تقریب بین‌المذاهب و دوری از تکفیر مسلمانان، راه وحدت

خبرگزاری شبستان: مسلمانان بر هر مسلک، مذهب و آیینی که باشند باید مشترکات خود را حفظ کرده و از تکفیر یکدیگر بپرهیزند،«مسئله تقریب» امری حیاتی، محوری و پسندیده و تکفیر امری ساقط‌کننده و تخریب‌کننده است.

حجت الاسلام محمد اکبری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان و در راستای تبیین عوامل تاثیرگذار در وحدت امت اسلامی و بررسی آنها از منظر قرآن گفت: قرآن کریم دستور اکید بر وجوب حفظ وحدت، اتحاد و انسجام اسلامی و حرمت تفرقه، تشتت و جدایی امت اسلامی و آحاد مسلمانان از یکدیگر دارد.
وی افزود: در آیات شریفه قرآن کریم بر موضوع اتحاد و انسجام بسیار تاکید و توصیه شده تا جایی که حتی خداوند تبارک و تعالی به اهل کتاب می‌فرماید « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ ...»(سوره آل عمران، 64) ای صاحبان شریعت و کتب آسمانی و کسانی که معتقد به نبوت انبیای الهی بوده و مدعی شریعت توحیدی و آسمانی می‌باشید، بیایید در مشترکات دینی، آسمانی و الهی وحدت داشته باشیم.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به جهانی بودن اسلام تصریح کرد: منطق اسلام و قرآن به قدری وسیع و فراگیر است که حتی امت‌ها و شرایع سلف و اهل کتاب را نیز دعوت به یکپارچگی می‌کند. نخستین راهبرد و راهکاری که می‌تواند این مسئله را تحقق بخشیده و جامعه را به جامعه‌ای توحیدی تبدیل کند و انسان‌ها را به هدفی که خداوند با توجه به آن انبیا و کتب را نازل کرده، هدایت نماید، ایمان به خداست چرا که نقش ایمان یک نقش بسیار شاخص و بارز است. در آیات زیادی خداوند به عامل ایمان تأکید می‌کند آنچنان که در سوره والعصر می‌فرماید: «والعصر ان الانسان لفی خسر ... » همه انسان‌ها در خسران و زیان هستند مگر کسانی که توسل و تمسک به ایمان، مبدأ ، معاد و باورهای دینی داشته باشند، بنابراین یکی از عوامل اتحاد و انسجام امت ایمان به مبدأ، معاد و مقدسات و باورهای دینی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دومین عامل در این رابطه را «عمل صالح» عنوان کرد و افزود: اساسا ایمان بدون عمل ثمر ندارد، رابطه میان این دو رابطه درخت و میوه است، درخت زمانی مفید و مثمر ثمر است که میوه دهد، درختی که محصول نداشته باشد در حقیقت فایده‌ای ندارد و آثاری بر آن مترتب نیست و در نظر باغبان نیز چندان ارزشی ندارد. خداوند نیز ایمان را تؤام با عمل صالح از انسان خواسته است و در قرآن این دو موضوع همواره با هم ذکر شده چرا که این دور در کنار هم انسان را به کمال، هدایت و نجات می‌رسانند. در ادامه سوره مبارکه عصر می‌فرماید: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات ...» عمل صالح زمینه ایمان است. همه انسان‌ها در ورطه خسران، زیان و گمراهی هستند مگر مومنان و صاحبان عمل صالح.

تقویت روح مقاومت و استقامت در برابر مشکلات و سختی‌ها از دیگر عواملی بود که حجت الاسلام اکبری به آن اشاره کرد و گفت: تمام هم و غم دشمن این است که میان آحاد مسلمانان جامعه اسلامی و فرق مسلمین تفرقه و جدایی ایجاد کند و آنچه می‌تواند توطئه دشمن را خنثی سازد و طرح او را نقش بر آب کرده و جامعه را از سطح جامعه توحیدی تنزل ندهد، مقاومت و استقامت در برابر مشکلاتی است که دشمن برای نیل به هدف خود و سقوط جامعه بر سر راه امت اسلامی ایجاد می‌کند.


وی استقامت و ایستادگی پیامبر صل الله علیه وآله را عامل موفقیت حضرت برشمرد و تاکید کرد: اساسا اگر پیامبر خدا صل الله علیه وآله و دین و آیین ایشان در میان همه امت‌های الهی این‌گونه درخشید و همیشگی و همگانی شد یک عامل آن روح مقاومت و استقامت پیامبر صلوات الله علیه و آله بود. آنچنان که قرآن می‌فرماید: « فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ» همچنان مقاومت کن و به خود رعب و وحشت راه مده و استوار و پابرجا باش، بنابراین امروز نیز اگر رهبری و دولتمردان و ملت ایران اسلامی نسخه اقتصاد مقاومتی را در برابر تحریم و تهدید تجویز می‌کنند این شیوه الگوگرفته از مکتب توحیدی اسلام است و یکی از آثار و برکات اقتصاد مقاومتی تحقق روح انسجام و وحدت در جامعه اسلامی است.

این محقق دینی یادآور شد: عنصر و عامل دیگری که از منظر قرآن در این عرصه بسیار مهم و مؤثر شمرده می‌شود توسل و محور قراردادن مشترکات میان فرق اسلامی و دوری از تفرقه و جدایی و آنچه باعث تکفیر مسلمانان می‌شود، است. به عبارت دیگر از این عنصر می‌توان به عنوان تقریب بین‌المذاهب و دوری از تکفیر مسلمانان نام برد که عامل بسیار مهمی است. مسلمانان بر هر مسلک، مذهب و آیینی که باشند باید مشترکات خود را حفظ کرده و از تکفیر یکدیگر بپرهیزند، بنابراین «موضوع تقریب» امری حسن، حیاتی، محوری و پسندیده و تکفیر امری ناپسند، ساقط‌کننده و تخریب‌کننده امت اسلامی است.

حجت الاسلام اکبری افزود: امروز متاسفانه دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب و تشنه به خون مسلمانان اعم از شیعه و سنی، به تکفیر بین مسلمانان در جامعه دامن می‌زنند و با این شیوه خون، جان، مال، ناموس و کشور آنها را مباح می‌شمارند و گروهی از مسلمانان به دست گروهی دیگر از بین می‌روند. آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که در جامعه اسلامی خود مسلمانان با طرح ایده تکفیر، جنگ و خونریزی و قتل‌عام به راه انداخته‌اند که این وضعیت از نظر اسلام یک پدیده بسیار منفور، ویرانگر و خانمان‌سوز است که روح اسلام، ایمان و توحید را از بین می‌برد.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله احیای مکارم اخلاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: احیای مکارم اخلاقی از دیگر عوامل تأثیرگذار در تحقق جامعه توحیدی بر محور اتحاد و انسجام می‌باشد. قرآن می‌فرماید: «انما المومنون اخوه» مومنان نه تنها دوست یکدیگر بلکه برادر یکدیگر هستند. اگر رویکرد و عملکرد آحاد مسلمین بر مبنای مکارم و معاظم اخلاقی و فضایل نفسانی باشد آن جامعه آسیب‌ناپذیر است و سرطان خانمان‌سوز تفرقه در آن تاثیرگذار نیست. چرا که وقتی مسلمین یکدیگر را برادر تلقی کنند و با آیین و آداب برادری با هم زندگی مسالمت‌‌آمیز داشته باشند طبعا تفرقه و جدایی از بین رفته و علی‌رغم اختلاف سلایق اتحاد و انسجام در جامعه تحقق می‌یابد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنصر دیگر در این عرصه را اطاعت‌پذیری و ولایت‌مداری دانست و گفت: قرآن در آیات فراوانی بر این مسئله تاکید دارد و در زمان پیامبرصل الله علیه و آله نیز تجربه شد که در هر برهه از تاریخ یا در هرحادثه‌ای که مسلمانان از امر پیامبر خدا صلوات الله علیه وآله تخلف کرداند، جامعه دچار آسیب و صدمه شد و دشمن در آن نفوذ کرد و اتحاد از آن رخت بربست. اما در مقاطع و حوادث تاریخی که مسلمانان مطیع و منقاد امر رسول خدا بودند ثمرات و برکات بسیار مادی، معنوی،فردی و اجتماعی از این روح اطاعت و ولایت‌‌پذیری نصیب جامعه شد و در نقطه مقابل دشمن را مغلوب و خلع سلاح کرد.

این محقق دینی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در این زمان تجلی یافتن روح ولایت‌مداری و اطاعت‌پذیری، در ولایت‌فقیه است. اگر امروز انقلاب اسلامی ایران در دل کفر و استعمار نفوذ کرده و ارکان استکبار جهانی را به لرزه درآورده، عامل عمده آن این است که این جامعه امام و ولی‌فقیه دارد که مردم از او اطاعت می‌کنند و کلام او را همچون کلام حجت‌ الهی می‌دانند و اطاعت او را فرض و واجب می‌شمارند. امت‌های اسلامی دیگر نیز باید از این پدید بسیار مبارک درس بگیرند.

وی تصریح کرد: این عنصر بسیار مهمی است که در کشور ما دشمن درصدد آسیب‌رساندن به آن می‌باشد اما مردم و دولتمردان ما هوشمندانه در این عرصه حضور دارند ولی متأسفانه در سایر بلاد اسلامی ولایت‌فقیه یا وجود ندارد و یا حضور آن بسیار کمرنگ است در حالی که بایست همه امت اسلامی از ولی‌ مطلق فقیه تبعیت کنند تا به آن هدف نهایی و جایگاه مقدس که همانا تشکیل جامعه قرآنی و آرمانی است نایل شویم.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 334459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha