ساختار وقف را نمی‌توان دولتی کرد/وقف مختص ثروتمندان نیست

خبرگزاری شبستان: ساختار وقف یک ساختار مردمی است و نمی‌توان آن را دولتی کرد و به بیان دیگر وقف مقوله‌ای همگانی است، در حالی که برخی فکر می‌کنند که این سنت حسنه تنها به ثروتمندان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پنجمین همایش وقف، رسانه و حماسه اقتصادی صبح روز یکشنبه هشتم دی در تالار وحدت آغاز شد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی اظهار کرد: در حوزه وقف انتظارات متعددی از اصحاب رسانه و مسئولان می‌رود که نخستین آنها بیان حقیقت وقف و تعیین این سنت حسنه است، چرا که برخی تصور می‌کنند وقف صرفا برای برخی امور است در حالی که وقف سرمایه‌گذاری واقف در جهت بسیاری از امور در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای ماندگارتر از وقف در سنت اسلامی وجود دارد به نحوی که برخی موقوفات تا 11 قرن سابقه دارند، لذا از اصحاب رسانه خواستار آن هستیم که علاوه بر تبیین و بیان حقیقت وقف زیبایی‌های این سنت حسنه را نیز بیان کنند چرا که وقف صرفا برای دنیا و آخرت و قبر و قیامت نیست، بلکه در این دنیا نیز آثار متعددی را در زندگی شخص واقف دارد لذا با توجه به قلمرو وسیع سنت حسنه وقف رسانه‌ها باید تلاش کنند که این مؤلفه را بیش از پیش گسترش و در جامعه مطرح کنند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح نیازهای جامعه در راستای راهبردی‌ کردن هرچه بیشتر وقف اهمیت بسزایی دارد، ابراز کرد: برای مثال جامعه در حوزه‌هایی چون امکانات پزشکی، تبلیغ دین به روش‌های مدرن نیاز به فعالیت‌های گسترده‌تری دارد که قطعا وقف می‌تواند در این راستا اثرگذار باشد، لذا وظیفه دینی ما اقتضا می‌کند تا از وقف در این حوزه بهره‌گیری کنیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آثار و برکات وقف در زندگی شخص واقف عنوان کرد: احساس مسئولیت نسبت به جامعه امر مطلوبی است که از جمله یکی از اصلی‌ترین آثار وقف در شخص واقف محسوب می‌شود، لذا این سنت حسنه علاوه بر آنکه حفظ تعاون و حمایت را در جامعه ایجاد کند سبب حفظ انسجام ملی نیز می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: ساختار وقف یک ساختار مردمی است و نمی‌توان آن را دولتی کرد و به بیان دیگر وقف مقوله‌ای همگانی است، در حالی که برخی فکر می‌کنند که این سنت حسنه تنها به ثروتمندان اختصاص دارد، حال آنکه چنین نیست و در زمان پیامبر (ص) نیز هر صحابه‌ای به میزانی حتی مختصر موقوفه‌ای داشت، لذا هر کس به اندازه خودش می‌تواند وقف داشته باشد.

وی در این راستا تصریح کرد: با توجه به موارد یاد شده و با در نظر گرفتن شعار امسال به عنوان حماسه اقتصادی ذکر این نکته ضروری است که اساسا وقف و موقوفات می‌توانند در حوزه تحول اقتصادی اثربخش باشند هر چند که برخی فکر می‌کنند سرمایه موقوفات صرفا مصرف‌کردنی است، در حالی که اساس فکر واقف آن است که اصل سرمایه باشد و دیگران از عواید آن استفاده کنند.

وی با اشاره به جلسات متعدد سازمان اوقاف و امور خیریه با صاحب‌نظران و کارشناسان در رابطه با موقوفات مجهول‌التولیه و همچنین بررسی دیات موقوفات بیان کرد: این سلسله‌جلسات سبب شد تا نسبت وضعیت فعلی وقف و همچنین شرایط آینده درباره این سنت حسنه موارد بسیاری مشخص و تبیین شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان با اشاره به انواع وقف خاطرنشان کرد: دو نوع موقوفه انتفاعی و منفعتی داریم که در این مجال از اصحاب رسانه و مسئولان خواستار آن هستیم که موقوفه منفعتی را بیشتر در سطح جامعه بیان کنند، چرا که عواید موقوفه منفعتی به نسبت بیشتر در اختیار دیگران و جامعه قرار می‌گیرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 327677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha