اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا

خبرگزاری شبستان: وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل و بهره برداری از پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی به آستارا، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا متصل می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، عباس آخوندی پیش از ظهر امروز (19 دی) در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین- رشت - انزلی بیان کرد: یکی از مهمترین پروژه های در حال اجرا در کشور راه آهن قزوین- رشت - انزلی است که اگر قزوین را به رشت، رشت را به انزلی و انزلی را به آستارا متصل کنیم به این ترتیب راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا وصل خواهد شد.
 

وی ادامه داد: این پروژه از مهمترین پروژه های ریلی کشور است که از محل منابع داخلی (فاینانس) تأمین اعتبار شده است.
 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این محور از قزوین تا رشت 164 کیلومتر است که 40 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل در آن در حال اجرا است که در حال حاضر قطعه اول پروژه در حال اجرایی شدن است.
 

وی عنوان کرد: ما مصمم هستیم که هرچه سریع تر راه آهن رشت به انزلی و انزلی به آستارا را در سال 93 اجرایی کنیم که این امر باید از محل فاینانس خارجی تأمین شود.
 

آخوندی اعلام کرد: با اجرای این پروژه محور ریلی شمال به جنوب کشور تکمیل می شود و ما به دنبال این هستیم که هرچه سریع تر این پروژه به اتمام برسد.
 

در ادامه معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور اظهار کرد: طول راه آهن قزوین- رشت- انزلی، 205 کیلومتر است که این محور ارتباطی، ترابری و ترانزیتی شمال به جنوب کشور است.
 

مسعود نصر آزادانی افزود: مطالعات مربوط به این پروژه از سال 80 و 81 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه از سال 84 آغاز شد و پیش بینی می شود که با اجرای این پروژه سرعت قطارهای مسافربری 160 کیلومتر و قطارهای باربری 120 کیلومتر در این مسیر خواهد بود.
 

وی تأکید کرد: برای رفع گلوگاه ترافیکی 40 کیلومتر از این مسیر حد فاصل ایستگاه کوهین تا لوشان دو خطه شده است.
 

معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور خاطرنشان کرد: در مجموع در پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی، 53 کیلومتر تونل، 80 پل بزرگ و 11 ایستگاه درنظر گرفته شده است.
 

وی یادآور شد: با راه اندازی این پروژه این امکان به وجود می آید که کالاها با سرعت دو برابر در مقایسه با کانال سوئز جابه جا شوند و راه اندازی این خط ریلی صرفه جویی ارزی را نیز به دنبال دارد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 331186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha