغم ممنوعیت خرید کتب آموزشی و دانشگاهی توسط وزارت ارشاد، اما برای نخستین بار این منابع توسط وزارت ارشاد خریداری و به کتابخانه‎های مساجد ارسال شد که امیدواریم این روند در آینده ادامه پیدا کند.


هاشمی با بیان اینکه ستاد عالی کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد کشور تنها نهادی است که در شورای خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده دارد، افزود: معتقدیم هر کتابی نباید وارد مسجد شود بلکه باید کتاب‎های مفید و کاربردی در کتابخانه‎های مساجد وارد شود.


وی گفت: ما در این شورا کتاب‎های خود را به صورت مستقل و براساس نیازهای کتابخانه‌های مساجد انتخاب می‎کنیم و امروز رجوع به کتابخانه‌های مساجد بیش از گذشته است.


هاشمی خاطرنشان کرد: طبق توافق‌نامه، سالانه 4 میلیارد تومان کتاب از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دریافت و به کتابخانه‎های مساجد ارسال می‎کنیم.

  


پایان پیام/

کد خبر 317727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha