اعزام قاریان به حج باید آموزش‌محور شود

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نشست ارزیابی و تحلیل عملکرد کاروان اعزامی قاریان و حافظان به حج تمتع گفت: برای گسترش عملکرد و توانمندی‌های این کاروان باید اهداف آموزشی در آن گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، علی‌اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن در نشست ارزیابی، تحلیل و آسیب‌‌شناسی عملکرد کاروان اعزامی قاریان و حافظان قرآن به حج تمتع که امروز یکشنبه 10 آذر با حضور مجریان اجرایی این کاروان در خبرگزاری ایکنا از ساعت 14 تا 16 برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به جنبه‌های آموزشی در برنامه‌های کاروان اعزامی قاریان و حافظان به حج تمتع گفت: مهم‌ترین اهداف کاروان قرآنی نور تبلیغ و ترویج مضامین حقیقی دین از جمله مذهب شیعه بوده که می‌توان با گنجاندن موضوعات آموزشی از ظرفیت‌های کاروان قاریان و حافظان به حد کمال بهره‌مند شد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی قرآنی و اشتیاق به استماع قرآن کریم باید در جامعه ما نهادینه شود. برخی از جوانان با شنیدن صدای قرآن یاد مرگ می‌افتند و یا سوره الرحمن که عروس قرآن کریم است نقل مجالس ختم و عزا شده است اما در کشور هندوستان شخصی به اسم طرابلسی که در مسابقات قرآن رتبه دوم را کسب کرد و همزمان در یکی از تیم‌های فوتبال مشغول فعالیت بود از وی سوال کردند چطور قاری قرآن شدی وی پاسخ داد این سوال غلط است زیرا همه مردم باید قاری باشند و شما از من بپرسید که چطور فوتبالیست شدم.

شعاعی، اعزام کاروان قرآنی حافظان قرآن به حج تمتع آغاز یک فرهنگ‌سازی قرآنی است که ضمن دست‌یابی به اهداف تبلیغی و تشویقی خود باید به جنبه‌های آموزشی نیز توجه کند و یکی از موارد مبتلابه موضوعات آموزشی تصحیح قرائت نماز و حمد و سوره است که قاریان می‌توانند برای رفع مشکلات روخوانی و روانخوانی در حد موجز انگیزه‌ای را برای آموزش‌های تکمیلی در میان کاروان حجاج ایرانی ایجاد کنند.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به لزوم توجه به نحوه گزینش اعزام قاریان و حافظان به حج تمتع تصریح کرد: قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح که در قالب کاروان نور اعزام می‌شوند باید از نظر آموزشی در رتبه‌های بالا قرار داشته و در یک کلام جامع‌الشرایط باشند و در موضوعات اخلاقی سرآمد بوده و تسلط کافی بر مفاهیم قرآن کریم داشته باشند و مهم‌ترین ملاک برای انتخاب قاریان و حافظان قرآن جامع‌الشرایط‌بودن آنهاست. همچنین توجه به اعزام زودهنگام برخی افراد و کاستن از درجه اولویت اعزام آنها و توجه به قاریان و حافظانی که تاکنون به این سفر مشرف نشده‌اند، اهمیت دارد. همچنین عملکرد کاروان قرآنی نور هم به طور کلی و هم به صورت جزیی باید بازنگری و تحلیل شود. دعوت از نفرات اول تا سوم مسابقات استانی سازمان اوقاف و امور خیریه قدمی خوب برای گزینش قاریان و حافظان ممتاز کشور و اعزام آنها به حج تمتع است که در قالب آزمون‌هایی این توانمندی‌ها احصا می‌شود.

شعاعی تصریح کرد: اجرای برنامه‌ها در مکه و مدینه به همت کاروان قرآنی نور در دو بعد تبلیغی و ترویجی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که لزوم ارتباط‌گیری با کاروان‌های خارجی و اجرای برنامه‌های قرآنی در میان کشورهایی که با فن قرائت آشنا هستند همچون کشور پاکستان، مالزی و تانزانیا بسیار موثر خواهد بود. همچنین بهره‌مندی از فن ترتیل‌خوانی، هدایت و ساماندهی مشاوره‌های قرآنی در قالب کاروان‌ قرآنی نور حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: توجه به ابعاد آموزشی در مجموعه فعالیت‌های کاروان قرآنی نور قابل توجه بوده و باید به نقطه‌ای برسیم که هر کاروان دارای قاری جامع‌الشرایط و توانمند در پاسخ‌گویی به شبهات و بحث‌های آموزشی باشد. همچنین می‌توان با تولید نرم‌افزارهای فرهنگی جامع حس معنوی حجاج را ارتقا دهیم و شأن نزول آیات را در مکان‌های مختلف تشرف حجاج بیان کنیم تا آنها با احساس معنوی بیشتر به زیارت بپردازند. همچنین مسئولان اجرایی کاروان قرآن نور باید برای قاریان و حافظان شرح وظایف خاص تبیین کند.

شعاعی با اشاره به حضور خواهران و دعوت بیشتر از حافظان قرآن کریم برای اعزام به حج تمتع خاطرنشان کرد: به علت موضوعیت‌داشتن تلاوت قرآن در حج تمتع حضور حافظان قرآن کریم کمرنگ می‌شود. همچنین حضور خانم‌ها در قالب این کاروان طبق اهداف مشخص‌شده قابل توجیه نیست اما اگر عرصه آموزش در این کاروان باز شود خانم‌ها می‌توانند به عنوان یک مبلغ قرآنی در ابعاد بین‌المللی و آموزش‌دادن به سایر کاروان‌های کشورهای دیگر نقش‌آفرینی کنند که این مهم می‌تواند با تعاملات گسترده بخصوص با بخش فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اجرایی شود. توجه به اشتیاق قاریان یکی از مهم‌ترین مسایل مسئولان برای اعزام قاریان و حافظان قرآن کریم به حج تمتع قرار گیرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 318857

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha