دولت نقش موثری در ارتقای پژوهش در کشور دارد

خبرگزاری شبستان: رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه باید برنامه های پژوهشی در کشور مدیریت شوند، گفت: دولت نقش موثری در ارتقای پژوهش در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، محسن افشارچی امروز (26 آذر) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه استان زنجان با بیان اینکه باید تقاضا در حوزه پژوهش افزایش یابد، اظهار داشت: در طی 10 سال گذشته به دلیل نیاز کشور به پژوهش در امور مختلف از جمله سانتریفیوژها و مسائل دفاعی به این مسئله توجه ویژه ای شده است.


وی با بیان اینکه اصلی ترین مسئله در امر پژوهش؛ عدم نیاز سیستم دولتی به پژوهش است، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی باید تقاضا محور بوده و نیازهای خود را در قالب پژوهش از مراکز دانشگاهی بخواهد.
 

این مقام مسئول ادامه داد: توجه نظام و دولت به پژوهش موجب ارتقای پژوهش در مسائل مختلف می شود.
 

افشارچی موفقیت کشورهای بزرگ در زمینه پژوهش را مدیون برنامه ریزی مناسب دانست و افزود: باید مدیریت لازم را در برنامه ریزی برای پژوهش داشت.
 

این مقام مسئول بر ضرورت توجه به پژوهش در همه امور تاکید کرد و افزود: باید به پژوهش های کاربردی در کشور توجه ویژه شود.
 

رئیس دانشگاه زنجان از اعلام آمادگی دانشگاه ها در زمینه پژوهش خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه ها می توانند بر اساس نیازها اقدام به پژوهش های بنیادی و کاربردی نمایند.
 

افشارچی نداشتن انگیزه در بین پژوهشگران را یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی پژوهش در کشور ایران عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاه ها ظرفیتهای مطلوبی در زمینه پژوهش دارند.
 

وی بر ضرورت ارائه راهکارهای جدی از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: بی انگیزگی در حوزه پژوهش موجب شده تا کارهای پژوهشی به فعالیت های نمایشی تبدیل شود.
 

این مقام مسئول بر ضرورت توجه جدی دستگاه های اجرایی به امر پژوهش تاکید کرد و افزود: باید نیم درصد بودجه دستگاه های اجرایی به امر پژوهش های مورد نیاز اختصاص یابد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 324391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha