عضویت19درصد از باسوادان کهگیلویه وبویراحمد در کتابخانه ‌های عمومی

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 19درصد از جمعیت باسواد استان عضو کتابخانه ‌های عمومی هستند که در این خصوص رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سیدنادر حسینی، مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز(13آذر) در نشست انجمن کتابخانه‌ های عمومی و نهضت مطالعه مفید به تشریح برنامه ‌‌های اجرایی در هفته کتاب و کتاب خوانی اشاره کرد و اظهار داشت: بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از 25 آبان تا 2 آذرماه جاری برگزار در استان برگزار شد.

 

حسینی گفت: در این هفته که با نام «کتاب آیینه فرهنگ و فرزانگی» نام گذاری شد، برنامه های مختلفی در حوزه استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

 

وی برگزاری همایش استانی تجلیل از خادمان کتاب در گچساران، افتتاح ایستگاه مطالعه در سطح استان، مسابقات مختلف کتاب خوانی در نقاط مختلف استان، برپایی نمایشگاه های متناسب با ماه محرم، مشاوره های مذهبی در حوزه های مختلف کتابخانه ها و دهها برنامه دیگر را از جمله برنامه های اجرا شده در بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در این استان عنوان کرد.

 

این مسئول فرهنگی کهگیلویه بویراحمد در ادامه ضمن تقدیر از حضور پررنگ رسانه ها در انعکاس برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی، افزود:در سند 1404 افقی در حوزه کتابخانه های استان طراحی شده و به تبع آن در کشور نیز این افق پیش بینی شده است.

 

حسینی اظهار داشت: ما در افق 1404 در باید منطقه جزو اولین کشور در حوزه کتاب و کتاب خوانی و در جهان جزو 15 کشور برتر منطقه باشیم.

 

وی این کار را جزو سیاست هایی دانست که در این زمینه مطرح شده و عنوان کرد: می طلبد برنامه ها نیز متناسب با این سیاست ها تنظیم شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه سند چشم انداز باید از لحاظ چهار بخش مختلف در فضا، سرانه کتاب، عضویت و کتابخانه شاهد پیشرفت باشیم.

 

حسینی تصریح کرد: فضایی که برای افق 1404 طراحی شده، 8متر به ازای هر 100 نفر طراحی شده که استان ما دو متر و 87 سانتی متر به ازای هر نفر است و متوسط کشوری یک متر و 35 سانتی متر می باشد و این نشان می دهد که ما بالاتر از متوسط کشوری هستیم.

 

وی عضویت در کتابخانه ‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را پنج درصد عنوان کرد و گفت: متوسط کشوری 5/2 درصد است که فاصله زیادی با درصد اصلی داریم از این ‌رو باید اقدامات لازم برای افزایش و ارتقای عضویت در کتابخانه ‌ها را داشته باشیم.

 

مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی کهگیلویه و بویراحمد سرانه مطالعه این استان در اردیبهشت ماه سال گذشته در زمینه کتاب‌ های غیردرسی را 15 دقیقه و 22 ثانیه عنوان کرد و گفت: این میزان از متوسط کشوری بالاتر است.

 

حسینی با بیان این‌ که در حوزه مطالعه کتاب‌ های غیر درسی چاپی سال 91 نسبت به سال 90 با چهار پله صعود از رتبه 15 به رتبه 11 رسیدیم، خاطرنشان کرد: در زمینه روزنامه ‌های الکترونیک رتبه استان در کشور دوم و بالاتر از متوسط کشوری بوده به طوری ‌که این زمان در استان 11 دقیقه و هشت ثانیه و در متوسط کشوری پنج دقیقه و 55 ثانیه است.

 

وی یادآور شد: در زمینه روزنامه ‌های نوشتاری نیز متوسط مطالعه در استان سه دقیقه کمتر از متوسط کشوری است.

 

حسینی تصریح کرد: 19 درصد از جمعیت باسواد استان عضو کتابخانه ‌های عمومی هستند که در این خصوص نیز رتبه دوم کشور را دارا هستیم.


مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست بر پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ‌ها به کتابخانه‌ ها تاکید کرد و گفت: مدیرکل امور شهری نسبت به نیم درصد درآمد شهرداری ‌ها به کتابخانه‌ های عمومی همکاری لازم را داشته باشند.

 

حجت ‌الاسلام سید علی ‌فتح میرمحمدی با تاکید بر این ‌که ادارات و نهادها می ‌توانند کتاب‌ های مازاد خود را به کتابخانه ‌ها ارائه کنند، گفت: با ارائه کتاب ‌های مازاد به کتابخانه ‌ها می ‌توان استفاده بهتری از آنها داشت.

 

وی به تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ‌های اشاره و افزود: مراحل ثبت انجمن نهایی شده که کتابخانه‌ های عمومی استان در حال پیگیری و راه ‌اندازی این انجمن بوده تا اقدامات لازم در خصوص عوامل و برنامه ‌های کتابخانه‌ ها صورت گیرد.


مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از راه ‌اندازی این انجمن را استفاده از ظرفیت خیرین استان در امر کتابخانه ‌ها و هماهنگی در حوزه‌ های مختلف عمرانی، کتب و ... عنوان کرد.

 

پایان پیام/

کد خبر 319934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha