نمایشگاهی با رنگ وبوی علم و فناوری/جای علوم انسانی خالی...

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری با حضور 78 غرفه، در دانشگاه منابع طبیعی گرگان تا چهارشنبه (27 آذر) برپاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، برگزاری چنین نمایشگاه ها و به انجام رساندن اقداماتی مشابه، در هر وقت سال و حتی در همین زمان کوتاه یک هفته ای، می تواند غنیمتی برای ایجاد انگیزه در موسسات پژوهشی آموزشی باشد.
 

چنین فضاهایی ایده های جالبی را با مشتاقان به اشتراک می گذارد، تا جایی که همین اشتراک می تواند نقطه عطفی باشد برای ایجاد و بروز جرقه هایی که نهایتأ منجر به اتفاقات خوب می شود.


از مهم ترین اتفاقات خوب این است که یاد می گیریم پیش از هر تصمیمی، پژوهشی به فراخور آن انجام دهیم، تا از بسیاری از آزمون ها و خطاها دور شویم.


اما آنچه مهم است اینکه همه چیز به همین نمایشگاه ها و همایش ها ختم نشود و دستاوردهای ارائه شده، به ارزیابی برسند و برای تشویق و ترغیب بیشتر افراد در این حوزه، پژوهش های برتر معرفی شوند.


 

کاش خبرنگار نباشی!!!
به عنوان یک بازدید کننده وقتی وارد نمایشگاه شدم، از کم طاقتی خودم که دوست داشتم همان اول از کلیت نمایشگاه با خبر شوم، سمت غرفه مدیریت رفتم که راهنمایی شوم، اما مسئولان غایب این غرفه به کار من نیامدند و به همین دلیل درخواست بروشوری از وضعیت نمایشگاه کردم، که متأسفانه چنین چیزی هم موجود نبود.


عزمم را جزم کردم که خودم این خلاء های اولیه را برای خودم جبران کنم.


از ردیف اول شروع کردم، غرفه ها جالب و هنرها و دستاوردهای ارائه شده هم جالب تر. اما در همان گام اول وقتی سوالی از دستاوردهای موجود می کردم، بازهم متأسفانه پاسخ می شنیدم که «مسئول مربوط به برخی کارها نیستند!».
 

حالا خدا نکند شخص مذکور خبرنگار هم باشد، چون دلش نمی خواهد تا ته و توی موضوع مد نظر را در نیاورده، مکان را ترک کند.


اما چه سود که علی رغم صبر بسیار، رویمان کم شد و مجبور شدیم مکان را ترک کرده و به راه خود در نمایشگاه ادامه دهیم.


چند قدمی با هم در نمایشگاه:
غرفه آموزش و پرورش استان، جایی بود که دستاوردها و اختراعات دانش آموزان را به نمایش گذاشته است.


خانم خوری، مسئول پژوهش سرای دخترانه گرگان می گوید: پژوهش سرای دانش آموزی جایی است که دانش آموزان علاقه مند، با ارائه طرح خود می توانند از مشاوره علمی اساتید این پژوهش سرا کمک بگیرند.


وی دستگاه کاهش دهنده آلودگی زیستی با قابلیت بکارگیری در اتاق بیمار و اتاق عمل با رتبه پنج کشوری، ارائه مقاله در خصوص حجاب، با عنوان حجاب شعله عشق الهی که تا مرحله دفاع پیش رفته و ارائه طرح قرآن خود نور دهنده را از دستاوردهای دانش آموزان زیر نظر پژوهش سرا اعلام کرد.


غلامرضا شکور زاده، مسئول پژوهش سرای گنبد که با افتخار می گوید طرح DOTI که توسط دانش آموزان گنبدی ارائه شده، تنها طرح استان در سال 92 است که رتبه کشوری آورده، ادامه داد: این طرح یک دستگاه شستشوی خودکار برای معلولین است که پس از طی کردن دو دوره داوری، در گروه علوم زیستی و پزشکی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.


غرفه گروه باغبانی که با میوه های متنوع و گل و گیاهان زیبا آراسته شده بود، یکی دیگر از غرفه های زیبای نمایشگاه بود که با تعارف دم نوشی گیاهی، بازدید کننده را به سمت غرفه خود دعوت می کردند.


مسئولان این غرفه به ارائه نحوه میوه کاری، ارائه انواع بذر، کود و بستر کاشت و گل و گیاهان دارویی که از سوی انجمن علمی دانشگاه منابع طبیعی بودند می پرداختند.


به گفته مسئولان مربوطه، هدف این انجمن افزایش و گسترش دید کاری دانشجویان نسبت به رشته و کارآیی آن بررسی موضوعات مربوطه در غالب طرح های علمی است.


 

غرفه گروه محیط زیست که با دیدن آن می توانستی تصوری از مناطق استان را داشته باشی، بخشی بود که زیر نظر گروه آموزشی محیط زیست، چند طرح در آن ارائه شده بود.


سحر سعیدی در توضیح این غرفه می گوید: ماکت ارائه شده، ماکتی از جنگل ملی گلستان و طرحی از جاده های مال رو روگذر در حال اجرا است.


وی با اشاره به تنوع اکوسیستم پارک ملی گلستان و با بیان اینکه جاده های روگذر از جاده های زیر گذر مناسب تر است، گفت: با توجه به اینکه قبلا جاده زیرگذر مال رو احداث شده، اما حیوانات کمتر از آن استفاده می کنند زیرا گذر از آن برایشان سخت است.


سعیدی در پاسخ به اینکه چطور یک حیوان متوجه می شود که از یک مسیر خاص باید رفت و آمد کند، می گوید: وقتی مسیر جدیدی برای رفت و آمد حیوان طراحی می شود، آن حیوان بعد از مدت کوتاهی ضمن عادت و شرطی شدن، آن جا را مسیر گذر خود قرار می دهد.


 

 

غرفه ای که دیدن آن احساس گشنگی ات را تشدید می کرد، غرفه شیلات بود.


این غرفه که با چیدمانی خاص، همه گرایش های مربوط به شیلات را در خود گنجانده، شامل بخش اکولوژی (ماهی شناسی)، تکثیر و پرورش ماهیان زیستی، صید و فرآوری محصولات است.


ناگت ماهی، کوفته ماهی، لعاب، خاویار، ماهی سرخ شده از خوشمزه های این غرفه است.


بنده که حداقل دیدن خاویار کیلویی چند میلیون تومان را غنیمت دیدم، به بخش خاویارها رفتم.


خاویار اصل و مصنوعی از انواع خاویار است که خاویار اصل از ماهیان خاویاری و خاویار مصنوعی که رنگی روشن تر دارند، از ماهی های قزل آلا و کپور تهیه می شود.


غرفه گیاه پزشکی جایی بود که یکسری حشرات مانند انواع پروانه و ملخ ها، سوسک ها و غیره را می دیدی که در مدل های مختلف، به نمایش گذاشته شده بودند که البته برخی از آن ها هم خارجی بودند.


سید محمد حسینی، مسئول این غرفه ضمن ارائه توضیح یکسری مطالب علمی در خصوص گیاهان، آفت ها و مواظبت از گیاهان گفت: علم گیاه پزشکی دو راهکار دارد، اول جلوگیری از آفات و بیمارگرها و دوم درمان بیماری ها و حمله آفات.


بزرگ ترین حشره دنیا که یک پروانه به نام AITACUS ATLAS بود، نیز در این غرفه به صورت خشک شده حضور داشت.


غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان که ظاهرأ قرار بود با توجه به ارائه محصولات خانه فرهنگ دیجیتال، دو غرفه در اختیار داشته باشد، حالا در این نمایشگاه با یک غرفه به کار خود ادامه می دهد.


ابوالفضل نجف زاده، مسئول واحد پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: در این غرفه کتاب های مورد حمایت اداره مربوطه، طرح های پژوهشی در حوزه فرهنگ عمومی و هنر استان، دستاوردهای پژوهشی سال های قبل و محصولات خانه فرهنگ دیجیتال به چشم می خورد.


نجف زاده افزود: طرح ظرفیت فرهنگ روستاهای استان گلستان با در بر گرفتن 90 روستا، تصحیح دیوان شعرای استان، مقایسه تطبیقی شاخص های فرهنگ عمومی بین دو دهه از طرح های پژوهشی موجود است.


غرفه گروه علوم جنگل با طراحی نقشه ایران و نشان دادن پنج دسته جنگل های کشور بر روی آن، تلاش کرده بودند حمایت خود را از گونه های متنوع جنگلی به نمایش بگذارند.


مستوره گوهری کشت بافت را از اقدامات با ارزش این گروه دانست و توضیح داد: درختانی که زادآوری آن ها سخت است ولی از نظر اقتصادی به صرفه هستند را شناسایی کرده و به عنوان جنس غالب در آزمایشگاه، پرورش می دهیم.


وی با بیان اینکه برخی درختان با ارزش، به دلیل عدم فرهنگ سازی و اطلاعات ناکافی در حال انقراض هستند، گفت: به عنوان مثال گونه سرخدار که با استخراج تاکسون از آن، می توان در بحث پزشکی از آن استفاده کرد و در درمان پارکینسون و آلزایمر مفید می باشد، در معرض قطع بی رویه است.


جای علوم انسانی خالی بود
غرفه های پارک علم و فناوری گلستان، دانشگاه فنی و مهندسی دانشگاه گلستان، دانشگاه جامعه علمی کاربردی استان، سازمان فنی و حرفه ای استان، صنایع غذایی، اقتصاد کشاورزی، انجمن آبیاری و زهکشی ایران، بنیاد نخبگان استان، کمیته نانو و فناوری و ... از دیگر غرفه های حاضر در نمایشگاه بودند.


اما آنچه بیش از هرچیز در نمایشگاه نمود داشت، کمرنگ بودن بیش از حد حضور علوم انسانی نسبت به علوم پایه بود و از آن جایی که طبق گفته خود مسئولان، از ارکان مهم در توسعه پژوهش و فناوری، منابع انسانی و علوم انسانی می باشد، بهتر است دقتی هم بر این مسئله صورت گیرد.


این نمایشگاه، کار خود را در (27 آذر) به پایان می رساند.


پایان پیام/

 

کد خبر 324130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha