گسترش سازوکار اعزام قاریان کشور برای حضور در سرزمین وحی

خبرگزاری شبستان: میرزاجانی با اشاره به نحوه گزینش قاریان و حافظان ممتاز کشور برای تشرف به سفر حج تمتع گفت: امسال 60 درصد افراد از طریق آزمون‌های برگزارشده با جامعه گسترده آماری قاریان سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، محمدتقی میرزاجانی، رییس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن همزمان با برپایی نشست ارزیابی و آسیب‌شناسی کاروان قرآنی نور که امروز 10 آذر با حضور بهزاد احمدی سرپرست گروه اعزامی قاریان و حافظان در سال 92، علی‌اصغر شجاعی معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف اسلامی، امین پویا قاری بین‌المللی کشورمان و حجت‌الاسلام تقوی مدیر خبرگزاری قرآنی برگزار شد با اشاره به افزایش جامعه آماری گزینش قاریان و حافظان برای شرکت در آزمون‌های اعزام قاریان و حافظان به حج تمتع گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های کاروان قرآنی نور تبلیغ و ترویج دین است که برای احقاق این هدف قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح ممتاز سراسر کشور انتخاب می‌شوند که 60 درصد افراد از طریق آزمون‌های شورای عالی قرآن انتخاب می‌شوند که از سال 87 تاکنون دامنه آماری گزینش قاریان افزایش یافته و در ابتدا تنها افرادی که به مرحله نهایی مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه راه پیدا می‌کردند مستحق حضور در کاروان قرآنی نور بودند اما امسال نفرات اول تا سوم مرحله استانی این مسابقات نیز برای گزینش و اعزام به سرزمین حج انتخاب شدند.

وی افزود: بیش از 30 سال است قاریان و حافظان ممتاز کشور در قالب کاروان قرآنی نور در کنار سایر زایران بیت‌الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که در ابتدا اعضای این کاروان 70 نفر بودند و امسال به علت کاهش سهمیه این کاروان با حضور 20 نفر به کشور عربستان اعزام شد.

میرزاجانی تصریح کرد: تعمیق و آشنایی مردم کشورمان در فضای عرفانی حج یکی از مهم‌ترین اهداف برون‌مرزی و بین‌المللی کاروان قرآنی نور است که در قالب هنرمندی‌های زیبای قاریان فضای مناسبی را ایجاد می‌کند که اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع زایران ایرانی از مهم‌ترین وظایف این کاروان قرآنی است.

رییس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به نگاه جامع در گزینش قاریان ممتاز سراسر کشور تصریح کرد: برخی از افراد دارای کسوت و سابقه طولانی در امر قرائت قرآن هستند که به دلایل مختلف قادر به شرکت در مسابقات قرآنی هستند که هرساله تعدادی از این افراد برای شرکت در آزمون حج تمتع دعوت می‌شوند که پس از ارزیابی داوران و نمره‌دهی سطح مجلس‌گردانی هر قاری متناسب با ایام حج ارزیابی می‌شود. همچنین گروه‌های تواشیح و همخوانی کشور که دارای آثار فاخر و ممتاز هستند و در سطح مسابقات کشوری دارای رتبه‌های برتر هستند در قالب کاروان‌ نور اعزام می‌شوند. همچنین قاریان و حافظانی که دارای رتبه‌های اول تا پنجم مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه طی سال‌های گذشته باشند از اولویت‌های مطلوب در آزمون اعزام قاریان و حافظان به حج تمتع است.

میرزاجانی با اشاره به علت حضور کم تعداد حافظان قرآن در کاروان قرآنی نور گفت: به علت شرایط فعلی و نامناسب‌بودن فضای اجرای برنامه‌های قرانی در ایام حج و بهره‌مندی از ترتیل‌خوانی حضور حافظان در کاروان‌ قرآنی نور کمرنگ است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به اعزام قاریان و حافظانی که برای نخستین بار به حج تمتع مشرف می‌شوند از اولویت‌های شورای عالی قرآن است که طی چند سال اخیر دوسوم اعضای این کاروان حج اولی بودند. همچنین با توجه به اینکه ظرفیت تلاوت و حفظ قرآن در شهرهای مشهد و تهران تجمیع شده است و سایر شهرهای کشور قابل مقایسه با سطح قاریان و حافظان این دو شهر نیستند اما فضای کاروان قرآنی نور شامل 30 درصد از قاریان و حافظان شهرهای تهران و مشهد بودند.

پایان پیام/


 

کد خبر 318865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha