عدم تفاهم جنسی عامل مهمی در طلاق/کاهش شوق به ازدواج در دختران

خبرگزاری شبستان:صاحبنظران اجتماعی معتقدند یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه عدم تفاهم جنسی است و جوانان اشتیاقی که برای دیدن فیلم های شبکه های بیگانه دارند نسبت به رسانه ملی ندارند.

به گزارش خبرنگار شبستان، تمام مشکلات از تغییرات فرهنگی شروع شده است. وقتی دشمن از برج و باروهای مرزهای ما در قالب امواج وارد خانه‌های ما می‌شود و فرزندان ما را به عنوان اسیران جنگ نرم می‌گیرد باعث می شود که امروزه بسیاری از فرزندان ما اگرچه به ظاهر در کنار خانواده‌های خود هستند ولی سرباز پیاده‌نظام جنگ نرم در اختیار دشمن ‌باشند.

  

امروزه سایت‌های بیگانه 24 ساعته از برج و باروهای مرزهای کشورمان وارد خانواده ما شده و بمباران فرهنگی و اطلاعاتی می‌کنند که نتیجه آن نیز همین 1/7 درصد خانه‌های مجردی، 2/1 زاد و ولد می‌شود که مشکلات فراوانی نیز برای نسل چهارمی‌ها و به ویژه افزایش طلاق فراهم کرده است.

  

در رابطه با این موضوعات با مجید ابهری مختصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی و امان الله قرایی مقدم ،جامعه شناس و استاد دانشگاه که میهمان خبرنگاران اجتماعی خبرگزاری شبستان شدند به گفت و گو پرداختیم که در زیر می خوانید:

  

وی با بیان اینکه جامعه ما بهانه‌ای برای شادی و نشاط ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که دین مبین اسلام دین شادی و نشاط است.

 وقتی هنر اجتماعی ما در خدمت فرهنگ اجتماعی قرار نگیرد ،نشاط اجتماعی کاهش می‌یابد. عزاداری‌های ما از هم‌اکنون تا پایان سال 94 مشخص شده است ولی بهانه‌ای برای شادشدن مردم نداریم. امام صادق (ع) فرموده‌اند: شادکردن مؤمن یک عبادت محسوب می‌شود.

 

این آسیب‌شناس با بیان اینکه سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای عاملی برای تخریب خانواده‌های ایرانی شده است، تصریح کرد:ما دچار پرکاری فرهنگی بیرونی(شبکه های ماهواره ای) و کم‌کاری فرهنگی درونی(رسانه ملی) شده‌ایم.

 

زندان‌های ما تنبیه‌محور است نه ترمیم‌محور  

وی با اشاره به اینکه زندان‌های ما تنبیه‌محور است نه ترمیم‌محور ،خاطرنشان کرد: 45 درصد باندهای بزهکاری در زندان‌ها تشکیل می‌شوند، این در حالی است که اگر بزهکاران شش ماه در زندان دوره حرفه‌آموزی داشته باشند زمانی که آزاد شده و به آغوش جامعه برمی‌گردند می‌توانند توسط این شغل بسیاری از مشکلات خود را حل کرده و مجددا به دنبال بزه نروند.

 

ابهری در ادامه افزود: نیروی انتظامی توانایی جمع‌آوری ارذل و اوباش از سطح شهر تهران را دارد ولی مهم‌ترین مشکل ناجا مکان نگهداری آنها می‌باشد.

 

 70 درصد از طلاق‌ها به دلیل عدم تفاهم جنسی

این آسیب‌شناس با بیان اینکه 70 درصد از طلاق‌ها در جامعه به دلیل عدم تفاهم جنسی صورت می‌گیرد، افزود: زوجین به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه نمی‌توانند بگویند که مشکل ما ناتوانی جنسی است بلکه دلایل پوچی از قبیل اینکه در خواب خروپوف می‌کنند یا هنگام غذاخوردن دهان‌‌اش صدا می‌دهد را می‌آورد.

 

وی ضعف نشاط اجتماعی را از دلایل مهم ناتوانی جنسی و به تبع آن طلاق عنوان کرد و افزود: ما بیش از هر چیز در زندگی نیازمند امید و خنده هستیم ولی به قدری استرس و انتشار اخبار تلخ در جامعه ما زیاد است که همه افراد دچار یأس و ناامیدی شدند.

 

رفتار خشن پدران عامل80 درصدی دختران فراری از منزل

قرایی‌مقدم با بیان اینکه 80 درصد دختران فراری به دلیل رفتار خشن پدران خود از منزل فرار می‌کنند، افزود: فرار و بیکاری موجب ناتوانی جنسی و از بین رفتن شادی و نشاط در جامعه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پدیده جمعیت یک پدیده چندعلتی در جامعه می‌باشد، تصریح کرد: معضل جمعیت را خود دولت به وجود آورده است . هر سال 21 تیر را روز جمعیت نامیده است و همچنین دولت به دلیل عدم تدوین برنامه‌های درست ، مدون و ایجادنکردن زمینه شادی و نشاط به کاهش جمعیت دامن زده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و درازمدت است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که قانون‌مداری در جامعه حاکم نباشد و روابط، روابط غیرشخصی باشد جامعه اصلاح نمی‌شود، دیگر اینکه ناامیدی به آینده جمعیت جامعه را کاهش می‌دهد.

 

کاهش شوق به ازدواج در دختران 

ابهری با بیان اینکه شوق به ازدواج در دختران کاهش یافته است، تصریح کرد: لباس موجب شوق به ازدواج در دختران می‌شود، دلیل اینکه تا این اندازه آرایش در دختران افزایش یافته این است که آنها چیزی برای نشان‌دادن زیبایی های خود ندارند. ما به تنهایی نمی‌توانیم برای حل مشکلات جوانان کاری انجام دهیم بلکه ابتدا باید خود آنها اقدام کنند.

 

قرایی‌مقدم با خطاب به مسئولان دولتی که در افکار خود خانه‌تکانی کنید، افزود: امروزه روابط درون خانواده‌ها موزاییکی شده است، آنها مانند موزاییک کنار هم هستند ولی هیچ صحبتی با هم نمی‌کنند، تجردگرایی نیز در میان دختران رواج پیدا کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه ما باید نوروز را به نوروزگاه‌ها (دشت و دمن) ببریم و گروهی جشن بگیریم افزود:این رسم  در گذشته در خراسان وجود داشته است. 

 

رابطه جنسی در روستاها بیشتر از شهرها  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رابطه جنسی در روستاها بیشتر از شهرها است، گفت: عواملی مانند مهاجرت باعث ایجاد جامعه ای بیمار شده است و چون دختران و پسران از ازدواج می‌ترسند به دنبال روابط نامشروع می‌روند.

 

 ترویج خودهمسرگزینی در جامعه

ابهری عوامل محیطی و رفتاری را دو عامل مهم طلاق عنوان کرد و افزود: عوامل رفتاری مهم‌تر و کاربردی‌تر از عوامل محیطی است. امروزه به جهت کوتاه‌بودن دوران نامزدی، انتخاب‌های نادرست (انتخاب بر اساس ملاک‌های ظاهری، موقعیت مالی پدر و زیبایی ظاهری و ..) در جامعه افزایش یافته است یعنی نوعی خودهمسرگزینی در جامعه ترویج شده است.

 

وی با بیان اینکه 95 درصد از کسانی که در انتخاب همسران خود با والدین و مشاوران مشورت کردند از زندگی محکم‌تری برخوردار بودند، اظهار کرد:80 درصد از ازدواج‌های خودهمسرگزینی در 3 الی 5 سال اول زندگی منجر به طلاق شدند.

 

قرایی‌مقدم، طول دوران نامزدی را عاملی مهم در استحکام ازدواج عنوان کرد و افزود: طبق مکتب شیکاگو زمانی که تجانس گروهی و فرهنگی افزایش یابد به تبع آن طلاق هم  کاهش می‌رود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نه مهریه و نه فرزند ،هیچ‌کدام ضامن دوام زندگی نیستند، خاطرنشان کرد: عدم تجانس فرهنگی، اقتصادی و هم‌کفوبودن نقش مهمی در طلاق دارند.

 

وی اظهار کرد: مردها در سن 35 تا 40 سالگی مجددا هوس زن‌گرفتن می‌کنند که این دوران بسیار خطرناکی است. زنان باید سعی کنند 3 الی 4 سال اول زندگی به مردان سواری دهند یعنی هر چه گفتند اطاعت کنند و 50 سال از آنها سواری بگیرند، در واقع می‌توان گفت 3 و 4 سال ابتدای زندگی خطرناک‌ترین دوران زندگی است.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه متأسفانه ما عوامل برون‌زا را بیشتر از عوامل درون‌زا مقصر اصلی مشکلات در جامعه می‌دانیم، اظهار کرد: بنده 20 سال گذشته نوشتم، ایرانی بمانیم اما از تمدن غرب عقب نمانیم، چرا ما به هنر و موسیقی ایران تعصب داریم،اگر دختران و پسران ما به این روز افتادند مقصر مسئولان هستند.

 

بی‌حیایی در جامعه به اوج خود رسیده است

ابهری با بیان اینکه بی‌حیایی در جامعه ما به اوج خود رسیده است، خاطرنشان کرد: لباس‌هایی را که اروپایی‌ها و غربی‌ها در سالن‌های باله و رقص می‌پوشند بعضی از زنان ما در خیابان‌ها آنها را به تن می‌کنند (ساپورت).

 

وی با بیان اینکه آمار آزارهای جنسی و تجاوزها در جامعه افزایش یافته است، افزود: ما باید غریزه جنسی جوانان را مدیریت کنیم، وقتی جوانان سریال‌های تحریک‌کننده را می‌بینند ،نمی‌توانند خود را کنترل کنند که نتیجه آن رخ‌دادن حوادثی از قبیل کرکس‌ها و حادثه خمینی‌شهر در جامعه می‌شود.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه به خدا قسم جوانان ما شریف‌ترین جوانان هستند، خاطرنشان کرد: همین دختران مو دم اسبی ، آرایش‌کرده و پسران فشن در ایام محرم در هیئت های مذهبی امام حسین (ع) شرکت کرده و خدمت می‌کنند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشورهای کره‌ای و ژاپنی هنوز به سنت‌های خود پایبند هستند، افزود: آنها هنوز کیمینو می‌پوشند و به والدین و همسر خود احترام می‌گذارند اما ما در مقابل پدران‌ خود شاخ و شونه می‌کشیم این به این معناست که حرمت‌ها در جامعه ما شکسته شده است.

 

 ازدواج‌های امروزی حسی و مادی شدند

وی با بیان اینکه ازدواج‌های امروزی حسی و مادی شده‌اند، اظهار کرد: ذهنیت حاکم بر جامعه ایران و جهان حسی و مادی شده است به دلیل اینکه معنویت و ارزش‌ها در جامعه کاهش یافته و از این رو ماد‌ی‌گرایی نیز بر ازدواج حاکم شده است که ماحصل آن افزایش طلاق در جامعه می‌باشد.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به طلاق به عنوان یک امر مذموم تصریح کرد: در گذشته نیز طلاق یک مذموم محسوب می‌شد به گونه‌ای که اگر ما می‌خواستیم به کسی فحش بدهیم می‌گفتیم مرد طلاق‌گرفته.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه شی‌سروری در جامعه حاکم شده است، افزود: امروزه مردم بنده اشیای خود شده‌اند، اعتبار و ارزش هر کسی را به اشیای او می‌دانند. در گذشته نفس ازدواج مهم بود نه ظاهر و باطن آن و چون باورهای دینی و اعتقادات مردم قوی بود، ازدواج‌ها هم موفق بودند.

 

وی با بیان اینکه هنر تعلیم و تربیت و هنر مدرسه‌ای دو عنصر مهم در جامعه محسوب می‌شوند، گفت: اساس تغییر و تحول در جامعه آموزش و پرورش است، بنابراین آموزش و پرورش ما باید به تناسب زمان آگاه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: محدوده ازدواج در اسلام از همه ادیان بیشتر است، مثلا در دین یهودیت دامنه ازدواج کمتر است یعنی در میان آنها ازدواج دخترعمو با پسرعمو ممنوع است ولی در دین اسلام آنها با هم ازدواج می‌کنند.

 

رسانه‌های بیگانه در راستای مغز شویی جامعه ما حرکت می کنند 

قرایی‌مقدم اظهار کرد: رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای به وسیله عروسک‌ها و کارتون‌هایشان در راستای مغزشویی جامعه ما حرکت می‌کنند و سعی دارند جوانان ما را از خود بیگانه کنند، این در حالی است که مسئولان ما بی توجه به این مسئله هستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 60 درصد جوانان رسانه ملی را نگاه نمی‌کنند، تصریح کرد: به این دلیل که برنامه‌های رسانه ملی ما غم‌انگیز هستند و از واقعیت‌های اجتماعی فرار می‌کنند.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به فرار مغزها از کشور گفت: چه کسی خسارت فرار نخبگان را از ایران می‌پردازد، بیش از یک میلیارد دلار هزینه فرار یک دانشمند از کشور می‌باشد بنابراین دولت مسول فرار این مغز ها است.

 

وی با بیان اینکه در جامعه ما اعتماد وجود ندارد، اظهار کرد: تا زمانی که اعتماد متقابل در سطح عمودی و افقی به وجود نیاید ،هیچ مشکلی حل نمی‌شود به ویژه در شهرهای بزرگ مردم تنها شدند و هر کسی وسیله‌ای برای رسیدن دیگران به هدف‌شان شده است. در چنین جامعه‌ای نمی‌توانیم امیدی به بهبودی اوضاع و احوال جامعه داشته باشیم، دولت خود می‌گوید تجمل‌گرایی نکنید ولی خودشان این عمل را انجام می‌دهند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 331909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha