لزوم بازنگری درقوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز

خبرگزاری شبستان:معاون پیشگیری وهماهنگی شهرستان های ستادمبارزه باقاچاق کالا وارز با بیان اینکه قوانین مبارزه باقاچاق کالا وارز نیازمند بازنگری است گفت:قانون جدید دارای ظرفیت‌های قابل توجه در مبارزه با قاچاق است.

به گزارش خبرنگار شبستان، بیات، معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز در حاشیه همایش تخصصی رؤسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا با اشاره به افزایش حجم قاچاق‌ها گفت: این قانون جدید که دو روز گذشته به تأیید شورای نگهبان هم رسید دارای ظرفیت‌های قابل توجه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 

وی اظهار کرد: اگر فرآیند ابلاغ این قانون بزودی طی شود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم مقدماتی را در نظر گرفته است و تصور ما این است بتوانیم حضور موثرتری را به همراه دستگاه‌های عضو داشته باشیم و انشاءالله همین روند بتواند به سیاست‌های اقتصادی دولت کمک کند.

 

بیات با اشاره به قاچاق برنج‌های آلوده از مرزهای شرقی کشور تصریح کرد: مسیر ورود برنج‌های آلوده از مرزهای شرقی کشور می‌باشد و البته نیروی انتظامی نیز در این راستا فعالانه عمل کرده  و تمهیدات جدیدی در این زمینه اندیشیده است که امیدواریم  بتوانیم این قضیه به نحو مناسبی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل پروند‌ه‌های جدید گفت: قاچاق سوخت بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

 

بیات تصریح کرد: قاچاق سوخت عمدتا از طریق خارج از شبکه  صورت می گیرد،یعنی توسط دستگاه‌های دولتی انجام نمی‌شود. بخشی از سهمیه‌هایی که اختصاص می‌یابد، بیش از نیاز سهمیه‌گذاران می‌باشد و همین امر باعث می‌شود که این سهمیه‌های دریافتی به مسیر خارج از کشور هدایت شود.

 

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: بایستی هم در سهمیه‌های سوخت خودروها و هم سهمیه‌بگیران دیگر اعم از نیروگاه‌ها، صنایع و بخش کشاورزی بازنگری صورت بگیرد. بحث این نیست که سهمیه‌ها را کاهش دهیم بلکه منظور این است که با توزیع دقیق  انجام شود، به عنوان مثال  اگر برای یک واحد صنعتی، نفت و گاز بیشتری داده شود ممکن است مبادرت به فروش نفت و گاز در خارج از کشور ‌کنند.

 

وی با اشاره به تخلفات موجود در گمرک گفت: تخلف در گمرک به این صورت است که افراد سودجویی که مبادرت به قاچاق کالا می‌کنند یکی از روش‌هایشان استفاده از خلأهای قانونی، جعل اسناد یا سندسازی به اشکال مختلف است. به جای اینکه کالاهای خود را در مبادی غیررسمی وارد کشور کنند از طریق گمرکات وارد می‌کنند که قطعا گمرک هم تمهیدات خوبی در این رابطه اندیشیده است.

 

بیات افزود: رییس جدید گمرک جلسات متعددی برگزار کرده‌اند تا یک بازنگری اساسی بر این فرآیند صورت ‌گیرد که بتوانیم جلوی این روند تخلفات را بگیریم.

 

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از ورود اجناس از مبادی غیررسمی نداریم، تصریح کرد: هنوز برآورد دقیقی در این راستا صورت نگرفته  است، چون روش علمی و قابل اتکایی که بتواند این آمار را احصا کند هنوز تعریف نشده است ولی حجم قابل توجه‌ای از قاچاق از مبادی غیررسمی وارد می‌شود.

 

بیات گفت: اکنون در قانون پیش‌بینی شده است که کد رهگیری کالاها بایستی بر همه کالاهای در سطح عرضه وجود داشته باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به طراحی این کد رهگیری است.

 

وی ادامه داد: بنابراین اگر کالایی فاقد کد رهگیری باشد، قاچاق محسوب شده و دستگاه‌های مربوطه بر اساس قانون باید با آنها برخورد کنند.

 

وی با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای قاچاق کالا گفت: قاچاق یک پدیده پیچیده‌ای است که ریشه در موارد مختلف از جمله قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و قوانین متناقض ابلاغ‌شده در گذشته دارد.

 

وی ادامه داد: اولا بایستی ما مقررات‌زدایی کنیم یعنی قوانین در این راستا را به گونه‌ای بازنگری کنیم که آسان و روان باشد و به راحتی بتوانیم اعمال کنیم، بنابراین اگر روان‌سازی اقتصاد، اولویت‌بخشی به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت صورت گیرد این عوامل می‌توانند عامل مهم و پیشگیرانه‌ای از وقوع قاچاق کالا باشند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 332803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha