کتاب، پل ارتباطی میان جوامع بشری و ادیان است

خبرگزاری شبستان: مشاور استاندار خوزستان در امور روحانیون، مساجد و اماکن متبرکه، کتاب را پل ارتباطی میان جوامع بشری و همچنین ادیان دانست و اظهار داشت: در روایاتی قوام و استواری دنیا به قلم و شمشیر تقسیم شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام عبدالحسین مطهری، مشاور استاندار خوزستان در امور روحانیون، مساجد و اماکن متبرکه، امروز(7 آذر) در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی شهید علی هاشمی اهواز، با بیان اینکه کتاب، مصدر و واژه ای عربی به معنی نوشتن است، گفت: از نظر ادبیات، با قواعدترین زبان، عربی است و قرآن مجید با این زبان مبین بر پیامبر نازل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب به مجموعه ای از اطلاعات، کلمات، جملات و مفاهیم پیرامون یک موضوع گفته می شود که بین دو جلد قرار دارد و بیش از 48 صفحه است، تصریح کرد: الکتاب مطلق است برای قرآن مجید و کتاب، مکتوبی است که عمر طولانی دارد و گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است.

 

وی با بیان اینکه تاریخ جوامع بشریت به دوران تمدن و ماقبل تمدن تقسیم می شود و کتابت از دوره تمدن بشریت وجود داشته و در روایات آمده حضرت ادریس اولین کسی می باشد که خط نوشته است، افزود: این نوشتن ها که از آن به عنوان کتاب یاد می کنیم، پل ارتباطی ما با جامعه بشری از لحاظ علمی، حوادث و... است و انسان ها علوم خود را از این طریق به یکدیگر منتقل می کردند.

 

حجت الاسلام مطهری، با اشاره به اینکه انتقال علوم به دو صورت بیانی و شفاهی که درصد خطا و تحریف در آن بالاست و گاهی به صورت مکتوب می باشد و آنکه با قلم نوشته می شود باقی و ماندگار است، اضافه کرد: خداوند در قرآن در آیه «ن والقلم و ما یسطرون» به قلم و هر آنچه می نویسد سوگند یاد کرده و این عمق ارزش نوشتن را می رساند.

 

وی با بیان اینکه قلم علاوه بر اینکه پل ارتباطی میان جوامع بشری از لحاظ علمی، حوادث، زندگی و... است، پل ارتباطی میان ادیان نیز می باشد، خاطر نشان کرد: معجزه قرآن این است که همه کتاب هایی را که بر انبیا و پیامبران نازل شده، در بر دارد و از آنها یاد می کند.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند از قلم و آنچه می نگارد یاد می کند چرا که کتاب باعث پیشرفت علوم و تمدن و انتقال آن به نسل های بعد می شود و از این رو جایگاه کتاب و کتابخوانی مشخص است، اظهار کرد: زمانی که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث شد در تمام جزایر عرب، تنها 25 نفر قدرت خواندن و نوشتن داشتند که در برخی روایات این تعداد را 17 نفر دانستند.

 

مشاور استاندار خوزستان، ادامه داد: در روایاتی قوام و استواری دنیا به دو چیز است قلم و شمشیر چرا که قلم آموزه ها، دستورالعمل ها، فرهنگ، بایدها و نباید هاست و سیف(شمشیر) برای دفاع از آن ارزش هاست و نوشته ها، فرهنگ، معارف و... به وسیله قلم به ما گفته شده و قوام دین به قلم است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 317839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha