بیش از 70 هزار مسجد وقفی در سطح کشور وجود دارد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه وقف مسجد را یکی از بارزترین نمونه های وقف در بعد عبادی است،گفت:در حال حاضر در سطح کشور بیش از 70 هزار مسجد وقفی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ظهر امروز (13 دی) در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه مشهد وقف را یکی از احکام چند وجهی خداوند دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام و در تمام شئونات زندگی همچون مسائل اجتماعی، اقتصادی، عاطفی، اخلاقی و غیره وقف نقش اساسی داشته است.


وی بااشاره به اینکه وقف مسجد را یکی از بارزترین نمونه های وقف در بعد عبادی  است، افزود: در حال حاضر در سطح کشور بیش از 70 هزار مسجد وقفی وجود دارد.


حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه قبور متبرکه امامزادگان یکی از موقوفات مهمی است که مردم از برکت وجود این قبور بهره مند می شوند، تصریح کرد: قبور امامزادگان امروز یک امر بسیار مهم در کشور است که نقش مهمی در حفظ امنیت روحی، روانی و اخلاقی در جامعه دارد.


وی اشاره ای به خدمات اجتماعی موقوفات در سطح کشور داشت و بیان کرد: در بحث سلامت و بهداشت جامعه در حال حاضر 500 مرکز درمانی و بیمارستانی وجود دارد که بیشتر آن ها توسط علماء دین وقف شده و این نشان از توجه بسیار این بزرگواران در امر سلامت و بهداشت امت اسلامی دارد.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یکی از نیات واقفین را استفاده از عواید وقفیات در جهت خدمات تشکیل زندگی جوانان دانست و ابراز کرد: بیش از یک هزار و 100 خانواده جوان از عواید این وقفیات برای تشکیل زندگی استفاده کرده اند.


وی با بیان اینکه واقفین در بعد مسایل علمی و آموزشی و ارتقاء سطح علمی جامعه نیز توجه خاصی داشته اند، اذعان داشت: یکی از نیات واقفین کمک به دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی است که در این زمینه در سال جاری 160 نفر از نخبگان علمی از عواید این وقفیات بهره برده اند.


حجت الاسلام محمدی اشاره ای به بعد سیاسی وقف داشت و گفت: یکی از سیاست های کلی آمریکا به نوکری پهلوی بی حجاب شدن همه زنان جامعه اسلامی در سال 65 و اقامه نشدن عزاداری امام حسین(ع) بود که این نیات توسط واقفین خیر اندیش که بخش عمده ای از وقفیات خود را به اقامه عزادرای امام حسین(ع) اختصاص داده بودند، از بین رفت.


وی خاطر نشان کرد: وقف در عرصه مسایل اخلاقی و عاطفی نیز نقش داشته است از آنجا که برخی از واقفین عواید وقفیات خود را صرف حل اختلافات خانوادگی کرده اند.


نماینده ولی فقیه  همچنین اشاره ای به بعد اقتصادی وقف داشت و افزود: اگر زمینه اقتصادی وقفیات به درستی مدیریت و بهره برداری شود و عواید و برکات آن در جای مناسب خود استفاده شود شاهد رشد اقتصادی آن در جامعه خواهیم بود.


وی ادامه داد: بسیاری از رقبات موقوفی در دست اجاره است که در قبال آن مال الاجاره ای پرداخت نمی شود و متصرفان آن ها تقاضای تخفیف دارند اما این درخواست مردم نابجاست چرا که تخفیف دادن در مال الاجاره باعث ضایع شدن حق واقفین است.


حجت الاسلام محمدی فلسفه وقف را انسجام و هماهنگی نظام اجتماعی و اسلامی دانست و اظهار داشت: اگر حق وقف به نرخ عادلانه پرداخت شود و مدیران بدون گذشت طبق حکم الهی حقوق وقف را پیگیری نمایند آثارو برکات آن برای حل مشکلات جامعه بروز خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) در زمینه وقف اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست، تصریح کرد: در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری توجه خاصی در احیاء وقف داشته و در این مورد نیز استفتائاتی دارند.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه شعار هفته وقف در سال گذشته و سال جاری با عنوان " همه واقف باشیم" نامگذاری شده است، اذعان داشت: اگر بخواهیم این حکم الهی جایگاه واقعی خود را پیدا کند لازم است که هر کس به اندازه توان خود موقوفه ای را ایجاد کرده و از ثواب آن بهره مند شوند.


وی با اشاره به اینکه قرآن یکی از نیازهای اساسی امروز جامعه است، تصریح کرد: هر کسی می تواند یک جلد قرآن و یا کتابی که برای جامعه ضروری باشد را وقف کند.


حجت الاسلام محمدی با اشاره به این مطلب که وقف می تواند به صورت فردی، جمعی، قشر و یا صنف خاصی با نیت مشخصی صورت گیرد، گفت: واقفین توجه داشته باشند که اقدامی کنند که ماندگاری امر خیر برایتان بیشتر باشد.


وی با بیان اینکه واقفین می توانند خود و یا شخص دیگری را متولی موقوفه خود قرار دهند، ابراز کرد: در حال حاضر در سطح کشور بیش از 8 هزار موقوفه دارای متولی وجود دارد.


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه سازمان اوقاف امانت دار موقوفاتی است که متولی ندارد، بیان داشت: نقش سازمان اوقاف در مورد موقوفات مانند ثبت احوال است که حامی وقفیات مردم است.
 

پایان پیام/

کد خبر 328979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha