لزوم توجه به آموزش عملی روش تحقیق درمدارس/تحقیق اینترنتی بارعلمی ندارد

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد جامع شهرستان تنکابن با بیان اینکه امروزه آموزش عملی روش تحقیق در مدارس نداریم که باید مورد توجه باشد، گفت: تحقیق دانش آموز از اینترنت به صورت یک آسیب درآمده است.

حجت الاسلام سید مهدی هدایتی، امام جماعت مسجد جامع شهرستان تنکابن و امام جماعت کانون فرهنگی و هنری امام حسین(ع) امروز(17دی) در گفتگو با خبرنگار شبستان درخصوص اینکه چگونه می توان آسیب های حاصل از مراجعه دانش آموز برای انجام تحقیق به اینترنت را کاهش داد، عنوان داشت: امروزه شاهد این هستیم که مراجعه دانش آموزان به اینترنت برای انجام تحقیق که از سوی معلمان به عنوان تکلیفی اجباری به آنان محول شده، موضوعی است که خانواده ها را با مشکل مواجه کرده است.


وی ادامه داد: تحقیق به روش اینترنتی برای اینکه با پرینت از اینترنت و بدون مطالعه انجام می شود از پایه و اساس هیچ ارزشی برای دانش آموزان ندارد و هیچ بار علمی برای آنها نخواهد داشت و دانش آموزان باید از طریق مطالعه و تحقیق در کتب به رشد علمی برسند.


حجت الاسلام هدایتی با بیان اینکه معلم باید در مدرسه شیوه تحقیق را به دانش آموزان بیاموزد، تصریح کرد: دانش آموزی که مکلف به تحقیق می شود ابتدا باید روش تحقیق در حوزه آن علم را فراگیرد تا بتواند فعالیت پژوهشی مثبت انجام دهد؛ در صورتی که عملا صورت نمی گیرد و دانش آموزان بدون اینکه با روش های ابتدایی تحقیق آشنا باشند مکلف به انجام پروژه های تحقیقی می شوند که نتیجه این فرآیند خروجی نامناسبی خواهد بود.


وی با بیان اینکه باید به طورمثال هر 30نفر دانش آموز به همراه توضیح روش تحقیق از سوی معلم در مدرسه تحقیق کنند، اذعان داشت: دانش آموزان با مراجعه به کافی نت ها، تحقیق مورد نیاز خود را دریافت و بدون مطالعه آن مطلب، را به معلم ارائه می کنند و معلمان نباید تحقیق پرینت وچاپ شده از اینترنت را از دانش آموزان تحویل بگیرند بلکه باید دانش آموزان را موظف به دست نویس بودن تحقیق نمایند تا حداقل در زمان نگارش یک بار هم شده متن را مطالعه نمایند.


حجت الاسلام هدایتی با بیان اینکه امروزه آموزش عملی روش تحقیق را در مدارس نداریم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: تحقیقی که توسط معلم به دانش آموز داده می شود و منبع اینترنت ذکر می شود به صورت یک آسیب درآمده است و از اعتبار و ارزش تحقیق کم کرده است.


وی همچنین در بخش دیگر سخنانش از نداشتن قدرت نه گفتن بعنوان یکی از مهمترین معضلاتی که جوانان با آن مواجه هستند یاد کرد و گفت: بخش اعظمی از این معضل برمی گرد به نوع رفتار پدران و مادران با فرزندان یعنی اینکه والدین همیشه می خواهند در جواب حرف های خود فقط کلمه بله را بشنوند و هیچ گاه زمینه را برای بچه ها جهت مخالفت محیا نمی کنند.


حجت الاسلام هدایتی با بیان اینکه تاکنون هیچ گاه کودکان و نوجوانان برای نه گفتن تشویق نشدند، ادامه داد: پدر ها و مادرها باید در زمان هایی به گونه ای رفتار نمایند که فرزندان قدرت نه گفتن را تجربه کنند تا در جامعه دچار مشکل نشوند.


وی بر ضرورت تقویت قدرت نه گفتن تاکید کرد و گفت: با تقویت این بخش تربیتی فرزندان، آنها زمان حضور در مدرسه، دانشگاه و اجتماع جسارت نه گفتن در زمینه های انحرافی و جذب به گناه را پیدا خواهند کرد و حتی زمانیکه کسی به او سیگار تعارف می کند بدون مخالفت فقط قبول نمی کند و به عواقب آن می اندیشد.


حجت الاسلام هدایتی با بیان اینکه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تقویت قدرت نه گفتن دانش آموز توسط معلمان در سطح مدارس نیز حاصل می شود، گفت: دانش آموزان در تمامی مقاطع باید بدانند که نه گفتن در بعضی موارد رابطه اجتماعی آنها را مختل نخواهد کرد.


پایان پیام/
 

 

 

 

 

کد خبر 330425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha