توسعه علمی فرهنگی اسلام بیش از هر چیز وامدار وقف است

خبرگزاری شبستان: اگر عبادت بزرگ و انسان‌ساز وقف نبود امروز نماز از جایگاه و منزلت شایسته‌ای به این اندازه بهره‌مند نبود؛ بی‌تردید توسعه علمی و فرهنگی جهان اسلام تا حد زیادی مرهون این سنت حسنه است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پنجمین همایش "وقف و رسانه و حماسه اقتصادی" صبح روز یکشنبه هشتم دی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت آغاز شد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد طی سخنانی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی با واژه‌ها و عبادات انسان‌ساز و حیات‌بخش با کارکردهای متفاوت روبرو هستیم، اظهار کرد: در این کلمات، رهنمودها و دستورات دینی نمود خاصی دارند که حوزه وقف در این میان از جایگاه فاخر و برجسته‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت وقف تقریبا در تمامی عرصه‌های دین و حوزه‌های گوناگون بشری حضور دارد اعم از نماز، حج، روزه، جهاد، توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی جوامع بشری و در واقع در یک توصیف می‌توان گفت که وقف در تمامی عرصه‌های دین و زندگی جوامع بشری حضور داشته و این امر بر کسی پوشیده نیست.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر عبادت بزرگ و انسان‌ساز وقف نبود امروز نماز از جایگاه و منزلت شایسته‌ای به این اندازه بهره‌مند نبود و در واقع اگر وقف به عنوان عبادت تربیت‌کننده در متن آموزه‌های دینی ما از چنین جایگاه برجسته‌ای بهره‌مند نبود قطعا امروز با توسعه علمی و فرهنگی در دنیای اسلام مواجه نبودیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: اگر از وقف این عبادت ارزشمند الهی بهره می‌گرفتیم امروز از شکوفایی و توسعه اقتصادی به معنای بایسته آن در دنیای اسلام بهره‌مند بودیم چرا که بدون تردید وقف یکی از دستورات فاخر و برجسته دینی است که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و حوزه‌های دیگر در زندگی بشر کارکردهای فاخری دارد.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین وقف در میان عبادات علاوه بر دارا بودن نقش سازنده در تربیت انسان واقف، سبب می‌شود تا فرد از تعلقات با عالم ماده فاصله گرفته و در نتیجه بیشتر با عالم عقبی انس یابند.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: کسانی که به عبادت وقف دست می‌یازند در زندگی نخست، دیگران را می‌بینند و بعد خودشان را و در واقع تمامی کسانی که با مباحث کلیدی جامعه انس دارند با وقف نیز به نوعی وابستگی دارند.

وی با بیان اینکه نباید از تأثیر در زندگی انسان واقف غافل شد، افزود: به نظرم باید این مسئله یعنی تأثیر وقف را در زندگانی واقفان برجسته کنیم و نگاه ویژه‌ای نسبت به این مسئله داشته باشیم، چرا که تحقق این مسئله برای تأثیرگذاری شایسته بر رشد و تعالی بشر غیرقابل انکار بوده و در نتیجه نیازهای جامعه با رصد صحیح در حوزه وقف محقق خواهد شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ابراز کرد: اساسا واقفان نیز باید با نگاه صحیح برای پاسخ به نیازهای جامعه قدم بردارند لذا در تاریخ اسلام نیز چنین رویکردی را در جوامع اسلامی شاهد هستیم که حکایت از بینش بالای واقفان دارد، لذا امروز نیز باید با حرکت در همین مسیر بستر مناسب را برای توسعه علمی و پژوهشی در جامعه از طریق وقف ایجاد کنیم.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: همواره واقفین هوشمند در کنار نگاه به توسعه علمی تلاش داشته‌اند که ارزش‌های اسلامی را در برابر جوامع بشری حفظ کرده و معادل با توسعه دینی جوامع بشری این نماد را حفظ کنند لذا امروز می‌بینیم که عتبات عالیات به عنوان پایگاه قدرتمند و ریشه‌دار توسعه دینی و علمی در جهان اسلام خودنمایی می‌کند که این امر در سایه نگاه و نگرش صحیح نسبت به وقف است.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر امروز آستان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) چون خورشیدی فروزان در جامعه بشری می‌درخشد بدون تردید نمی‌توان نقش بزرگ وقف را در خلق و آفرینش این نور الهی نادیده گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همایش وقف، رسانه و حماسه اقتصادی اقدام ارزشمندی است که در وهله اول باید به افزایش بهره‌وری از موقوفات بپردازد و لذا معتقدم باید عزم و اراده ملی در مجلس، نهادهای اجرایی، نظارتی در رابطه با اهمیت و بهره‌وری از وقف شکل گرفته و نقشه راهی در این حوزه جهت عزت‌بخشی و همچنین خلق حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ایجاد شود به نحوی که دیگر این اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی نباشد، هر چند که این امر تاکنون آنچنان که باید محقق نشده است.

پایان پیام/


 

کد خبر 327635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha