ژنو بدون حضور ایران نتیجه بخش نیست// تکفیری هاچماق اسرائیل علیه مقاومت

خبرگزاری شبستان: معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با تاکید بر لزوم حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو دو این نشست را بدون حضور ایران بی نتیجه خواند.

حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا، معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی و نویسنده کتاب های "همزیستی مسالمت آمیز در اسلام و حقوق بین الملل"و "حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم به علت های عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو یک و همچنین تامل برای انجام این دعوت برای ژنو دو و همچنین علت های حضور تکفیری ها در عراق پرداخت.


وی در خصوص مسئله حضور تکفیری ها در عراق گفت: در این مورد با نگاه به گذشته و مسئله پروزی مقاوت و فلسطین در مقابل اسرائیل به سه محور ایران، غزه و سوریه می رسیم.



این حقوقدان ادامه داد: در چند سال اخیر دیدیم، جنگی که علیه حزب الله و فلسطین تحمیل شد، نتیجه ای برای اسرائیل و همراهانش در پی نداشت و منجر به شکست آنها شد.


وی با اشاره به اهداف جنگ افروزان در منطقه خاطرنشان کرد: آنها در فکر این بودند تا عقبه جریان مقاومت را هدف قرار داده و در مرحله بعد هم به سراغ سوریه و ایران بروند و در همین راستا برای ایران تحریم ها را طراحی کردند و بهانه شان هم شد موضوع هسته ای.


تکفیری ها چماق آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه مقاومت
حجت الاسلام کریمی نیا افزود: در راستای همین تحولات جریان براندازی حکومت ها از طریق مخالفین دولت را در این کشورها دنبال کردند و از این مرحله بود که حساب جداگانه ای روی گروه های تکفیری باز شد و در حقیقت می توان گفت که تکفیری ها چماق آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه مقاومت هستند.


وی با اشاره به فشارهایی که ظرف این چند سال به سوریه و دولت بشار اسد اعمال شده، اضافه کرد: جنگی که امروز در این کشور در جریان است از ابتدا با هدف براندازی حکومت اسد و تشکیل حکومت دست نشانده تا کمتر از یک سال بنا نهاده شد.

ایران، مقاومت حزب الله و دولت سوریه در کنار هم، طرح براندازی حکومت اسد در مدت شش ماه را بی نتیجه گذاشتند

نویسنده کتاب "حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی" ادامه داد: ولی با تمام حمایت ها و نقشه ها با حضور ایران، مقاومت حزب الله و دولت سوریه این معاولات به هم ریخت و جنگی که باید شش ماهه حکومت اسد را متلاشی می کرد، هنوز هم ادامه دارد.


وی گفت: برای سرنگونی دولت سوریه عربستان، قطر و ترکیه کمک های بی دریغی داشتند که البته ترکیه در این قضیه نقش راهبری داشته و راه ورود افراد نظامی و تکفیری ها از خاک خود به سوریه را باز گذاشت.


وی افزود: در ادامه این حرکات گروهی تحت عنوان داعش که داعیه حکومت عراق و شام را دارند، شکل گرفت که خاطرشان به مراتب بیشتر از تکفیری هاست.


داعش به دنبال تشکیل عمارت اسلامی است
وی ادامه داد: این گروه از طرفی به شام و سوریه و از طرف دیگر به عراق چشم دارند و به اصطلاح خودشان می خواهند یک عمارت اسلامی ایجاد کنند و این تفکر و جریان خطر بزرگی برای منطقه، ایران و حتی غرب می باشد.

معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی گفت: در ادامه حضور گروه داعش و تکفیری ها نتوانست، اتفاقاتی که در سوریه در حال جریان است را به نتیجه برساند و به همین علت اینها برای بازگشت اقدام کردند که دولت ترکیه مرز را به روی آنها بست و در نتیجه آنها وارد عراق شده و به اصطلاح خود یک حکومت ایجاد کردند.


خشونت داعش منافع اروپا و آمریکا را تهدید می کند
وی تصریح کرد: در این میان آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیدند که رفتار داعش صادر کننده خشونت بوده و رفتارهای آنها حتی به ضرر هم پیمانانشان در منطقه بوده و درنهایت تمام این خشونت ها به سمت اسرائیل سرازیر می شود.


حجت الاسلام کریمی نیا در ادامه خاطرنشان کرد: در این میان ژنو یک تشکیل شد و بحث های آن حول محورهای استعفای بشار اسد، تشکیل دولت انتقالی و همچنین برگزاری انتخابات آزاد برای تعیین رییس حکومت در سوریه صورت گرفت.


وی با اشاره به نتایجی که از بحث های مطرح شده در ژنو یک به دست آمد، اضافه کرد: با این وجود در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و باعث برگزاری دومین نشست ژنو با موضوع سوریه شدند.

نویسنده کتاب "همزیستی مسالمت آمیز در اسلام و حقوق بین الملل" تصریح کرد: در آستانه برگزاری نشست دوم تمایل ها برای حضور ایران افزایش یافته و چین و روسیه اصرار دارند که حضور عنصر تاثیرگذاری مثل ایران در ژنو دو لازم است تا جریان صلح در سوریه به نتیجه برسد.


وی ادامه داد: مخالفان حضور ایران در این نشست سه مرحله پیش رو دارند. در اولین مرحله تاکید دارند، هیچ نقشی برای جمهوری سلامی ایران قائل نیستیم و بر عدم پذیرش مطلق ایران تاکید می کنند.


حجت الاسلام کریمی نیا گفت: مرحله دوم که اخیرا با آن مواجه شده ایم، پذیرش مشروط ایران برای شرکت در ژنو دوست و اینکه ایران به عنوان هضو ناظر در این نشست حضور داشته باشد.


وی با اشاره به مرحله سوم خاطرنشان کرد: در این مرحله که به نظر بنده در آینده نزدیک اتفاق می افتد، آنها به پذیرش بی قید و شرط حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو دو رسیده و ما به عنوان یک عضو در این نشست شرکت می کنیم.


نشست ژنو بدون حضور ایران نتیجه ای ندارد
این پژوهشگر در مسائل حقوقی افزود: چرا که ژنو دو بدون حضور ایران نتیجه خاصی نخواهد داشت، همانگونه که ژنو یک با آن همه تبلیغ و هزینه در عمل نتیجه ای دربرنداشت.



وی تصریح کرد: مثلا برای ژنو دو می بینیم از کشوری مثل برزیل که اساسا در آخر دنیاست و ربطی به سوریه ندارد، دعوت به عمل آمده ولی از ایران نه.

 

حجت الاسلام کریمی نیا در پایان گفت: به نظر بنده و بسیاری از متفکرین در این عرصه ژنو دو بدون حضور ایران راه به جایی نمی برد و تنها هزینه ایست که برای سوریه هیچ فایده ای ندارد.


پایان پیام/
 

کد خبر 331451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha