ضرورت استخراج سبک زندگی اسلامی ازمنابع دینی و متناسب با زندگی امروز

خبرگزاری شبستان: عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک زندگی اسلامی در گام نخست باید از منابع و پژوهشهای دینی استخراج شود و متناسب با ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ارائه گردد.

خبرگزاری شبستان- قم:

تببین و تفسیر سبک زندگی اسلامی دراین برهه از زمان یکی از برنامه های ضروری و بسیار حساس برای حفظ جامعه است که درحال حاضر مهم ترین وظیفه طلاب و روحانیون در وهله اول تبیین ویژگی های سبک زندگی اسلامی برای مردم و پس از آن ترویج این ویژگی ها در جامعه است.
روحانیون چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی با اقشار مختلف جامعه در ارتباط هستند بنابراین مهم ترین فرصت را برای ارائه مسایل سبک زندگی مبتنی براسلام در اختیار دارند.


براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است.البته نباید هیچکس تنها به تبیین سبک زندگی مطلوب اکتفا کند بلکه باید در جهت عملیاتی کردن و تسری دادن ارزشهای مد نظر در سبک زندگی اسلامی گام های علمی برداشت.


برای عملیاتی کردن این ارزشها باید ابتدا از سطوح بالای جامعه شروع کرد تا به تدریج ویژگی های سطح زندگی اسلامی در سطوح پایین تر جامعه و زندگی روزمره مردم خود را نشان دهد.
 

برای اولین گام باید مسئولین و روحانیون سبک زندگی خود را بیشتر به سبک زندگی مطلوب از نگاه ارزش های اسلامی نزدیک کنند تا مردم در سطوح پایین جامعه از آنها الگو بگیرند.


حجت الاسلام محمود رجبی عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به نقش مؤثر و کلیدی روحانیون در تبلیغ و ترویج و تببین سبک زندگی اسلامی گفت: یک زندگی اسلامی در گام نخست باید از منابع و پژوهشهای دینی استخراج شود و متناسب با ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ارائه گردد.


وی افزود: روحانیون نیز باید به عنوان کارشناسان دینی و صاحب نظر سرمایه گذاری ویژه ای بری اقشار در ابعاد و سطوح مختلف سبک زندگی با استفاده از آیات و روایات سیره اهل بیت، پیامبر و ائمه اطهار استخراج شود.


قائم مقام مؤسسه آموزشی پژو هشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نخستین حلقه سبک زندگی اسلامی استخراج مبانی درست از آیات و روایات دینی است که در حوزه تخصصی روحانیون و متخصصان دینی بعد از استخراج و ایده پردازی بحث و در قالبهای مناسب به جامعه ارائه می گردد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر چند خود روحانیون منحصرا در این طرح نقشی ندارند اما یکی از کارگزارانی که در این راستا وظیفه نهادینه سازی و نقش آفرینی مستمر در سبک زندگی اسلامی را راداست و می تواند بازگو کند روحانیون هستند.


وی اظهارداشت: رسانه و روحانیون می توانند به عنوان یک شبکه اجتماعی در رویارویی با مردم در نوع و نحوه سبک زندگی اسلامی نقش تاثیر گذاری داشته باشند.


روحانیت همیشه در نگاه مردم دارای اعتماد و احترام می باشند


قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه روحانیون همیشه مورد احترام مردم بوده اند خاطر نشان کرد: روحانیون علاوه بر اعتماد و احترام مردم نسبت به خودشان رسالت رساندن پیام اسلام را به جامعه دارند و بار این رسالت دینی به عهده و دوش روحانیون است که باید با تببین درست و منطقی، نحوه سبک زندگی دینی و اسلامی را به جامعه منتقل سازند.


حجت الاسلام رجبی اذعان کرد: باید نسبت به سبک زندگی اسلامی فرهنگ سازی شود یعنی توده مردم بتوانند پذیرای این سبک باشند چرا که مردم برخی حقایق را دانسته و بدان عمل می کنند و اگر بخواهیم این سبک جزیی از زندگی مردم شود باید دستگاههای مختلفی در این امر فعالیت داشته و روحانیون نیز می توانند به عنوان یک دستگاه نقش رهبری را در ترویج سبک زندگی اسلامی داشته باشند.


وی گفت: درهمین راستا به دلیل اعتماد مردم به این قشر پذیرش سخن دینی برای مردم قابل اطمینان تر است چرا که بر اساس نوع تعامل می توان سبک زندگی را طبق آنچه دین به ما در جامعه می گوید فرا گرفته و پیاده سازیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آور شد: روحانیون باید بسیار دقیق و با برنامه ریزی سبک زندگی اسلامی را با استفاده از فرهنگ غنی اسلام و حقایق دینی نهادینه سازد و دستورالعمل های ظریفی را به جامعه ارائه نماید.


قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه روحانیون می توانند مانند پیامبران با مردم تعامل و ارتباط داشته باشند ابراز داشت: مهمترین رسالت روحانیون در جامعه دینی ترویج سبک زندگی اسلامی با استفاده از مضامین و فرامین دینی و قرآن است که می تواند به عنوان یک نیاز اساسی در جامعه مورد توجه و بررسی قرا گیرد.


سبک زندگی اسلامی در تمام مراحل خود نیازمند یک وظیفه و مسئولیت دینی است


حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی در تمام مراحل خود نیازمند یک وظیفه و مسئولیت دینی است که رعایت این امور در تثبیت راه و روش زندگی اسلامی بسیار مؤثر است و این موفقیت از اعتماد مردم به روحانیت بدست می آید که می تواند اثر گذاری عمیقی بر جامعه و خانواده داشته باشد.
 

وی ادامه داد: در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه طرح ها و برنامه ریزی های زیادی انجام شده است که مهمترین شکل مطلوب و ایده آل آن سبک زندگی اسلامی است که به صورت فراگیر بوده و تمام اقشار جامعه را در بر می گیرد که اگر نهادینه شود جزو خمیرمایه های ذاتی انسان که در حال حاضر فاصله زیادی با آن داریم که باید مورد توجه قرا گیرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در گذشته جامعه ما فقط در یک حوزه فعال بوده و جمعیت حوزه نسبت به نیاز جامعه قابل قبول بوده اما امروزه جامعه با توجه به پیشرفتهای فرهنگی که داشته است علاوه بر افزایش جمعیت حوزه نیاز جامعه و مردم نیز بیشتر شده که از این روارتباط و تعامل بزرگان با توده مردم را گسترده تر وجامع ترکرده است.
 

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: در اسلام نیز بر نحوه تعامل و ارتباط با روحانیون و علما و تاثیرآن بر سبک زندگی اسلامی سفارش شده تا بتوان در تعامل اجتماعی و پرتو انقلاب اسلامی و با محوریت روحانیت سبک زندگی اسلامی را در نهاد خانواده و جامعه پیاده سازیم.


حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه در بحث آموزشی نیز باید به نحوه سبک زندگی توجه شود گفت:البته در سطح دانش آموزی نیز فعالیت های گسترده ای توسط روحانیون متخصص در این امر صورت گرفته است که در همین راستا در سطح دانشگاهها نیز به صورت طرح و ایده عنوان شده است که در حال حاضر بیش از 40 هزار دانشجو تحت آموزش هستند که باید به آنها توجه شده و مورد حمایت جدی قرا گیرند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: در عصر حاضر و جامکعه کنونی باید با استفاده از فرامین دینی و اسلامی بهترین نوع سبک زندگی که همان سبک دینی و اسلامی است در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده سازیم تا بتوانیم تمام مسیر زندگی را در کنار خانواده و افراد جامعه را با آرامشطی و سپری نماییم.


پایان پیام/

 

کد خبر 330646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha