سیره عملی امام رضا(ع) بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری شبستان: برنامه ریزی دقیق در راستای جاری کردن سیره عملی امام رضا(ع) در زندگی شخصی و مواظبت و دقت در این امر بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران، مانند خورشیدی است که برکاتش پنهان و آشکار در کشور ما تابان است و این نعمت، فرصت مغتنمی برای شیعیان ثامن الائمه(ع) است تا با مطالعه عمیق سبک زندگی این امام همام و پیاده کردن عملی آن در تمامی ابعاد زندگی، در جهت بهره گیری از سبک زندگی ایشان رهنمون شوند.


به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، در گفتگویی با آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز سبک زندگی حضرت ثامن الائمه(ع) را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.


زیارت امام رضا(ع) در روایات مختلف مورد سفارش و تاکید زیادی قرار گرفته است، مگر زیارت این امام همام چه ارزش و جایگاهی دارد؟


هر کس امام رضا(ع) را زیارت کند مانند این است که چهارده معصوم(ع) را زیارت کرده باشد، ما فرقه های شش امامی و هفت امامی داریم اما کسی که قائل به امام رضا(ع) باشد به تمام ائمه معصومین(ع) قائل است.


وجود بارگاه متعالی امام رضا(ع) در ایران اسلامی پناهگاه مسلمین است، ما همه، مادحین و شیعیان و رعیت آن امام همام هستیم، زیارت ایشان زیارت خداوند و برابر با 70 هزار عمره مفرده مقبول درگاه الهی است.


زیارت ایشان دارای ارزش فراوانی است، ما نیز افتخار می کنیم که از شیعیان آن امام هستیم. لازم است که ایام ولادت و شهادت آن امام بزرگ داشته شود و فرمایشات ایشان سرمشق ما باشد، حتی سفارش شده که زیارت ائمه اطهار(ع) ترک نشود و مستحب موکد است.


وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برای ایران و جهان چه برکاتی دارد؟


امام رضا(ع) پناهگاه ایران و اسلام هستند و اهل بیت(ع) منبع ولایت فقیه. بنابراین ما باید از ولایت فقیه اطاعت کنیم، در زمان غیبت، فرمایشات مقام معظم رهبری بر همگان حجت است و بر همه مسئولان است که اطاعت از امر ولی فقیه کنند.


حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله زده تبریز موجب کاهش آلام زلزله زدگان شد، خود آنها می گفتند که ما تمامی دردهای خود را فراموش کرده ایم، اینها همه از ولایت اهل بیت(ع) و برکت های وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) سرچشمه می گیرد.


خلفای اموی وعباسی در دوران حکومت استبدادی شان از وجود شخصیت هایی مانند علی بن موسی الرضا(ع) رنج می بردند لذا همیشه برای سرپوش گذاشتن روی جلوه های علمی، معنوی واخلاقی آنها سعی می کردند شخصیت تراشی کنند.


شخصیت هایی مانند علی بن موسی الرضا (ع) که خدایی می اندیشند درحالت انزوا هم چهره آنها برجسته و مطرح است، چنانکه ما امروز شاهد هستیم سخنان ایشان برای همه ادیان، ارزشمند و قابل توجه است.


برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی چگونه می توانیم از شیوه زندگی امام رضا(ع) الگو بگیریم؟

 

بررسی زندگی ائمه برای همه ما درس هایی آموزنده است که باشناخت سیره و روش این شخصیتها و الگو قراردادن درمحیط زندگی فردی و اجتماعی، جامعه به مدینه فاضله تبدیل خواهد شد. در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، تحقیق و مطالعه زندگی و سیره امام رضا(ع) بسیار سازنده است، اگر کسانی فکر کنند که بدون مطالعه و الگوبرداری از زندگی ائمه اطهار بخصوص امام رضا(ع) سبک زندگی اسلامی را می ‌توانند تفهیم و تحقق بخشند سخت در اشتباه هستند.


اگر کسی می‌خواهد زندگی دینی و اسلامی داشته باشد، یکی از شرط‌ های این زندگی توجه به زندگی امام رضا(ع) است، زمانی که زندگی و سیره عملی امام رضا(ع) را مطالعه می‌کنیم، نمونه‌هایی از سبک زندگی اسلامی را می‌یابیم.


برجسته ترین ابعاد زندگی امام رضا(ع) چیست؟


با مطالعه عمیق در رابطه با زندگی این شخصیت به عنوان انسان نمونه و آشنایی با منش، بینش و بصیرت می توانیم از زندگانی ایشان الگوهای روشنی دریافت کنیم، آشنایی با تکالیف از راه های موثر در موفقیت انسان هاست و یکی ازمسائلی که ما معمولا در زندگی انسان های موفق مطرح می کنیم وظیفه شناسی و آشنایی با تکالیف است یعنی درهر برهه ای متناسب با مقتضیات، تکالیفمان را بشناسیم و براساس آن گام های بعدی را برمی داریم.


ما با زندگی ائمه اطهار(ع) بویژه امام رضا(ع) کم و بیش آشنا هستیم، شرایط سخت، استبداد و وجود خلفای عباسی و اموی از این جمله است، اما با همه این مشکلات بازهم دست از تکالیف خود برنداشتند و تمام این مسیرهای سخت را بر خود هموار ساختند.


نمونه های بارز سبک زندگی اسلامی در زندگانی ثامن الائمه ذکر کنید.


در سیره عملی امام رضا(ع) نمونه بارزی از شیوه برخورد وجود دارد که چهره اسلام را نشان می‌دهد. ایجاد صله رحم، مبارزه با بعضی امتیازات طبقاتی و جلوگیری از اسراف و اختلاف با یکدیگر از دیگر نمونه‌های سبک زندگی اسلامی است که در این موارد نمونه‌های بارزی از امام رضا وجود دارد.


امام رضا(ع) نه تنها در خیلی از موارد شیعیان را در تحقق بخشیدن یک اصل و اخلاق اسلامی با نرمی امر و نهی می‌ کردند بلکه در عمل هم توصیه به رعایت آن می ‌فرمودند.


مطالعه سیره عملی امامان بخصوص امام رضا(ع) و برنامه ریزی دقیق در راستای جاری کردن سیره عملی امام رضا(ع) در زندگی شخصی و مواظبت و دقت در این امر از جمله الزامات و بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.
 

گفتگو: بیت اله احمدی


پایان پیام/

کد خبر 328586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha